Gå til innhold

Morkake-infarkt

Adele* har fått Alyssa!

Anbefalte innlegg

Da jeg fødte gutten min for snart halvannet år siden oppdaget de at morkaken min hadde hatt 2 store infarkter. Jeg fikk se morkaken og de pekte ut 2 "døde" områder. Halve morkaken hadde slutten å fungere. Men de sa ingenting om hvorfor dette hadde skjedd, om det var farlig eller om det kunne skje igjen..De spurte bare om jeg røykte, men de gjør jeg jo ikke. Jeg var en frisk og veldig aktiv 19 åring.

Noen som har vært borti det samme? Jeg er 13 uker gravid igjen og har lyst til å finne ut om dette kan skje igjen, evnt hva jeg kan gjøre for å forhindre det. Og må jeg ha ekstra undersøkelser denne gangen pga dette?

Heldigvis fødte jeg før termin sist, hvis jeg går over termin med denne, og morkaken slutter å fungere helt vil jo det være helt forferdelig.

Noen som har noe informasjon til meg?

Fortsetter under...

Hei,

jeg hadde også to store infarkt forrige svangerskap. Tror det er 3*4 og 5*8 cm som står på fødselsskjema og det er visst rimelig stort.

Høyt blodtrykk er ofte årsaken fikk jeg vite. Jeg fikk også spm om jeg røyker, men det gjør jeg ikke! Jeg hadde også høyt blodtrykk, ødem og protein i urinen da det endte med hastekeisersnitt og en jente som var mindre enn "normalt", man alt gikk heldigvis fint.

Snakk med legen din om din bekymring. Kan godt hende det er andre årskaker itl infarkt også. Jeg jobbet 100% hele svangerskapet nå, for de sier at det er bedre å være i aktivitet for det er ingenting som tyder på at det er hjelp i å ligge på sofaen... Men jeg hadde ekstra oppfølging dette svangerskapet. Fra uke 30 gikk jeg til kontroll hver uke, og hadde ekstra ultralyd i uke 32 og uke 37 - og fødte en frisk og fin gutt i uke 38. Hadde kun et lite infarkt denne gang på 2*2 cm. Det var ikke noe de brydde seg om. Jeg var selvsagt bekymret for samme opplevelse igjen men nå storkoser jeg meg hjemme med to friske barn og er glad alt gikk normalt denne gangen.

LYKKE TIL

Tusen takk for svar! Jeg har kikket spent innom denne siden ofte, virker ikke som om det er så mange andre som har oplevd det samme?

Det var merkelig det med høyt blodtrykk, for jeg har farlig lavt blodtrykk, spesiellt i svangerskapene mine. Ligger mellom 90/60 til 100 over 70 på en veldig god dag. Steg bare til 110 over 80 helt mot slutten sist, aldri over. Og jeg har aldri hatt protein i urinen, eller noe som helts ødemer i det hele tatt.

Jeg var jo skrekkelig aktiv også, jeg studerte idrett da (gjør det enda) og trente flere timer om dagen frem til 7-8 mnd. Lav intesitet selvfølgelig, akkurat nok til å få godkjent undervisningen:) jaja, jeg skjønner ingenting.. Tror nok jeg må ta dette opp med legen min.

Har hørt legen på helsestasjonen sa noe om Leidens mutasjon, tror jeg må ta en blodscreening for å utelukke det ihvertfal.

Kos deg med de fine ungene dine;)

Vil gjerne høre fra flere andre som har opplevd det samme !

Hei. Jeg hadde et lite infarkt med siste mann. Han ble født 15 måneder etter broren. Jeg hadde beskrevet for legen min en pussig opplevlse i slutten av svangerskapet. Jeg gikk å bar på storebroren, så følte jeg at noe skjedde i magen, timer etter fikk jeg rødt utslett på magen. Jeg hadde glemt hele episoden, men når jeg fortalte til legen min (som er spesialist innen gynekologi og kvinnesykdommer) at jeg hadde hatt et infarkt i morkaken, så tok hun opp den hendelsen, og sa at det nok skjedde da!

Jeg hadde også en senabort pga morkakesvikt. De sa til meg at mitt tilfelle (mye umodne celler) var det ikke noe de kunne gjøre, men skyldes morkakesvikten infarkt kunne de gi medisiner som gjorde blodet tynnere (blodløsende medisiner?).

Lykke til videre

Off, herregud, det var trist å høre om senaborten! det er det jeg er mest redd for..

Angående blodfortynnende medisiner så er jo det mulig, men da tenker jeg igjen på mitt lave blodtrykk som ikke burde bli lavere for alt i verden.. men jeg må VIRKELIG få snakket med legen minom dette.

jeg hadde foresten forferdelige kynnere den siste måneden det kan jo hende at noen av disse "takene" var infarktene. Jeg må være mer oppmerksom denne gangen!

Takk for svar!

Hei. Jeg har opplevd 3 Sa, noe legene mente kunne skylles innfarkt i morkaken, men vanskelig å si sikkert så tidlig i svangerskap. Har protein-S mangel, å etter behandling med Albyl-E og Fragmin har jeg fått en frisk og fin gutt. Er nå gravid i uke 26, alt går fint så langt, følges godt opp.

Men det jeg reagerer på er dette du skriver om at blodtrykket ditt er farlig lavt. Er det legen som sier det? Ligger nemlig selv på det samme, å legen sier alltid til meg at blodtrykket mitt er kjempefint. Ligger på 90/50 og 90/55...

Annonse

Jeg har hatt 2 SA jeg også, i uke 8 begge to, sist gang med tvillinger. Kan nok tenkes at det har noe med saken å gjøre..

Er legen som sier det ja, har alltid hørt det av alle som tar blodtrykket mitt at det er for lavt.. og så har jeg alltid måttet forklart at det alltid er sånn. Synes jo 90/55 er ganske lavt da..?

Hei, Adele!

Jeg har sittet å lest litt på ulike diskusjoner gamle og nye ang. morkake-infarkt. Jeg har selv hatt blodpropp i lungen for noen år siden. Jeg var også ung og frisk, og det kom som lyn fra klar himmel. I løpet av disse årene har jeg vært hos ulike leger, og erfaringen min er at svært mange vet veldig lite om både årsaker til og riktig behandling av høy risiko for blodpropp. Jeg går vanligvis på marevan(blodfortynnende) grunnet protein-S mangel. Marevan er farlig for fosteret og jeg bruker nå fragmin da jeg er i 11 uke. Jeg har en gutt på to år, og jeg har i begge svangerskap bedt om å bli henvist til dyktige hematologer på sykehus. Der har jeg fått helhetlig oppfølging også av fødselslege og jordmor som alle er informert og har kunnskap om dette. Det gir trygghet. Jeg ville aldri kun ha gått til vanlig allmenlege/jordmor. Mitt forrige svangerskap gikk veldig bra. Hadde ultralyd hver måned for bla. å se at det ikke var blodpropper som hindret næringstilførsel. I tilllegg taes blodprøver for å sjekke at fragminen virker som det skal.

Til deg Adele; Det finnes nok mange som kan ha en disposisjon for blodpropp uten å vite det. Da jeg fikk blodpropp, fikk jeg resten av familien til å sjekke seg, og det viste seg at både søster, mor, kusine og onkel har protein-s mangel. Min søster fikk derfor fragmin i sitt svangerskap, på tross av at hun ikke har hatt blodpropp. Jeg ville anbefale deg å snarest få tatt de blodprøvene som kan gi deg et svar. Gå til en hematolog som kan sine saker!

Lykke til !

Da har jeg vært til legen idag og krevd full screening. Skal tilbake på mandag og ta alle prøvene siden de ikke kunne gjøre det før helgen siden prøvene må sendes helt til Ullevål. Deilig å bli tatt seriøst!

Ellers var alt fint med bebisen, er 14+3 idag og når vi skulle høre hjertelyden for første gang var babyen så aktiv at den sparket til doppleren og legen skvatt. Da sa jeg; Jeg sa jo at jeg har kjent liv lenge! hehe..

Har en vilter krabat i magen :)

Holder dere oppdatert på prøve svarene!

Til Hege; takk for godt svar!!! Takknemlig forat du tardeg tid til å svare!

Hei, Adele!

Skal si du var rask til å få orden på sakene! Så bra at du ble tatt seriøst! Jeg er glad for at innlegget mitt var til hjelp for deg! Har tenkt på deg og andre som forteller lign. historier her inne i hele dag. (Har i grunnen lenge vært oppgitt over at leger feks. bare gir oss kvinner p-piller uten å ta de viktige prøvene som kan vise om man er ekstra disponert for blodpropp.) Håper at andre som leser dette med lignende bakgrunn ber om å bli testet for økt blodpropprisiko. (vil ikke "male fanden på veggen", det er jo få kvinner dette vil ramme, men det er bedre å få tatt blodprøvene for å utelukke evt. farer. )Hva gjør vi ikke for at krabaten skal ha det bra ? Fragminsprøytene finner jeg helt uproblematiske nå når jeg er vant til dem. Tenker på at jeg gjør det for beibien, og da er alt greit !

Det var nok deilig å høre en aktiv krabat i magen. Gratulerer så mye !

Jeg fikk se min lille for en uke siden på ultralyd. ( Er nå 11+1) Fantastisk å se hjertet slå, og trygt med tett og god oppfølging !

Lykke til videre!

Jeg hadde et stort infarkt i en liten morkake ved forrige svangerskap, som gjorde at 1/3 var ute av funksjon. Gutten vår ble tatt med hastekeisersnitt pga fall på CTG-registrering. Han var et lite nurk på 2070 gr. og kjempeslapp selvom han var født bare 2,5 uker for tidlig. Har fått vite at han max kunne leve et døgn til i maven min- veldig skremmende å tenke på! Han hadde blodsukker på 0,1 - veldig lavt ifølge de som har greie på det. Legene sa at vi var veldig heldig som fikk beholde han...

Er nå gravid igjen, i uke 36. Har gått på blodfortynnende fom uke 12, pga infarktet sist. Er sykemeldt pga risikosvangerskap denne gangen og grenseblodtrykk (150/95).

Blitt tatt veldig godt ivaretatt ved dette svangerskapet med ul-kontroller hver 3. uke (nå på slutten hver uke) og er en overlege som tar alle kontrollene.

Så min erfaring er at infarkter i morkaka kan være alvorlig og medføre at babyen får for lite næring. Men er nok forskjell på alvorlighetsgraden avhengig av hvor stort infarktet er og hvor mye funksjon som er igjen.

men OBS, et lite råd fra meg : følg mavefølelsen og ikke gi dere hvis dere er redde!! Jeg hadde sist en skikkelig vond følelse at noe var galt og at sønnen vår ikke hadde det godt inni maven min. Ble tilslutt tatt på alvor og vi fikk beholde han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...