Gå til innhold

hvorfor må en vente 3 mnd med å prøve etter man vaksinerer seg mot røde hunder?

Anbefalte innlegg

jeg skal vaksinere meg i denne uka, men har ikke lyst til å gi opp å prøve.. Jeg tror neppe det lykkes av oss selv, (sender inn søknad til prøverør)

Men hva skjer om jeg blir gravid denne mnd?? Vaksinen virker vel fra dag en, ikke om 3 mnd??

noen som kan forklare dette??

Fortsetter under...

Jeg har lurt en del på dette selv så jeg har lest litt på internett. En vaksine virker på den måten at en får sprøytet inn en liten mengde virus. Denne er så svak og svekket at man ikke blir ordentlig syk av den, men kroppen reagerer med å produsere antistoffer ovenfor viruset. Det er etter at kroppen har "bekjempet" viruset at man er vaksinert. Denne prosessen tar da litt tid. Jeg har også lest (på internett, dette kan jeg ikke gå god for 100 %) at det ikke er en grunn til provosert abort at man har fått vaksine i svangerskapet eller blitt gravid rett etterpå. Men jeg har også lest at dersom du blir syk/smitten blir påvist før uke 17 vil legen informere om mulighetene til provosert abort...

Jeg skjønner veldig godt at du føler at du ikke vil slutte å prøve, i alle fall når det har vist seg å være vanskelig å få til på egen hånd. Men jeg ville nok fulgt legenes anbefaling og ventet, særlig siden man vet konsekvensene som kan oppstå hvis man blir smittet. Tre måneder går veldig sakte, jeg har selv igjen to måneder nå. Men som en annen her inne sa, plutselig er de over. Og da er man på den trygge siden.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...