Gå til innhold

Hoftedysplasi...............

Sara Puh **16.05.06**

Anbefalte innlegg

Kun 13 dager igjen til termin nå og pjokken har ikke snudd seg. Legene har nok rett i at han har funnet sin posisjon.

Fikk beskjed på sykehuset at de som ble født i seteleie har hoftedysplasi oftere enn andre.

Synes det ser ille ut for de små og selvfølgelig tungvint for oss som skal stelle osv. Men er det noen av dere som har hatt dette hos deres barn. Er veldig interessert i å høre hvordan det har fungert i hverdagen.

Føler det er best å være forberedt, slik at ikke allespørsmålene evnt. dukker opp i etterkant. Får ta meg en tur ut på nettet og søke litt. Det finnes sikkert mye info, men ingen er så nyttig som den mødre med erfaring kan komme med.

Fortsetter under...

Hei Sara Puh **16.05.06**

Min gutt på snart 6 år ble født i seteleie. Vi vet at han lå i seteleie fra april til han ble født i juli. (alle undersøkelser fra april viste det). Han har overhodet ikke hatt noen problemer med hoftene. Utviklet seg helt normalt og tok sine første skritt når har var ca. 13 måneder gammel.

Dette bare som en liten trøst.

PS. Jeg kjenner 2 andre "setegutter" også, og de har vært helt fine i hoftene (ellers også forresten).

Eldstejenta til mannen min ble født i seteleie, og hun har ikke hatt noen plager etterpå. Det eneste de gjorde i etterkant var å få hoftene sjekket, og fikk tips om å ha på henne 2 bleier det første året for å stabilisere.

Junior satt godt på rompa så lenge at det var fare for at hoftene kunne bli påvirket... Vi fikk ham snuidd i uke 36, og jeg fødte normalt.

Etterpå var han til røntgen av hoftene for sikkerhetsskyld, og det var ingenting galt å spore...

Hei, min niese måtte ha på et sånt "hardt skall" rundt hoftene når hun var liten for å korrigere for hofteleddsdysplasi. Hun er nå 20 år, så det har sikkert skjedd endel siden da, hun hadde det på i omtrent 9 mnd første leveår og jeg kan si deg at t.o.m med den harde plastgreia rundt hofter og lår greide hun å lære seg å krabbe og alt annet som hun skulle. Overhodet ikke noe problem da og heller ikke senere. Så, ikke vær redd for barnet ditt hvis det viser seg at det har noe lignende, det krevde bare litt opplæring i starten, men jeg som bare var 17 år på den tiden greide fint å skifte på og gjøre alt av stell med henne. Og som sagt, hun har aldri hatt noe problemer etterpå!! Riktig lykke til med deg og den forestående fødselen. Du kan tro jeg har lest trådene som ligger bakover her mellom deg og Sondres mamma....litt forskjellig utfall for dere to, men utrolig mye nyttig informasjon for en som har vært/er i tilsvarende situasjon. Så bra at alt gikk bra for dere!!

Min andre jente låg i sete leie og hadde ustablie hofter.

De fant det heldigvis på henne med en gang. hun brukte pute de første fire mnd. det hemmet ikke henne noe. Ikke så lett å finne gode klær til de da for de fleste sparkebukser ol er så vide og vil klumpe seg under puten.

Trodde hun ville bli sein med å gå osv, men hun var den som gikk først...

Takk for svar, alle sammen. Det er godt å høre litt erfaringer, selv om jeg vet det ikke er verdens undergang om det skulle være HD. Bare godt å vite litt på forhånd (dessuten er jeg litt sånn at det skjer sikkert oss............teit !)

Til 29. oktober; så fint at noen har funnet nytte av innleggene våre tidligere. Jeg merker at jeg ikke er så flink til å svare på spørsmålene som kommer nå ang. tester og blodprøver, men jeg tror det ble så intenst den gangen at jeg fortrenger det litt. Jeg har fremdeles masse kontakt med Sondres mamma privat, på mail og sms. Det er utrolig koselig og det er ei flott jente !

Lykke til videre i svangerskapet, kommer til å følge med deg og alle andre mer eller mindre nye !

Annonse

Hvorfor har de som blir født i seteleie hofteleddsdysplasi oftere enn andre? Er det pga anstrengelser under fødsel, eller er det fordi barn med hofteleddsdysplasi oftere legger seg i seteleie?

Selvfølgelig fant jeg noe mer å bekymre meg for - er ekspert på det.

Jeg er opptatt av dette siden vi på siste UL fikk vite at gutten ligger i seteleie og hvis han ikke snur seg så blir det keisersnitt. Legen mente at 45 år og førstegangsfødende i seteleie ikke var en helt gunstig kombinasjon. Håper han snur seg for jeg vil gjerne føde vaginalt, men gjør selvfølgelig det som er best for barnet. Vi skal på UL igjen i neste uke og det er tross alt litt mer enn 6 uker til termin så vi håper.

Min lille frøken satt det meste av svangerskapet. I det ks-et skulle bli tatt lå hun i hodeleie, men så snudde hun seg mens jeg lå på operasjonsbordet og måtte da dras ut etter bena... Barnelegen fant heldigvis ingen tegn til hofteleddsdysplasi på undersøkelsen på sykehuset, men den 16. mai skal vi inn til rutinemessig røntgenundersøkelse for dette. Krysser selvsagt fingrene for at vi blir friskmeldt der også ;-)

Har hatt et tantebarn som hadde pute de første månedene. Litt tungvint mht klær, bilstol og på slutten også vogn, men langt å foretrekke fremfor tidligere tider hvor man gjerne først oppdaget det sent og derfor måtte ha gips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...