Anonym bruker Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 .....tror jeg i alle fall. Hva betyr egentlig dette? Vet at han er blant det 2,5% største barna i landet. Er det ille eller? Vanskelig å få tak i hva som egentlig menes. Kan noen hjelpe meg her?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 Han er straks 7 mnd, er 75,5 cm og 10690 g. 47 cm i hodeomkr. Var å veide han i dag og han har bare lagt på seg 40 g på en mnd, og strukket seg 1,5 cm. Han er blitt veldig mye mer aktiv, så det er nok derfor.
Gjest Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 han var da både lang og alt ja....hmmm, kan jo hende han jevner seg mer ut nå da...hva sa de på hs?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Var ikke til time, bare dro innom for å veie han i og med at det var en mnd siden sist. Men de har tidligere kommentert at han er lang og stor, og at dette nok kommer til å jevne seg til. Får bare ikke tak i om hva det betyr å ligge på 97,5 percentilen. Er det lite heldig eller?
skimre Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Hvordan tabelllen skal leses Figurene (fra Knudtzon, Waaler og medarbeidere, 1988) viser lengde- og vektkurver for jenter og gutter i første leveår. Den midterste linjen er 50 percentilen (gjennomsnittskurven), den laveste er 2,5 percentilen, og den høyeste kurven er 97,5 percentilen. 95 % av alle friske barn ligger mellom 2,5 og 97,5 percentilen (de rosa og blå feltene). Be om veiledning på helsestasjonen hvis ditt barn har en lengde eller vekt som ligger utenfor de fargete områdene. klipt ut fra: http://www.babyverden.no/templates/Article____4083.aspx der står det litt mer om det også!
xx/xy Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 At 97,5 % av norske babygutter på hans alder er mindre enn gutten din er vel ikke ille?! - alle kan jo ikke være gjennomsnittlige ;-)
Tuttalutta Skrevet 3. mai 2006 #9 Skrevet 3. mai 2006 Mamma fikk beskjed om at alle barna hennes var for lange. Men i dag er vi akkurat passe ihvertfall :-) Jeg er 175 cm. Sønnen min var visst også for lang. Han er nå 8 år, og ser ut til å bli helt normal. Høy ja, men ikke unormalt høy. Men jeg vet ikke percentilen, da...
Drangelina Skrevet 3. mai 2006 #10 Skrevet 3. mai 2006 Sønnen min liger på 2.5 percentilen, altså 97,5 % av barna på hans alder er større enn han.Og der trives han godt. Han følger kurven sin, og jeg ser ingen grunn til å dytte i han mat utover det han selv har lyss på. Det viktigste er ikke hvilken percentil de ligger på, men om de følger percentilen (kurven) sin over tid. Et fall eller økning på over to percentiler er grunn til bekymring. Bare vær glad for at du har så stor og fin en unge, du!
lurengren Skrevet 3. mai 2006 #11 Skrevet 3. mai 2006 Ikke tenk på det. Vet ikke om han er ammet men e del barn vokser mye i begynnelsen.Min sønn passerte 8 kg ved 3 mnd..da 68 cm lang.Han sprengte hele tabellen han:-) Nå nærmer han seg 5 mnd og er over 9 kg,..så er litt av en plugg.Og han er fullammet. Det jevner seg ut etterhvert. H.S bare ler,og sier jeg trygt kan la være å tilby puppen hver gang han ber om den:-)
Gjest Skrevet 3. mai 2006 #12 Skrevet 3. mai 2006 Er dette noe hs legger vekt på hos dere? Minsten var 71,5 cm og 10170 gr og hode på 45,5 cm ved 5 mndr og eneste kommentaren vi får på hs er at det er flott å se en så stor og frisk gutt. Han får bare morsmelk da, kanskje de ser annerledes på det ellers?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå