Gå til innhold

Jeg har svangerskaps sukkeryken

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ble diagnosert med det for 2 uker siden, da jeg var 28 uker, jeg tok 1 times test foerst og den var unormal maatte da tilbake aa ta 3 timers test ( Jeg bor i Amerika saa jeg vet ikke hvordan ting blir gjort i norge)

Det jeg kan si er at aa vite at man har det er en stor fordel fordi barn av moedre med denne sykdommen blir store barn og de har brede skuldre saa vaginal foedsel kan bli vanskligere. Jeg skal ha Keisersnitt fordi jeg hadde det sist ogsaa.

Jeg maa skjekke blodsukkeret naar jeg staar opp og 2 timer etter hvert maaltid som jeg spiser karbohydrater noe jeg skal i foelge legen 3 ganger pr dag. Paa to uker har vekten gaatt nedover faktisk det eneste jeg har gjort er aa spise oftere og hold blodsukkeret i skjakk med diett.

Jeg hadde lagt paa meg 6,3 kilo naa er vektoekningen 3 kilo og jeg er 30 uker. Saa for meg har det egentlig bare blitt en velsignelse. Jeg spiser bedre kalorier naa og det merkes paa vekta. Spiste mange "dumme" kalorier foer.

Videre vil det ogsaa vaere viktig at barnet blir skjekket fordi de kan ha lavt blodsukker som resultat av sykdommen.

Jeg vil i allefall anbefale testen, naar det kommer til helsa er det alltid viktig aa vite.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4947775-jeg-har-svangerskaps-sukkeryken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har også fått diagnosen svangerskapsdiabetes. Jeg ble selv sjekket i min 28. uke da jeg er arvelig belastet for å få dette (min bror har diabetes 1 som er den "medfødte" typen9

Jeg også måler meg før måltid og to timer etter. Selv må jeg ta insulin fast to ganger daglig, og ekstra doser dersom blodsukkeret overstiger 8. Jeg har også opplevd at vekten har stagnert. Det er nok fordi jeg er mye mer påpasselig på hva jeg putter i munnen. Dette er noe vi også bør gjøre etter svangerskapet selv om svangerskapsdiabetes som oftes forsvinner når barnet er født. Vi har mye større risiko for å utvikle diabetes 2 (kostholdsbasert diabetes) senere i livet dersom vi ikke passer oss. (Unngå overvekt og mosjonere rikelig)

Vi har altså enda en god grunn til å holde vekta i sjakk og holde oss i form!

Jeg fikk diagnosen for 1 mnd siden, og det går veldig bra!

Lykke til!

Lykke til

hei,

jeg bor ogsaa i usa, i florida. Jeg maatte ogsaa ta tre timers glukose belastnings proven, haaper at jeg ikke har GDM men legen min sa at jeg maatte forberede meg paa aa vaere paa dietten. Skal til legen til torsdagen saa da faar jeg vel resultatet.

Hvor hoyt var blodsukkeret ditt etter en times proven? Mitt var 167, noe jeg ikke synes er veldig hoyt. Legen sa at grensa var paa 130.

Jeg er 28 uker paa vei med #2.

Hvor i usa er du? Har du bodd her lenge?

monica

Hei!

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i går ;(

Er i uke 25 nå, så er glad de fant det ut forholdsvis tidelig. Føler jeg fikk vite lite om hva jeg bør spise. Tørrmåltider er greit, men hva med middag f.eks? Er også litt usikker på hva blodsukkeret bør ligge på. I dag har det fastende lagt mellom 4 og 5 mmol/l og 1,5 timer etter måltid har jeg lagt på litt over 6 mmol/l. Er ikke det ok da??

Kan dere komme med noen råd??

Annonse

Du vil nok få mye bedre oppfølging og veiledning etter at du har vært på sykehuset og snakket med diabetessykepleier. Jeg er selv sunnmøring og går fast en gang i uka på kontroll Åse sykehus. (Både til jordmor som sjekker at lillepia har det bra og til diabetessykepleier som veileder med ang. mat og blodsukkerverdier) Du har rett til skikkelig veiledning ang hva mat du kan/bør ete. Jeg spiser det meste, men begrenser meg når det kommer til lyst brød, pasta, poteter, lyse sauser og ikke minst mat som inneholder mye sukker/karbohydrater.

Jeg synes ikke at dine blodsukker verdier var så veldig høye. Selv så kan jeg ende opp i 11 etter måltider, men jeg må ta insulin i tillegg til å regulere kosten. Jeg har blitt fortalt at jeg bør ha et langtidsblodukker som ligger på 5-6

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...