Gå til innhold

Fostervannsprøve

moderen

Anbefalte innlegg

Hei alle som kom med gode ønsker ang. gårsdagens tur til riksen - takk skal dere ha!

Skal fortelle det jeg kan - det er andre gangen jeg gjør dette, men det blir liksom ikke en vane...

Jeg tok ikke duotest på forhånd, dimoren - jeg vet med meg selv at jeg hadde fortsatt å lure og bekymre meg, selv med et veldig bra sannsynlighetstall. Og i og med at jeg/vi var fast bestemt på fp, var det liten vits i å ta duotest.

Vi skulle vært på gen. veiledning, men slapp den turen til Oslo, siden vi var gjennom det samme for 4 år siden.

Selve prøven er ikke vondere enn et stikk, men jeg kjente at livmorveggen ble irritert og trakk seg sammen. Den lille der inne hoppet og spratt som en gal, så det tok tid før legen turte å stikke, og hun måtte også være forsiktig der inne, så hun holdt på en stund. Litt ekkelt, ja - men ikke veldig vondt.

Ja, man skal ta det med ro ca. 3 dager etterpå. Ikke løfte tungt, ikke bade, ikke ha samleie, og ellers sørge for så lite anstrengelse for magen som mulig. Mensmurringer er normalt, regelmessige "tak", blødninger og lekkasjer skal man være obs! på, og kontakte sykehus.

Det har ikke vært snakk om hurtigdyrking - regner med å få svar om 2-3 uker.

Det er på mange måter greit - det jeg ikke vet, osv. Men nervene kommer nok til å være i høyspenn fra omtrent slutten av neste uke...

Fortsetter under...

hei moderen

mener du er like gammel som meg- rundt 42/43. Er selv i uke 7 og leser alt jeg kommer over av morkaktest og fostervannsprøver.

Hvorfor valgte du fp fremfor morkaketest. Er ikke mt like sikker?

Den kan jo tas før og raskere svar.

Ønsker deg lykke til på resultatet av prøven og krysser alt jeg har for dere.

Hei LilleMy. Så vidt jeg har forstått, får man ikke automatisk tilbud om mt før etter fylte 44 år (fylt 44 v/fødsel), eller hvis det er arvelige tilstander i familien.Jeg hørte ihvertfall aldri om det som et alternativ. (Fyller 43 i november).

Det er jo en ørliten økt risiko for abort ved mt, kanskje det er derfor. Hvorvidt det er sikrere - vet ikke helt - kanskje man kan finne flere avvik ved mt, men fp gir 100% sikkert svar på de avvik man kan teste for med fp. Hvis du skjønner... :-)

Hadde vi fått tilbudet, hadde vi muligens takket ja, siden vi er helt klare på hva vi må gjøre ved avvik.(Har 5 barn fra før, og mine fysiske ressurser er noe begrenset). Noe mindre fysisk belastning, ihvertfall, ved avgjørelse før/rundt uke 12.

Uff - dette hørtes kynisk ut, men vi er ikke det. Er fullt klar over hvilket helvete vi i så fall må igjennom, og at vi ikke vil komme over det noen gang, antakelig.

Men foreløpig må vi bare la være å tenke på muligheten...

Takk for kryssing - lykke til med avgjørelsen/valget.

• 2 uker senere...

Annonse

Hei LilleMy63. Jeg er forholdsvis avslappet - regner med svar i slutten av denne uken (håper på før 17.mai, men...) Tenker så lite som mulig - har ikke tenkt navn etc enda, men klarer ikke å la være å glede meg over magen.

Presis hvor langt - jeg trodde max 14+4, doktoren sa 15+3. (men det tror jeg ikke på, for da har jeg plutselig hatt 8 dager kortere syklus enn jeg pleier) Så akkurat det er jeg litt spent på når/hvis jeg skal til UL for å fastsette termin.

De sa jeg skulle ta det med ro i 3 dager, ikke løfte, ikke bade, ikke ha samleie. Ligge sa de ikke, men ihvertfall samme dagen og dagen etter var jeg helt skutt, så det ga seg selv. (Psykisk, tror jeg, men man trenger det kanskje...)

Hei. Tenkte at jeg skulle nevne at det er ganske vanlig med el på dag 7 i syklus. 2 av gangene jeg har blitt gravid har vært på el tidlig i syklus. Og når jeg timet med el-test, så jeg at el på meg kom ganske tilfeldig mellom dag 7 og 14. Hele syklusen blir ikke kortere alikevel, det er luteralfasen som blir lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...