Gå til innhold

Permisjon og utvidelse av fedrekvoten

Anbefalte innlegg

Er i gang med å søke permisjon/fødselspenger her i gården. Maaange regler å sette seg inn i, hovedregler og unntak.. Vi har kommet fram til at ei ordning der vi søker full lønnsdekning (43uker permisjon) er det mest fornuftige for oss. - Jeg er allmennlærer og jobber i grunnskolen, hvilket vil vi at jeg ved å ta permisjon i 52 uker med 80%lønnsdekning vil tape penger grunnet ferie og avspasering. So far, so good..

Så er det dette med fedrekvoten, da. Pr. dato er den 5 uker (barn født fom 1. juli 2005), men jeg fant lystig lesning på barne- og likestillingsdepartementets nettsider:

odin.dep.no/bld/norsk/dok/regpubl/otprp/069001-050003/hov008-bn.html

Etter det jeg leser her ble det vedtatt i statsråd å utvide fedrekvoten til 6 uker, og at ordninga vil gjelde for barn født fom 1.juli 2006. Ei videre forutsetning for at dette blir en realitet er at forslaget blir vedtatt i odelstinget.

HURRA FOR DET!

Men så er det det med fars opptjening av rett til fødselspenger. Min kjære er pr. i dag i 20% fast stilling i kommunen, ut over dette er han vikar, også dette innen for kommunens virksomhet. For å ha rett til fødselspenger i permisjonstida må han vært yrkesaktiv i 6 av de siste 10 mnd før stønadsperioden begynner. Og da; MIN stønadsperiode (den totale) eller EGEN stønadsperiode (den tid vi planlegger at han skal ta ut sin del av permisjonen)? Videre må han ha hatt ei inntekt som minimum tilsvarer en halv G (folketrygdens grunnbeløp), ca30500kr. - Og da igjen; i MIN eller EGEN stønadsperiode..

Noen som kan hjelpe meg med svar på dette?

I mellomtida skal jeg lese videre på kalenderen for å forsøke å finne den løsninga som er best mulig for oss to/tre... :D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4947966-permisjon-og-utvidelse-av-fedrekvoten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, er det ikke gøy? Føler meg som en komplett idiot når jeg fyller ut disse skjemaene, det er jammen ikke lett.

Når det gjelder ditt første spørsmål, er det snakk om fra når fars del av permisjonen skal tas ut, altså hans egen stønadsperiode. De fleste legger jo den mot slutten av permisjonen. Slik lyder teksten i søknaden min: "Yrkesaktivitet de siste 10 månedene før fars del av stønadsperioden tar til".

I forhold til ditt neste spørsmål tror jeg det også regnes ut fra fars stønadsperiode, da fødselspengene ikke lenger regnes automatisk ut fra mors lønn men fra den som innehar permisjonen.

Ble dette noe klarere?

Hei!

Jeg tror det er slik at det gjelder EGEN stønadsperiode. Jeg kjenner et par der han begynte å jobbe omtrent da babyen ble født, jobbet så ca 6-7 mnd og tok så permisjon (de delte permisjonen mer likt mellom seg). Han hadde jo da ikke tjent opp noenting før den totale stønadsperioden begynte. Og det gikk altså fint. Men du bør nok sjekke det hundre prosent på trygdekontoret uansett. Huff og huff snart må jeg også begynne med dette. Har ultralyd på fredag og hadde tenkt å vente til etter det.

Lykke til!

Takk og takk, Aga!

Var et øyeblikk i ferd med å innse min skjebne som hårløs, men nå slipper jeg å rive meg i håret mer..

Vi lurer litt på å at han skal dele sin kvote i 4+2 uker. Ser ut som jeg blir sykemeldt i min ferie i år, og skal jo derfor ha den igjen. Dermed får vi mulighet til å ha 4 uker sammen (tenker i kjeeeeedelige november, - så kan vi ta litt juleforberedelser også.. Blir jo kanskje ikke bare bare å handle julegaver med barnevogn med noen oppi....:}), og de siste 2 skal de to ha alene, etter at jeg er tilbake i jobb..

Tar ellers imot alt av tips og råd hervi morer oss med skjemaveldet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...