Mari21 Skrevet 2. mai 2006 #1 Del Skrevet 2. mai 2006 Hei.. Jeg er gravid i uke 14+3 og har type 1 diabetes. Lurte på om det var noen andre her som hadde det også? Sliter litt med å holde blodsukkerethy stabilt, så hadde vært kjekt å høre hvordan andre har det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne84 & Lille Jan Henrik Skrevet 3. mai 2006 #2 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei sann:o) Nesten litt morsomt å høre om andre her som har diabetes type 1, jeg har spurt om noen her inne har det før, men ingen har svart. Jeg har type 1 diabetes, og er nå gravid i uke 14+5. Jeg sliter også litt med blodsukkerreguleringen min, og begynner å bli rimelig utslitt av å konstant måle og passe på, men men sånn er det vel bare. Hadde nylig en rimelig sterk føling på natten, ambulansepersonalet sa det ikke skulle ha noe å si for fosteret siden jeg ikke var helt "borte" liksom, men jeg kan jo ikke gjøre annet enn å bekymre meg da...hmmm...har du sliti med følinger eller høye blodsukker? Klemz:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4944181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari21 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei.. Så kjekt at det hva nokken som svarte:) Jeg har slete veldig med følinger, så jeg begynner å bli ganske så utslitt. Kjenner ikke lenger at jeg får det før blodsukkeret er nede på 1 tallet, å det er litt skummelt syns jeg. Å da blir det fort høyt blodsukker igjen etterpå. Så det går veldig opp og ned egentlig. Det kan vell ikke være bra for den lille? Jeg begynte å lure på om det var farlig for fosteret med følinger, men legen min sa at det hadde ingenting å si på fosteret. Det var visst bare høyt blodsukker som var "farlig". Uff ja, vet hvordan det er å beskymre seg for ting. Hva har du slete med da? Fin form ellers? Jeg skal på min andre ultralyd undersøkelse i morra, å jeg gleder meg som en unge:) Håper alt fortsatt er bra!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4946266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne84 & Lille Jan Henrik Skrevet 3. mai 2006 #4 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei sann igjen:o) Jeg har egentlig det samme problemet som deg, at jeg ikke kjenner følingene før det nesten er for seint. Men som du sa så har legen sagt til meg også at det er ikke følingene som er farlige. Jeg sleit jo litt med høy HbA1c før svangerskapet jeg da, pga at jeg var syk en stund og fikk høyt blodsukker, så jeg hadde jo det problemet med å få ned igjen HbA1c'en min. Men det ser ut til at det går bra. Jeg har allerede vært på 2 ultra lyd undersøkelser (senest forrige onsdag) og da var alt som det skulle være og hjertet slo, så jeg håper jo at det fortsetter i samme retning:o) Ellers er jeg vel i OK form, litt hodepine og småsliten, men ellers bra. Jeg tror til og med kanskje at jeg kjente babyen i dag...ikke helt sikker men jeg holdt hånda på magen og klemte litt forsiktig, og da kom det et par små dytt tilbake:o) Det er jo ihvertfall lov å håpe..hehe. Hvor er du fra forresten? (ingen tvang å svare altså:-)), har du hatt diabetes lenge? Er dette din første baby? Du får ha lykke til på UL i morgen da:o) Her er mail adressen min hvis du har lyst til å maile meg: [email protected] og msn adressen min hvis du vil snakke en gang: [email protected] litt teit adresse men sånn er det bare ) Hadet bra så lenge:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4947008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne84 & Lille Jan Henrik Skrevet 3. mai 2006 #5 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei igjen! Liten feil her jeg må rette på) Jeg skrev at jeg er 14+5 på vei, men jeg er da virkelig bare 13+5 på vei...hehe...tia går fort, men ikke såååå fort:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4947189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 3. mai 2006 #6 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei, hei jenter! Melder meg inn i klubben.. Er 22+4 i dag. Har hatt diabetes i 20,5 år og er nå grasvid for første gang. Har vært rimelig heftig og dramatisk i perioder; to ganger med ambulanse til sykehuset gr. føling. Synes nå at det har begynt å stabilisere seg mer, men det kan like gjerne være vi som har lært oss noen "triks" og er blitt mer vant til det. Den siste kraftige følinga vet jeg INGENTING om selv, annet enn hva min fantastiske samboer har fortalt i ettertid; han våknet i 5-6tida på morgenen av at jeg lå i kramper, pustet i hikst, rullet med øynene, flekka tenner og skumma.. Uhyre sjarmerende, kan jeg tenke meg. Kom sånn passe til meg selv på sykehuset utpå formiddagen. Ble deretter sykemeldti 14 dager for å være hjemme (les ta det med ro og stabilisere blodsukkeret). Skjønte jo ikke helt vitsen med det i utgangspunktet, men ettersom dagene gikk kjente jeg at det var på sin plass! Episoden hadde tatt mer på enn jeg trodde. Da dette skjedde var jeg 15+3. Ble ening med min fantastiske lege (ja, jeg er omgitt av flotte folk!!) at jeg skull eha klokka på ringing kl 0330 hver natt for å måle. Erfaringsvis er det på morgenkvisten jeg faller lavt, og derfor er det smart å vær ei forkant. Dette gjør jeg ennå, og i 80% av tilfellene må jeg hive innpå litt. Så også i natt. - Men i natt ble resultatet at min kjære fikk kjenne sparkene til fosteret utpå magen for første gang! Det veide opp for å måtte opp, lage og fortære 4 kornmo med brunost og to glass sterkt husholdningssaft midt på natta.. Er mer følinger nå, definnitivt. Dette kommer både av at blodsukkernivået må ligge såpass "pressa" (lavt) under et svangerskap og at det er flere hormoner i sving som påvirker blodsukkeret. - Når en ligger levere betyr det at det er en mindre "sikkerhetsmargin" før en går i føling enn vanlig.. Har også opplevd at jeg trenger MINDRE insulin enn vanlig. I starten var det helt vilt; kunne oppleve å få føling av å sette 2iE til et måltid som før graviditeten krevde 14-16 iE.. Var ikke rart det ble noen følinger da, nei.. Har ennå ikke nådd vanlig insulinnivå, men det har steget en god del de siste ukene. Er jo ikke unormalt at en må doble og til og med triple dosene på slutten av svangerskapet. En annen ting som er litt snålt er at jeg ikke alltid har like sterke følingssymptomer som vanlig. Har opplevd at det sto å blinka 1,2mmol på displayet og jeg følte meg "helt fin". Dermed kan følingene noen ganger oppleves som "kasta på en", de vanlige signalene er ikke der før en bare har LAVT blodsukker. Har som nevnt en fantastisk lege som er tilgjendgelig for oss til alle døgnets tider. Har så langt vært til kontroll hver 3.uke på med.pol, hver 4.uke på fødepol. Nå vil de samkjøre kontrollene, og fram til uke 28 blir det hver 3.uke begge steder, deretter hver 2. og på slutten hver uke. Føler meg godt ivaretatt, særlig av diabeteslegen. Han er vedt si vekt i gull! Var på den rutinemessige hjertescreeninga i dag; det så helt flott ut! Har liksom vært en milepæl det, og det er godt den er passert. Som dere skjønner; storfornøyd med at det er andre i samme båt her inne - og renner over av ting å berette og diskutere. Håper det går strålende med dere begge!! Lykke til, håper vi "snakkes" masse ettersom tida går. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4948186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rudolfine Skrevet 3. mai 2006 #7 Del Skrevet 3. mai 2006 Heisann. Jeg har også diabetes1, har hatt det i 16 år nå. Dette er mitt tredje svangerskap, og jeg er 21 uker på vei nå. Spennende å lese om dere andre her. Skal prøve å følge med litt. Send gjerne mail til [email protected]. Akkurat nå er blodsukkeret for lavt til å få noe særlig fornuftig frem, får vel heller få meg litt mat. Men, har nå gitt lyd fra meg og håper å se mer til dere utover. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4950185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari21 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei hei.. Jeg og har slete med høy hba1c før svangerskapet, så det hva jo lykke her når min første hbaic hva på 6 tallet.. hehe! Artig.. Så bra at du er i god form ellers da. Har du sluppe kvalmen eller? Det har heldigvis jeg:) Men har/hatt alle andre symptomer da. Ååå, så koselig at du har kjent spark, Jeg og vil.. Trur ikke jeg har gjort det enda, men nå vet jeg ikke hvordan det kjennes ut heller da. Hører at mange sier at det er som luftbobler, men hvordan skilller man det fra vanlig luft liksom? Gleder meg til den dagen kommer:) Jeg er forresten fra Molde, hatt diabetes 14 år ca og dette er min første baby:) Så det er veldig spennende. Å med deg? Jeg la deg til msn min jeg sånn at du vet det:) Kryss fingrer for meg i morgen da!!!! Er så spent, håper han/hun er like frisk som sist:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4951795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari21 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei å velkommen til Diabetes klubben:) Så kjekt å se at det er flere som er i samme situasjon. For da kan vi dele opplevelser og "hjelpe" hverandre gjennom den tiden her Uff den ene følingen du nevne Yvvis hørtes ikke særlig koselig ut. Det er akkurat dette jeg er redd for at jeg skal oppleve. Jeg våknet alltid før at jeg hadde føling, men gjør ikke det lenger. Å det synes jeg er litt skummelt. I går skjedde jo bare det beste som kunne ha skjedd da, jeg og noen andre hadde vært på dagstur til Kristiansund for å dra på et nytt badeland som har kommet dit:) Åsså var vi på Burger King etterpå. Da jeg kom hjem følte jeg meg så tung å ekkel i kroppen, akkurat som da jeg har høyt blodsukker, derfor tok jeg 8 enh uten å måle meg. 2min senere følte jeg meg plutselig skikkelig dårlig, så jeg målte meg og da viste det 1.9. TOPP!! Med nye 8 enh på vei inn i kroppen, stapp mett etter Burger King og vært aktiv så ble det ikke mye søvn i natt. Var våken nesten hele natta å bare spiste. Trudde magen min skulle sprekke jeg. Hehe!! Ikke rart kg kjem på. Slitsomt! Det du skrev om at displayet på måleapparatet blinket 1.2 å du kjente ingen symptomer, det har jeg også opplevd mange ganger i det siste. Ganske skremmende igrunn. Spesielt når jeg fikk føling symptomer på 3-4 før liksom. Når en er på 1 tallet også så er det ikke så veldig lenge til du er heelt nede hvis dere skjønner.. Når dere går så langt ned, får dere veldig høyt blodsukker etterpå da? Uff, nei nå må jeg gå å legge meg. Skal jo tidlig opp i morra på UL:) Glemmer tia når en sitter her.. Dere får ha god natt da alle sammen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4952365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne84 & Lille Jan Henrik Skrevet 4. mai 2006 #10 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei og hopp:o) Åssen har alle her det i dag? Nå ble vi mange her inne:o) Det er jo igrunn kjempekoselig! Siden alle har fortalt om hvor lenge de har hatt diabetes så kan vel jeg si at jeg har hatt den siden jeg var 7 måneder, med andre ord nesten 21 år av mitt 21 årige liv. Nå, jeg vet ikke om du har rukket å være på UL enda, Mari21, men jeg håper vi får høre åssen det gikk når du kommer hjem derifra. Litt spennende hver gang man er på UL! Til dere andre diabetikere, hvis dere har lyst så er det bare å sende mail til mail adressen min: [email protected] eller prøve å se om jeg er på msn på: [email protected] Setter alltid pris på noen nye mail eller prate kompiser:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4953553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 4. mai 2006 #11 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei! Bare innom en kjapp tur.. Du spurte om høyt bl.s. etter følinger. Vel; våkner noen ganger på 10 - 13 etter netter som har krevd en del føde, men er ikke noe problem å få det ned igjen. HBA1c-verdiene mine har STUPT siden jeg ble gravid (var rundt 7 - 7,5) før graviditeten), sist var det 5,8. - Så det går bra! Noen timer går fint; det er snittet som teller!! Stå på, jenter! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4957156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari21 Skrevet 4. mai 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei hei.. Jeg har nylig kommet hjem fra UL, å det var kjempe artig. Han/hun hadde vokst veldig siden sist og vi såg den hoppet rundt.. Hehe! Artig.. Blir nok en fotballspiller detta her:) Alt såg bra ut ihvertfall, å det var veldig godt å høre.. Vi fikk 3 nye bilder i dag da, så da blir det fotoalbum snart:) Koselig!!! Blir mange bilder etterhvert siden jeg får ultralyd hver gang jeg skal til jordmor. Får dere det eller? Er vell normalt det for de som har Diabetes så Vi er heldige sånnsett da!! Nei nå må jeg ut i fin været.. klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4957164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne84 & Lille Jan Henrik Skrevet 4. mai 2006 #13 Del Skrevet 4. mai 2006 Så koselig da, at alt var bra på UL:o) Nå er det 3 uker til jg skal på UL igjen, hvis det blir UL den dagen da. Jeg har jo fått time til den virkelig "store" UL den 7/6 så det kan vel hende de venter til da:o) Uansett gleder jeg meg, og jeg håper virkelig at alt fortsatt er bra med den lille. Tror nesten jeg skal sette meg litt ute i sola nå jeg også, det er såååå deilig at sommeren endelig har kommet:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4940572-noen-med-diabetes-her/#findComment-4957217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå