Gå til innhold

Ultralyd i 1. trimester og ADHD-barn


hønepøne;-)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg var til legen i dag (av andre årsaker enn graviditeten), og jeg spurte om han kunne sjekke om alt var bra med fosteret nå som jeg likevel var der.

 

Han ville fraråde meg ultralyd i 1. trimester da man ikke vet hva det kan gjøre med fosteret under utviklingen, og at det kunne være en sammenheng mellom tidlig ultralyd og ADHD. Dette er noe som forskes på nå i disse dager.

 

Dette til opplysning, ikke bekymring da det ikke er påvist noe helt sikkert.

 

Så nå venter jeg gladelig til 18 uke slik at utviklingen får gå sin gang uten at jeg skal forstyrre noe:-)

 

Ha en fin dag da jenter!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg også hørt og jeg skal også fint klare å vente til ordinær ul.

Det er stoooor forskjell på hvor ivrige folk er på å ta ul nå og da jeg var gravid sist for seks år siden.. Man tar ul på "gøy", mange tar privat ul mange ganger i løpet av sv.skapet...selv om man ikke vet om dette kan ha innvirkning på fosteret eller ikke.

 

Men jeg synes det er pussig at mange gravide er redde for å ta en dusj nesespray eller en paraseth, mens de ivrer som bare det etter ultralyder..og at de samme synes det er heeelt ok å sitte med pc'en oppå babymagen...

 

Men... vi er forskjellige! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt det før jeg, og har aldri tenkt på at det kan medføre noe skade. Men når jeg tenker etter så er jo dette noe som påvirker forsteret, da det er "lydbølger" som sendes inn og reflekteres.

 

Nei jeg skal sannelig vente med dette til ordinær UL. Legen sa det var en eksplosiv økning i tilfeller av ADHD blant barn, samtidig som UL har blitt mer populært.

 

Så... hvem vet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til ultralyd, babywatcher o.l, men vet at jeg skal til ultralyd allerede i uke 10, legens ordre.

 

Har aldri hørt før, at det kan være en sammenheng mellom ultralyd og ADHD, men kan jo sikkert være en bidrager.

 

Tror også all mat som er genmodifisert og miljøgifter har mye å si for både ADHD og kreftutviklingen. Samt at man har blitt flinkere til å diagnostisere.

 

Ser helt klart i ettertid at vi nok hadde et par ADHD barn i klassen, en mer utpreget enn han andre. Nå er jeg snart 30, og ADHD/ADD var ikke noe begrep man viftet rundt med da jeg gikk på barneskolen.

 

Derimot ble dysleksi "populært" da jeg begynte på ungdomsskolen. Da var det noe alle snakket om, og mente noe om, og noen i hver klasse ble plukket ut til "sær-undervisning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selv at ADHD kan komme av maten vi spiser nå. Den har forandret seg veldig de siste årene.

 

Har ellers aldri hørt om ADHD og Ul før. Jeg har epilepsi og må følges nøye opp med hyppige ul kontroller gjennom hele svangerskapet. Jeg var 7 ganger med min førstefødte og han har iallefall ikke fått adhd. Så det er ikke alle som bare tar ul på "gøy". Ellers så tviler jeg på at det har noe med ul å gjøre, jeg tror på livsstilsforandringer heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående laptop oppå babymagen. Det var en her som skrev om dette tidligere, og hun jobbet med akkurat dette- å finne ut om stråling o.a. fra ulike elektriske produkter. Fra laptop var det ingen fare, men mobiltlf var noe helt annet, den var ikke noe lur å ha i bukselomma for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksne sliter med ADHD - lenge før ultralyd var oppfunnet - så noen klar sammenheng er det nok ikke!

 

Tror ikke folk tar ul for "gøy". Det er faktisk mye verre å komme først i 18. uke - som er senere enn mange andre land i Europa, innført av Krf og co som var livredd for at folk skulle abortere bort fostre som var syke - å oppdage av fostret mangler hjerne, innvollene tyter ut osv - dette har jeg opplevd i vennekretsen.

 

Faktisk kan man gå inn å operere et foster med avvik tidlig i fosterlivet, et foster som ellers ville dødd. Eneste måten å finne dette ut på er UL!

 

Jeg skulle ikke bli forundret over om det forskningsprosjektet var sponset av Krf og co. Er dere ikke skeptisk til medisinsk forskning etter avdekkingen av alt jukset? Mye bestillingsverk - nettopp for å forhindre at man tar UL tidlig - og dermed kanskje tar abort. Kanskje slipper man et kjempesjokk i uke 18 - det er sent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt så skrev jeg inn dette innlegget som en opplysning til dere andre.

 

Dette var ment som en opplysning til de som ikke har noe særskilt grunn til å ta UL. Men det er selvfølgelig lurt for de som tidligere har opplevd komplikasjoner.

 

Til opplysning så foregår ikke denne forskningen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om sammenheng mellom AD/HD og tidlig ultralyd, og jeg jobber med dette daglig. AD/HD er en nevrologisk tilstand som enten kommer av arvelige anlegg og da kan man ikke gjøre så mye med det, eller fra skader oppstått under eller like etter fødsel. Tror ikke jeg ville brukt det som argument for å la vær dersom jeg trengte å ta en tidlig UL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske frekt av noen her å antyde at jeg og andre med helt legitime grunner for tidlig UL undersøkelser gjør dette bare på "gøy". Min gynekolog har forsikret meg om at skadevirkninger fra UL er IKKE påvist selv om ingenting er 100% sikkert. Ja, det er sikkert mange konsekvenser som kommer av at vi lever i moderne tider med mange teknologiske midler til vår disposisjon. Etterhvert får vi vel merke konsekvenser av kunstige tilsetningsstoffer i maten vi spiser og alt det andre vi utsetter oss selv for. MEN ingen her utsetter sitt ufødte barn for fare bare på gøy.

 

Heldige dere som ikke trenger spesiell oppfølging etter traumatiske opplever tilkynttet gravididtet men la oss andre slippe unødvendig dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir min støtte til denne...Jeg har selv AD/HD barn, og det er helt klart arvelige faktorer som spiller sterkest inn her.

 

Synes noen og enhver skal være litt forsiktig med å slenge ut "skremselpropaganda" på forumet. Det gir unødig uro og redsel for at man gjør feil.

 

Barnet mitt er i dag en voksen person på 20 og ikke vært i nærheten av ultralyd apparat noensinne.

 

Ha en fin kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle innleggene i denne tråden og ikke sett noen som har skrevet at "alle med legitim grunn til å ta UL tidlig i svangerskapet tar det for gøy".

 

Jeg tok UL i uke 7 med førstemann pga store blødninger.... selvsagt skal man ta ul hvis det er noe spesielt som trenger å følges opp..

 

Men vi trenger ikke lete lenge blant trådene her for å finne tråder som handler om private UL'er og hvor man skriver om at "jeg har så lyst å ta UL slik at jeg virkelig kan tro at jeg er gravid" etc, etc, etc.. Det er det jeg kaller å ta UL for "gøy" eller for å få tilfredsstilt sitt eget hjerte/hode ved å se at man faktisk har et sprell levende barn inni seg..

 

Skal ikke så mye til før hormonene tar av her inne, merker jeg... Men det er viktig at vi leser PÅ linjene og ikke MELLOM linjene. - og har man ikke dårlig samvittighet for unødvendige UL'er, så får man det heller ikke av å lese en tråd på BiM.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremselspropaganda...? Hovedinnlegger understreker jo tydelig i innlegget sitt at det ikke var det som var hensikten.

 

Nok en gang henstiller jeg til at dere leser PÅ linjene og ikke MELLOM linjene.. (det pleier sambo si til meg at jeg må gjøre, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja huff etter jeg logget meg på nå og ser at diskusjonen tok av slik så fikk jeg skikkelig vondt i magen og dårlig samvittighet.

 

Til alle sammen; det var virkelig ikke ment på den måten, jeg ville ikke skremme noen. Ville bare si det som legen min sa i tilfelle noen andre ville vite dette.

 

Og mensana har rett: vi må lese PÅ linjene og ikke MELLOM.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja du har rett i at enkelte lar seg rive med når hormonene løper løpsk. Og i tillegg signerer de som misforstår meg med vilje med anonym.

 

Jeg oppfordrer alle til å lese innlegget mitt en gang til, så kanskje dere skjønner at hensikten var å dele min forundring over dette med dere andre. Det var ikke meningen å skremme noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bllir litt for enkelt å skylde på svangerskapshormoner. Men typisk...når man ikke tåler kritikken som kommer, må man skyve foran seg eldgamle, manssjåvinistiske fordommer. Synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Selv om du skriver under "anonym" så bør du holde deg for god til den typen kommentarer.

 

Jeg tror ikke ett sekund på at du har lest hovedinnlegget skikkelig og det du driver med nå er skikkelig dårlig gjort mot hovedinnlegger. Skjønner godt at du ikke tørr signere med nick.

 

- og for all del, jeg trenger ikke skylde på hormoner. Jeg kan skylde på intellektet i stedet. Your choice.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hovedinnlegger skriver at det IKKE er ment som skremsel så er det jo nettopp å skremme hun gjør!

 

Føler på meg at jeg egentlig burde tatt en pause fra BIM noen uker til jeg er over i 2.tri for jeg blir helstressa av å lese alt man skal og ikke skal gjøre.........

 

Klarer desverre ikke å hoppe over alle "negative" innlegg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg anonym. Jeg ler meg i hjel hver gang beskyldningene kommer om "feige" anonym-innleggere. Akkurat som om vi ikke er alle anonyme her inne. At noen velger å kalle seg for "Tiger Lily" eller "Dolly" gjør dem slettes ikke mindre anonym enn oss andre. Latterlig!

 

Og jeg signerer med glede som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliten2

Jeg syns dette høres ut som tull. Det er bare i Norge at man kun får en ultralyd time i løpet av svangerskapet og det så sent som i uke 18. ADHD er litt blåst ut av proposjonene sine også! mye hysteri ute å går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fordi dere kan finne en haug med innlegg jeg har skrevet.. og man danner seg bilder av personene bak innleggene. Mange av oss skriver mye personlig. Du vet nicket mitt, du kan finne ut hvor mange barn jeg har, når jeg har termin, hva jeg jobber med, hvor jeg bor etc, etc, etc. Jeg kan ikke finne ut noe om deg.

 

Denne diskusjonen er tåpelig, og jeg synes mange tenker så pussig... (jeg tenker også rart, jeg sier ikke at jeg bare tenker "rette" tanker), men jeg blir forundret når folk både røyker og drikker og tar flere private UL'er uten å blunke, mens de samme menneskene samtidig ikke tørr ta en dusj nesespray eller en paraseth eller å ha sex med sin kjære.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det skjønner jeg ikke.. at man blir stressa av å lese alt man skal og ikke skal gjøre. Jeg "kjøper" ikke all info som finnes her inne.. er det noe alvorlig man lurer på, så finner man trygge og sikre fagkilder.

 

- eller kanskje jeg tenker slik fordi jeg venter barn nr. 3...? Husker ikke om du venter førstemann...men jeg hadde kanskje latt meg stresse om jeg ventet den første..

 

Man må stole på seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...