Gå til innhold

Noen med erfaringer fra glukosebelastnings-test?

Anbefalte innlegg

Jeg var hos JM i dag. Er 25+6 i dag. Jeg har tatt prøver på langtidsblodsukker, og det var fint (4,8). I dag nevnte hun derimot noe om glucosebelastning. Jeg har jo ikke diabetes, og har aldri hatt noe kluss med blodsukkeret. Hvorfor må jeg ta det akkurat nå som jeg er gravid? Bare fordi jeg er overvektig? Jeg sa ikke noe til henne, i og med at hun ikke henviste meg i dag, men skulle vurdere det neste gang. Jeg stusser bare litt. Derfor lurer jeg på om noe har erfaring og kan eventuelt klarne tankene mine litt. Synes det er så mye målinger i huet og ræ..(unnskyld uttrykket), og begynner å bli lei. Gjør jo alt jeg kan for babyen selvsagt, men misforstå meg rett...

Fortsetter under...

Er nye restriksjoner som sier at alle over en viss BMI skal ta testen.. Skal er vel et feil ord, alt er jo frivillig...

Grunnen er at overvektige har større sjans for å utvikle svangerskapsdiabetes.. Er jo et flott tilbud.. Er ikke så fælt heller, man får et stikk i fingen, drikker no søtt kliss, venter to timer å får et nytt stikk i fingen..

Dette er faktisk bare et tilbud som blir gitt til kvinner med en BMI over 28 etter de nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen som ble iverksatt i fjor. Det er jo opp til hver enkelt om man vil ta imot tilbudet, men jeg synes vel at det er helt greit. Man har jo faktisk større risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes når man er overvektig....At BMI-grensen er satt litt lavt, er en annen sak. Man trenger faktisk ikke være så veldig overvektig selv om man har en BMI på 28...

Jeg tok iallefall imot tilbudet, var ufattelig kjedelig å sitte på legekontoret i to timer for ny blodprøve, men fikk iallefall stadfestet at jeg ikke var i faresonen.

Se gjerne svaret mitt under innlegget "Hva er reglene for glukosetest" lengre nede på denne siden.

Vil bare si at en langtidsblodsukkermåling sier lite om store svingninger i blodsukkeret, siden den er et gjennomsnitt.

Selv om jeg i utgangspunkt var skeptisk til å ta denne testen, anbefaler jeg andre å ta den. Det var ingenting som tydet på at jeg hadde svangerskapsdiabetes, annet enn BMI ved starten av svangerskapet.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...