Gå til innhold

Døgnrytme?

Anbefalte innlegg

Når bør man ha klart å etablere en slags døgnrytme?

Min datter på fire uker får mat når hun er sulten og sover når hun er trøtt. Jeg føler at jeg fremdeles prøver å "bli kjent" med henne for å finne ut hvordan vi skal begynne å lage døgnrytme. Dagen er ganske kaotisk, tidspukter for soving/spising følger ingen lovmessighet. Hun sover mange små halvtimes-blunder og ca to gode tre-firetimers blunder. Mellom de små blundene spiser hun bare litt og sovner ved brystet. Vi må ta en tur på stellebordet for at hun skal våkne litt og få i seg en porsjon til. Veldig ofte sovner hun i rapestilling, hengende på skulderen min, og våkner etter en liten stund hvis hun blir lagt ned. Ofte får jeg henne ikke til å rape heller. Som regel får hun mat i 21-tiden om kvelden og sover til 1-2-tiden om natten. Da får hun mat, sovner veldig fort (med puppen i munnen) og har egentlig ikke spist så mye, så da våkner hun igjen allerede i 3-4-tiden. Når hun da får mat og sovner igjen, sover hun til 6-7-tiden.

Hun er bare fire uker, men jeg hører noen si at de har etablert faste leggetider og spisetider, men når begynner man med det? Når skal man lære barn å sovne av seg selv? Jeg tror ikke min datter ennå har "lært" seg å skrike på oppmerksomhet fordi hun kjeder seg, så foreløpig blir hun tatt opp av sengen hvis hun gråter eller før hun begynner å gråte. Er dette galt av meg? Burde jeg være litt tøffere og la henne skrike litt av og til? Jeg klarer ikke å høre forskjell på "de forrskjellige typene gråt" ennå, og jeg føler på en måte det er fordi hun bare har en type gråt ennå, og det er den som sier: "jeg holder på å dø, beskytt meg, trøst meg, pass på meg, gi meg mat!"

Eller...?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4945409-d%C3%B8gnrytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var mange spørsmål, men jeg skal prøve å svare, selv om jeg ikke er noen ekspert. Har en sønn selv som nå er 7,5 mnd og når han var 4 uker hadde jeg de samme tankene som deg. Hva, hvor, når, hvordan osv.

Faste leggetider kan du prøve å etablere, men så vil du oppdage at rytmen hennes forandres og da må du starte på nytt. Mitt råd der er at du gir henne mat og legger henne som nå. Hun vil etterhvert endre det selv ved at hun blir trøtt tidligere og tidligere og legger henne da. Min gutt var ved 4 uker alder oppe til jeg la meg. Ved 2 mnd alder begynte jeg å legge han 15- 30 min tidligere enn forrige kvelden, fordi han var trøtt.

Når han var 4 mnd sov han fra ca kl. 1930, med 1-2 matinger om natten.

Hun vil nok endre spisetider, sovetider, våketid hele tiden. Det som er i denne uke, gjelder ikke neste. Min erfaring er at rutiner på legging og mat kommer av seg selv ved 4-5 mnd alder. Før det lar du henne styre litt som hun vil, innenfor rimelighetens grenser. Det er klart snur hun døgnet må du nok endre på noe.

Hun er liten enda og hun skriker ikke for å være "slem" eller for å få viljen sin.Jeg tror at når hun skriker er det fordi hun har et behov som du må tilfredstille. Mat, kos, bleieskift, smerte etc.

Jeg ville ikke latt henne skrike, det gjorde eller gjør jeg ikke med min sønn og han har ikke tatt skade av det. Han har alltid lagt seg uten problemer og er blid og fornøyd dagen lang. Det kan nok være at noen andre mener at barn har godt av å skrike litt, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være så bra. Bebier skriker fordi det er noe i veien og de blir ikke bortskjemt. Jeg syns tankene dine om skriking er rett "jeg holder på å dø, beskytt meg, trøst meg osv"

Ta henne opp når hun gråter eller rett før, da etablerer du en god relasjon med henne og hun får tilbakemelding på at hun blir hørt og forstått.

Etterhvert hører du forskjell på gråten, legg merke til hva som trøster henne, det gir en god pekepinn på hva gråten betyr.

Det var bare noen tanker fra meg, håper du forstod det jeg skrev og lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4945409-d%C3%B8gnrytme/#findComment-4980062
Del på andre sider

Først av alt! Jeg synest IKKE at du skal la en 4 uker gammel baby ligge å skrike! Å skrike er den eneste måten hun kan gi deg beskjed om at hun trenger noe. Ikke alltid lett å vite hva ;0) Tror det er vanskelig å innarbeide rutiner så tidlig men kan være lurt å følge et fast mønster morgen og kveld, selv om det ikke klaffer ift tidspunkt. Babyer forstår ganske tidlig hva som er natt dersom en har faste ting som en gjør hver eneste kveld :0) Vi startet med dette da vår gutt var 4 uker.Bad, pysj, kveldsmat m/kos og i seng. Fikk derfor raskt den lange perioden med søvn på natta. Sover nå fra 5-7,5 timer sammenhengende (8-10 timer avbrutt av et måltid) og er 9 uker. Om ikke lenge er du blitt bedre kjent med nurket og det er da litt lettere å tolke gråten :0) Kos deg med henne - DET ER UMULIG Å SKJEMME BORT EN LITEN BABY! Ta tiden til hjelp, så faller bitene raskt på plass :0))

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4945409-d%C3%B8gnrytme/#findComment-4995994
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...