Gå til innhold

Skiftet til Concerta fra Ritalin hos 7 aaringen

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer?

Synes det er liten forskjell, jeg....

Er saann slow release pille, saa den skal egentlig virke mye lengre, men jeg tror ikke styrken er god nok. De starter jo i lav dose.

Uff, som jeg hater denne medisineringa =(

Et noedvendig onde, da.

Uten den, er det fryktelig vanskelig for gutten aa vaere paa skolen. Da er han under pulten, istedenfor paa stolen. Ble kastet av skolebussen mange ganger pga villbassetendensene sine inne i bussen...Skjoenner ikke det gaar an aa vaere saa vill, jeg....

Heldigvis sitter han iallefall paa stumpen sin naar han gaar paa medisin.

Haaper og ber han vokser seg av det verste, saann at han slipper og ta piller hele sitt liv.

Fortsetter under...

Hei!

Concerta er jo egentlig samme type preparat som Ritalin, begge er jo metylphenidat og har samme virkeområde. Concerta er som du sier en depotmedisin, som gradvis slipper ut medisinen slik at barna slipper å måtte ta flere tabletter.

Jeg jobber som psykolog, og har som hovedområde og utrede og behandle barn og unge med ADHD. De aller fleste barn i Norge går over til Concerta, nettopp fordi det er lettere å administrere hverdagen. De fleste mennesker som er avhengige av medisiner skulle nok ønske at de ikke var det, men min erfaring med slike preparater er at de gir en stort sett veldig god effekt uten de altfor store bivirkninger. Jeg pleier egentlig å sammenligne med diabetikere som trenger tilførsel av insulin eller epileptikere som også er avhengige av sine medisiner.

Mange vokser mye av uroen av seg, men de aller fleste fortsetter å slite med konsentrasjonsvanskene. Likevel er det viktig å formidle at barna ikke er ADHD, men at ADHD er en liten del av dem som en kan lære seg å leve godt med videre.

Ofte begynner en medisineringen lavt, sikkert 18 mg som det laveste, og øker til 36 mg hvis effekten ikke er god nok.

Ønsker dere lykke til!!

Men hvilken dose med Ritalin hadde han pr dag?

18 mg med Conzerta tilsvarer kun 15 mg med Ritalin.

36 mg tilsvarer da 30 mg pr døgn.

Det fungerer jo bedre i den grad at virkningen på medisinen utover dagen ikke går i rykk og napp. Dvs at virkningen er mer jevn og stabil.

De vurderer vel virkningen etter en stund...da kan du jo forklare hvordan du føler det, og at du tror at dosen er for lav.

Lykke til videre, både til mamm`n og til gutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...