Gå til innhold

svangerskapsforgiftning??????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Svangerskapsforgiftning er man redd for fordi man kan få morkakesvikt, veksthemming hos foster, blødninger eller små blodpropper hos foster, eller for tidlig fødsel, med mer. Kan føre til død for både mor og barn. Men ikke la dette skremme deg, det er derfor vi har svangerskapskontrollene.

På latin heter svangerskapsforgiftning eklampsi (da er man alvorlig syk og får kramper= farlig tilstand), og tilstanden før dette er fullt utviklet kalles pre-eklampsi. Dette kalles også svangerskapsforgiftning på norsk,vi har liksom ikke et annet ord på den risikotilstanden for å utvikle eklampsi som preeklampsi er.. Skjønner??

Definisjonen på preeklampsi er:

Blodtrykk >= 140/90 OG proteiner i urinen.

Ofte har man også ødemer.

Behandlingen er hvile/avlastning, eventuelt innleggelse i sykehus. Man pleier da å planlegge når fødselen bør skje ut fra mor og barns tilstand. Noen får haste-keisersnitt.Noen begynner med blodtrykkssenkende medisiner, og noen får andre medisiner. Alt avhenger av når i svangerskapet dette er.

Du har jo ikke proteiner (eggehvite) i urinen, og da er det ikke farlig. Men lege/jordmor følger nok opp med flere urinprøver og blodtrykksmålinger. Uansett kan det være lurt å ta det litt med ro fremover. Det er mange som får høyt blodtrykk uten å få svangerskapsforgiftning altså, så ikke bli redd..

Håper dette hjalp noe, og ikke skremte deg. Kos deg resten av svangerskapet :-)

Var på kontroll og hadde samme blodtrykk som deg jeg også.

Jeg har nesten ikke ødem 0-1. Og foreløpig ikke eggehvite.

Jeg utviklet sv.skapsforgiftning sist svangerskap, så jeg er i faresonen for å utvikle det igjen.

Foreløpig blir jeg fulgt opp hver uke fram til termin fra nå av. Har 5 uker til termin nå. Krysser fingre for å gå lengst mulig før jeg ev blir satt i gang. Aller helst at alt går greit og at det ikke utvikler seg videre da.

Lykke til du også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...