Gå til innhold

Svangerskapsomsorg på slutten av svangerskapet

Anbefalte innlegg

Er nå inne i uke 33+1 og lurte på hvilke retningslinjer som gjelder vedr hvor ofte jeg skal på kontroll? Var til lege forrige mandag og forventet forsåvidt at etter uke 32 skulle man gå annenhver uke til kontroll fremover. Men jeg skulle ikke komme til ny kontroll før i uke 36.

Har søkt på nettet og funnet retningslinjene for svangerskapsomsorg, men fant kun kortversjonen og den angir ikke "tidsplan" for når man skal gå til kontroll gjennom svangerskapet.

Er det noen som kan de nye reglene?

Har heller ikke tatt toxoplasmosetest. Legen sa at det var kuttet ut, men har på følelsen av at det praktiseres ulikt fra lege til lege.

(Dette er mitt 3. svangerskap).

Fortsetter under...

Etter nye retningslinjer er det kontroll i uke 32, 36, 38 og evt. 40. Ikke så ofte at det gjør noe... Jeg er førstegangsfødende og synes det hadde vært betryggende med flere kontroller.

Toksoplasmosetest er det heller ikke vanlig å ta. Jeg fikk mast meg til en test etter at jeg hadde vært i Syden, men ble egentlig frarådet å ta testen. Det er ikke noe en kan gjøre fra eller til om det viser seg at en har fått toksoplasmose i løpet av svangerskapet.

Hei ;-)

Jeg er 36+6 i dag og har kontroll hver 14. dag nå...skal til lege i dag og JM igjen 18 mai...har termin 25 mai,så legen regnet med at jeg ikke kom til å være flere ganger hos han før fødsel...jeg er også 3.gangsfødende...spørs om vi er så 'erfarne' at de kutter ned på ant kontroller på oss som har gjort det før ;-) sist gikk jeg hver uke siste mnd...

Jeg er førstegangsfødende og trodde at etter uke 30 skulle man ha kontroll annenhver uke. Men jordmor forklarte på forrige kontroll at de nye retningslinjene sier at man skal ha 7 til 8 kontroller i løpet av svangerskapet. Jeg var på forrige kontroll i uke 32, skal på neste i uke 36, deretter 38 og evt 40. Først etter uke 40 blir det oftere enn annenhver uke. Dersom man har behov for flere kontroller skal det være mulig å få det men da må man be om det selv. Var på den første kontrollen hos min lege og tok da toxo-testen som jeg ba om selv fordi jeg ville vite om jeg var immun siden jeg bestandig har hatt katt. Skal ta ny toxo test neste fredag fordi jeg etter påske hadde magetrøbbel i en uke som jeg ikke klarer å relatere til noe (ikke spist noe unormalt og ingen rundt meg som var/hadde vært syke). Jordmor sa ingenting om at jeg ikke burde ta en test, tvertimot sa hun at de kunne gjerne teste om jeg hadde toxoplasmose men måtte vente til ca 3 uker etter at jeg hadde vært dårlig før det evt ville vises på en test. Selv om jeg skulle være smittet er det ikke sikkert at babyen har blitt det. Synes det blir greit å ta testen for å få bekreftet at det ikke var det jeg var syk av, mest sannsynlig et virus.

Annonse

Hei.

Eg er førstegangs, men har gått ofte til kontroll. Trur at eg har gått etter dei gamle retningslinjene. Er no veke 39+6, og har gått til kontroll kvar veka no sidan veke 36. Har tilsaman hatt 13 kontrollar, då har eg hett eit jeilt normalt svangerskap, og ikkje gått noko ekstra. Eg synes det er greit å gå så ofte på slutten, synes eg har litt betre kontroll då.

Hei de har kuttet ned på kontrollene for flergangsfødene mange steder. Min jordmor synes det var bare tull siden de har kuttet ut de ekstra timene på slutten av svangerskapet som er så viktige for alle, flergangsfødene også. Så hun praktiserte ikke dette og jeg skal gå annenhver uke fra uke 30. Men ser ut til at legen din praktiserer de nye reglene da...

Ja, det ser ut på svarene at det varierer veldig hvor mange kontroller man blir satt opp til.

Legen sa til meg at det er bare å bestille time hvis det er noe, det er ikke slik at man ikke får time hvis man vil ha. Men jeg føler at da må det liksom være noe spesielt, ikke bare det at jeg vil at de skal sjekke om alt ser bra ut...

Skjønner godt førstegangsfødende som synes det blir i minste laget med kontroller. Jeg har tross alt gjort dette to ganger før og er forsåvidt komfortabel med sjeldnere kontroller, men akkurat nå på slutten skulle jeg ønske at det var litt oftere (spesielt siden jeg har fått de andre to før tiden).

Forhåpentligvis vet de som har satt opp de nye retningslinjene hva de gjør...

Jeg har dobbeltbooket meg jeg! skal til legen og til jordmor neste uke. Thi hi... Måtte avlyse en jordmortime pga påskeferie, og dro til legen istedet for. Så nå blir det litt dobbelt. Men kommer til å gå til legen på slutten.

Men jeg spurte legen sist og hun sa at annenhver uke se siste ukene (hvis ikke det er noe normalt) blir det vel... Er 33+6 i dag, og skal da til legen neste gang så jeg er 35+1. Var sist på kontroll da jeg var 32+4. hmm det blir c.a 3 uker i mellom.. jaja - bare jeg føler jeg blir fulgt opp er jeg fornøyd, og det føler jeg nå! Skal på Journalskriving også - dagen før legebesøket. hihi gjør ikke noe med masse sjekking av bebis'n på slutten. Er 1. gangs og helt ny i gamet ;-)

Hei!

Min jordmor sa at etter uke 36 skal man gå hver 14 dag, mens før er det en gang i måneden. Men det kommer jo helt an på... det er vel bare gjennomsnittlig. Hvis de har lyst å berolige deg eller noe, så kan de jo ta deg inn til kontroll oftere..Og dersom du skal ha ekstra oppfølging går man vel oftere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...