Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!!

Her var det lenge siden jeg hadde vært inne. Men ser noen kjente nick fremdeles. Er ikke sikkert noen husker meg. Jeg har vært litt til og fra i perioder.

Det jeg spør om har mange sikkert svart og diskutert mange ganger før, men gjør et forsøk likevel.

Bare en liten oppsummering av min historie: Fikk diagnosen pcos for ca. 1 år siden. Har flere typiske symptomer: sjelden mens, cyster, litt overvekt (og store vansker med å bli kvitt noen ekstra kg), litt hårvekst. Fikk først pergo. Har prøvd et par kurer uten at det har gitt eggløsning. Og nå har jeg endelig fått metformin. Begynte for 4 uker siden og har gradvis økt mengden. Nå er jeg oppe på 3 tabl (1500g) som er det meste jeg skal ha. Har hatt fobigående kvalme ved hver økning, men det har heldigvis gått over. Det jeg sliter mest med nå er luft (magen er som en ballong), litt tull i fordøyelsen og grusom smak i munnen. Håper at dette også går over etterhvert.

Det jeg lurer litt på fra dere mer erfarne "metforminerne" er om det er bestemte tider på døgnet dere tar dette? Spiller det noe rolle for bivirkningene når man tar dem? Vet at jeg skal ta dem med mat og har prøvd å spre dem fra morgen til kveld. Har dere noen råd med hensyn kosthold for å dempe bivirkningene?

Og så vil jeg gjerne høre andres erfaring med metformin. Fikk dere mensen og el? Noen som har blitt gravide på kun metformin og?

Skal prøve og bli litt mer aktiv her inne. Sitter på jobb så kan bare snike til meg noen minutter nå og da. Men det er jo så bra og utveksle erfaringer med flere i samme situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4944793-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-metformin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått snart ett år på metformin.

Jeg begynte 1 juni -05 og fikk første mens 6 Juli-05.Det er jo ikke dårlig.

Jeg fikk mensen allerede med 3 tbl dose,men øket opp til 4.Det ga meg regelmessig EL helt frem til slutten av januar i år,så ble det stopp.

Jeg må antagelig øke tbl nå.

-jeg hadde diare og små kvalme i begynnelsen,men ga seg.

-tar tbl til måltidene, 2 lunsj,2 til middag og nå 1 til kvelds.

Lykke til !

heisann

jeg tok 100mg om morgenen for å hjelpe mot sult følelse (sikkert litt innbildning med i spillet her) og 500mg om kvelden. Nå tar jeg kun 1000mg fordi jeg ikke ble kvitt bivirkningene.

Under metformin har jeg en syklus på en 2-3 måneder, hadde to sykluser på henholdsvis 35 og 40 dager men så var det slutt.

Naturlig EL, ikke såvidt jeg vet, kanskje i de to korte syklusene.

Men er hellig overbevist at metformin hjelper i allefall på vekten og generellt til at kroppen fungerer bedre

Hm.... jeg begynte rett på1500mg, og hadde ingen bivirkninger. Utenom at kiloene raste av meg, og legen sa stopp. Jeg ble hverken gravid da eller nå. Jeg fikk ikke el av den, og ikke uten den.

Jeg tok en 500mg til frukost og 500mg til lunch og 500mg til middag. Det skal visst ikke være bra for blodsukkeret om man tar det utenom målidene? Og så blir en visst ekstra kvalm derom det ikke ligger mat i tarmene der tabletten ligger, at det blir litt for sterke saker for dem uten at maten "buffrer".

Jeg har hatt diagnosen PCOS i ca 5 år nå, og har gått på Metformin siden "første stund". Fikk tilbake mensen en 4-5 mnd etter jeg begynte på Metformin, og hatt regelmessig mens etter det.

Jeg og min mann har vært ferdig utredet 1 år, og fikk beskjed om at vi bare skulle ta kontakt når vi var klare for behandling, men siden ønsket om barn ikke har vært kjempestort, har vi ikke hatt det travelt.

Vi fikk beskjed om at jeg hadde egg, men at de ikke ville modnes -og at jeg i første omgang kom til å bli satt på hormonkur.

Like før påske fikk vi litt av et sjokk, da vi oppdaget at jeg var gravid. Jeg har ikke gjort noe annet enn å ta Metforminen min, endret litt kosthold og trene litt, så vi har vel hatt utrolig flaks :)

Ang. bivirkninger gikk jeg helt til å begynne med endel ned i vekt, var mye kvalm og hadde løs mage. Det som hjalp meg mot kvalme var eplejuice og blå farris med masse isbiter (hjelper meg også mot svangerskapskvalme) -det med løs mage så jeg ikke på noe som noe stort problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...