Gå til innhold

Vær så snill!? Hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Aner ikke hva jeg skal gjøre?!!

Babyen min tåler mm bare i liten grad. Jeg må derfor gi mme. Kan gi noe mm (kanskje 25%) men har MYE melk!! Er også mye plaget med tette melkeganger :0/ Natten tilbragte jeg i badekaret med massasje da ikke jeg fikk noe ut med pumpen. Hva gjør jeg for å redusere melkeproduksjonen og samtidig unngå tette melkeganger og evt bb???

Please hjelp, er litt fortvilet!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4943866-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Guten min er stor,så eg tenkte eg skulle slutte.Hatt nett det same som deg,masse mjelk,og tette mg.

Tok tbl for å stoppe mjelka,og knytte opp brystene ein halv dag.Då var det tette mg.Når eg tok av bandasjen,var tilstoppinga vekke..Det skjedde ein gong før og,då var eg tenkt å slutte på det eine brystet,motsett av no.Den gongen for det og.S¨å eg har fortsatt å amme,mindre mjelk,og uten tilstoppinger.Men din er vel mindre.Ikkje kjekt å få for liten produksjon heller då,men høres ut som du hadde tålt å ha litt mindre mjelk.

Klem

Annonse

Hei.

Nå vet jeg ikke helt hvor du har fått den infoen du har om laktoseintoleranse,..men for ordens skyld så ikke andre havner i den villfarelsen du er i...lakstoseintoleranse omhandler KUmelk...ikke morsmelk i seg selv. Tvert om så er det desto mer viktig med morsmelk i disse tilfellene. Det som derimot er riktig er at det du måtte innta av kumelk produkter går over i melken som igjen gjør babyen din syk.

derfor...selvfølgelig kan du amme,men du må unngå alt som inneholder melk. Etterhvert kan du prøve deg frem for å finne ut hvor intolerant han er.Dette bedrer seg nemlig etterhvert som babyen blir eldre.

For ordens skyld..jeg har selv 2 barn med intoleranse...den ene holdt faktisk på å dø da han 14 dager gammel fordi ingen oppdaget det og han ble svært dehydrert(alt gikk rett igjennom)

Minstemann reagerte på alt de første ukene men har gradvis økt melketoleransen sin.

Håper for all del at du kutter melkeprodukter og får opp ammingen for fullt.Dette hjelper nemlig barnet ditt til å bli kvitt intoleransen for melk.

Det finnes faktisk babyer med laktoseintoleranse, det finner legen ut med en avføringsprøve. Har dere gjort det?

Be om Syntocinon nesespray hos legen, det setter i gang utdrivingsrefleksen. Stapp i deg peppermynte og salvie, det reduserer melken. Lecitin holder melkegangene åpne. Alle tre fås på helsekosten.

Jeg spurte barnelegen vi var til om jeg ikke bare kunne slutte med melkeprodukter å fortsette å amme. Han svarte da at dersom babyen hadde hatt melkeallergi var det en løsning, men ved laktoseintoleranse mangler babyen enzymet som spalter melkesukkeret. Dette gjelder ALL melk, inkludert mm. Så svaret var nei. Han ba meg å slutte med mm. Jeg velger å stole på barnelegene på barneklinikken og regner med at de har erfaring og kunnskap om dette.... Enda mer kunnskap og erfaring en en mor til 2 barn ;0)

Lett å blande melkeallergi og laktoseintoleranse - du er ikke den eneste!

Jepp Expat, det er utført clinitest. Den slo ut og diagnosen ble laktoseintoleranse. Barnelegen sa at jeg skulle slutte med mm med det samme. Sa videre at jeg kunne forsøke å introdusere mm igjen etter 2 uker for å se om det kunne være forbigående. Dersom symptomene kom tilbake skulle vi bruke Nutramigen i et år for så å prøve med vanlige melkeprodukter igjen....

Ser på svar-innleggene her at det er mye forvirring rundt denne diagnosen. Regner med at barnelegen kan sitt og gir riktig behandling :0)

Forresten takk for svar Expat :0)

Hmmm

Som nevnt i innlegget mitt over ble min nyfødte svært syk...fra jeg begynte å amme.

Han ble innlagt på Haukeland sykehus der det ble påvist akutt laktoseintoleranse.Dette var i 1993. Behandlingen var å kutte ut det meste av melkeprodukter..kunne innta små mengder fløteprodukter da laktosen ligger i selve melken.,...ikke i fløten. Nei, jeg blander ikke laktoseintoleranse og melkeallergi. Ja, vet en del om disse tilstandene. Og ammet til krampen tok meg.Men som sagt...måtte kutte ut melk selv.

Når det er sagt...barna tåler som oftest melk bedre etterhvert.Man må bare prøve seg frem.

hADDE vært intressant å vite hvilket sykehus du har vært tilknyttet siden du har fått de rådene du har fått. Er opptatt av dosse tingene nettop fordi begge barna mine har vært rammet og fordi jeg nærmest bodde på h.s i en periode grunnet reaksjoner på melk hos min sønn.

Det finnes mange artikler som omhandler laktose intoleranse og melkeallergi..og som også omhandler amming av berørte barn.

Laktose finnes IKKE naturlig i morsmelk, og INGEN barn er allergisk mot morsmelk i seg selv, men reagerer på inntak hos mor.

Igjen,..ikke for å kverulere..men til alle ammende mødre...morsmelk er trygt for barnet og det beste du kan gi. Det man derimot kan vurdere er om barnet reagerer på noe en selv inntar

Nå befinner jeg meg i spania med babygutt som også er laktoseintolerant.behandlingen er den same her..amme i vei...unngå melkeprodukter..og prøv deg frem underveis...

Annonse

Hei Lurengren!

Merker at jeg blir litt irritert når du kommer med uriktige opplysninger vedr. laktoseintoleranse. Dette kan skape usikkerhet hos flere. Vær snill å lese denne artikkelen: http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5340, så avslutter vi denne debatten. Som du ser FINNES det MELKESUKKER i mm og barn som er født med denne diagnosen TÅLER IKKE MM!!!!

Debatt avsluttet.

Takk det samme du.

Uriktige opplysninger hva?

Ja, kanskje det.men gjentar igjen at jeg har barn med denne diagnosen, og behandler dem etter de føringene MINE leger har gitt meg. Så i da fall...er jeg grovt feilinformert fra Haukeland sykehus.

Minn eldste sønn har fremdeles Laktoseintoleranse han..men kan innta melkemengder i små mengder.

Og jeg gjentar: jeg fikk beskjed om å amme, hvilket jeg gjorde..og barnet mitt ble kvitt symptomene når jeg sluttet med å drikke melk.

Og, jeg skal ha meg frabedt at du forteller meg at jeg feilinformerer...jeg gjør vel i grunnen som du og hovedinnlegger..uttaler meg på bakgrunn av den infoen jeg har fått av spesialister og de erfaringene jeg har etter å ha måtte forholdt meg til denne tilstanden hos to barn.

For ordens skyld...jeg kommer også i fremtiden til å gi ammende samme råd jeg selv har fått og fulgt.

Til sist...

Skulle ikke jeg vite noe om dette etter årevis med erfaringer på dette temaet, samt etter flere innleggelser på sykehus.

For de som måtte lure..en måte å finne ut i hvilken grad barnet tåler melk er å provosere frem reaksjoner.Er barnet ditt sykt blir dette gjort på sykehuset.Slik var det i allefall med oss.Han var 10 mnd da han ble innlagt et døgn for å provosere frem eventuelle reaksjoner på melk.

Det kan være ulik praksis fra sykehus til sykehus, og fra lege til lege.

Jeg nekter å tro at alle de legene vi har hatt kontakt med ang. dette opp gjennom årene er inkompetente og har servert oss informasjon som i verste fall kunne vært livstruende for barnet vårt.

og nå er debatten ferdig for min del.

Ja, etter å ha lest innlegg fra dere alle, føler jeg trang til å si noe selv.

Først så høres det IKKE riktig ut å måtte slutte å amme når barnet har melkeintoleranse. Dette fordi barnet tåler morsmelk, og ikke kumelk. Kumelken som barnet får i seg, er det mor får i seg. Husker meget godt når jeg tok med min sønn til legen. Jeg forklarte symtomene, og ville gjernet at barnet skulle få ta de nødvendige blodprøvene. Jeg ble annbefalt å prøve de forskjellige typer morsmelkerstatninger???!!! og ble han ikke bedre, så skulle jeg slutte å gi ham melk!!! Jeg ble helt LAMSLÅTT. Slutte å amme barnet mitt på 6 mnd??? Jeg er så rystet over en leges uttalelse og viten om barn og denne allergien, at jeg blir helt på gråten. Stakkars barn! Tenk på den kontakten mor og barn mister. Og uansett så er morsmelk det ALLER beste for et lite barn! Jeg ber dere, eller deg. IKKE stol på EN leges uttalelse. Og IKKE stol på alt dere leser på internett. Det er en nokså usikker kilde. Jeg vet bare at senere vil du angre på valget du tar i dag!

Linda

Signerer på denne,jeg.

Og du kommer med et svært viktig poeng, som ikke er kommet frem her før....sjekk flere kilder og ikke minst tenk logisk før du trekker konklusjoner.

Føler og for å¨nevne at det er svært sjelden barn er melkeintolerant over tid, i alle fall i en slik grad at de blir veldig syk av det.Som oftest vil symptomene være relativt milde på morsmelk i allefall(mener her kumelk via morsmelk) Dermed vil morsmelk være det beste for barnet .

Jeg fikk f.eks beskjed, både fra helsesøster og barnelege at de svært sjelden opplevde barn som reagerte så sterkt på kumelkprodukter via morsmelk..hørte til sjeldenhetene.

Og som anonym over sier...amming er vesentlig for kontakt mellom mor og barn, og ikke minst er morsmelk det beste antibiotikum som finnes...faktisk så bra at spedbarn på morsmelk svært sjeldent rammes av alvorlige infeksjonssykdommer.

Mvh,

mor til 2 barn med laktoseintoleranse.

Jeg har også lest denne tråden med forundring. Man kan da amme så lenge mor klarer å holde seg unne kumelk? Jeg ammer en jente med kumelkproteinallergi (ikke det samme som laktoseintoleranse) og det går fint så lenge jeg holder meg unne kumelk. Har måttet lete mye etter informasjon på egen hånd, men har heldigvis en flink barnelege og ernæringsfysiolog som kan sine ting og følger oss godt opp.

Har undersøkt litt selv om babyer med laktoseintoleranse. Kostformen ved laktoseintoleranse likner melkefri kost, men mor kan spise vellagrede hvite oster og enzymbehandlet kumelk (laktosefri) Dette er hentet fra en brosjyre fra statens råd for ernæring og fysisk aktivitet i samarbeid med NFF. Jeg vil anbefale deg å undersøke nærmere hva deres alternativer er. Ikke stol bare på en lege, en lege kan også ta feil.

Hei dere!

Ser at dette er et tema som engasjerer - og det er jo bra.

Ser også at det nok er litt forvirring ift begreper. Lett å blande tilstandene melkeallergi og laktoseintoleranse.

Jeg har en sønn og en datter. Min datter har melkelkeallergi, jeg måtte da slutte med melkeprodukter for at hun skulle bli bedre i magen sin. Sønnen min som nå er 2 år har fått påvist laktoseintoleranse. Han var da bare 2 mnd. Tenkte som så at da får jeg jo droppe melkeprodukter igjen jeg da. Men ved laktoseintoleranse er det selve melkesukkeret barnet reagerer på. Melkesukker vil det være i all melk, også i morsmelk, uavhengig av mors kost. Jeg måtte da slutte å amme siden han ble svært dårlig og hadde mye vondt. Vet at det er ulike grader av laktoseintoleranse. I tilfeller med svak grad kan barnet tåle noe morsmelk, dette må vurderes i hvert tilfelle.

Så bare et lite synspunkt ift amming og tap av kontakt mellom mor og barn: jeg hadde lite kontakt med min sønn da han fikk morsmelk. Dette fordi han da gråt mellom 8 og 12 timer i døgnet. Da han fikk tilpasset morsmelkerstatning og slapp smertene i magen, ja da fikk vi endelig kontakt og ble kjent!

Ps. leste linken til artikkelen som ble nevnt i et innlegg over og fant dette i teksten, sånn for ordens skyld.:"Barn med medfødt laktoseintoleranse vil reagere på morsmelk (melk fra alle pattedyr inneholder laktose) og må bruke en morsmelkerstatning uten laktose."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...