ettbarnsmammaen Skrevet 2. mai 2006 #1 Del Skrevet 2. mai 2006 Etter tre og en halv måned med problemfylt amming (barn som sovner ved puppen), fikk jeg forrige helg tilstoppede melkeganger på det venstre brystet. Brystet ble og hovent med et stort, ømt, hardt område, I ett døgn var det lite melk i begge brystene. Da jeg endelig fikk løst det opp, var det mindre melk i brystet enn tidligere, men jeg hadde jo det andre, det som hele tiden har produsert mest. Utpå ettermiddagen på lørdag skjedde det samme med det høyre brystet. Igjen hadde jeg et halvt døgn med veldig lite melk inntil jeg fikk løst det opp søndag morgen. Jeg pustet lettet ut da datteren min kunne suge i seg oppsamlet melk. Og det var det! Etter dette har jeg hatt merkbart mindre melk i dette brystet også. Prøver å amme hyppig, drikker mye vann og ammete, bruker nesespray, men ingen ting hjelper. Disse tingene funker jo på andre. Hvorfor ikke på meg??? Barnet sovner fortsatt ved puppen. Har prøvd å pumpe for å stimulere mer. Får ut meget lite. Fikk ut 10 ml på det ene brystet da det hadde gått to timer siden sist hun sugde på det. Like lite om natten. I går kveld var det umulig for henne å suge ut noe. (Merker det jo når hun svelger.) Hva gjorde vi så? Laget en flaske med MME som hun ikke ville ha. (Hun drakk av flaske før, men for noen uker siden ville hun plutselig ikke vite av den. Er det andre som har det slikt barn???) Vi måtte bare legge henne og gi henne smokken (som hun bare får om natten.) Og der lå hun kjempesulten uten å si noe. Pappaen fikk i henne 50 ml erstatning senere som hun drakk i halvsøvne. I dag har jeg prøvd å legge henne til ofte. Noen ganger har hun fått i seg litt, andre ganger nesten ingen ting. I ettermiddag var hun kjempesulten og holdt på å spise opp nevene sine. Laget en flaske, og prøvde å få det i henne. Hun dyttet smokken ut med tungen som vanlig. Litt melk kom inn i munnen hennes, men det lot hun renne ut i stedet for å svelge det. Etter 20 min gav jeg opp. Er der rart man blir fortvilet. Prøver litt tynn grøt innimellom også, men det er heller ingen favoritt foreløpig. Er stygt redd for at min tid som ammende mor nå er fobi. Skal på helsestasjonen i morgen for å snakke om den nåværende situasjonen. Lurer veldig på hva slags råd jeg kommer til å få. Synes jeg har prøvd alt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamelukken Skrevet 2. mai 2006 #2 Del Skrevet 2. mai 2006 Hei! Når jenta di ikke vil ha mm eller mme, så virker det som hun rett og slett ikke er sulten, syns jeg! Hvis hun var sulten når du la henne, så tror jeg nok at hun ville vært urolig/skreket. Det at hun spiser på neven sin trenger slett ikke være tegn på sult. Det er noe alle babyer gjør. Min kan godt gjøre det rett etter han har spist. Den mengden du får ut med pumpa er ikke samme mengden hun får ut når du ammer henne. Hvis du sitter anspent med pumpa og er redd for at det skal komme ut lite melk, ja, så er det akkurat det som skjer. Stress hemmer utdrivingsrefleksen. Jeg syns du skal prøve å ikke stresse og uroe deg for mye for ammingen. Prøv å slapp av og kos deg. Tegn på at jenta di ikke får i seg nok, kan være tørre bleier, dårlig vektoppgang (men det går i rykk og napp) og at hun er sutrete og urolig. Jeg opplevde også at puppene ble "slappe" når lillegutt var 3-4 mnd. Siden han var rolig og fornøyd slo jeg meg til ro med at han fikk det han trengte, og jeg har fremdeles melk, selv om puppene er "myke". Det går liksom litt opp og ned. Også har jeg økedøgn innimellom, og det kan være flere i strekk. Men han får nok mat, han tar det han skal ha. 3/4-månedersalderen er dessuten ofte den alderen hvor babyen begynner å spise med lenger mellomrom mellom måltidene, og hvor vekta flater litt ut (4-mnd, leste nettopp en artikkel om det i Dagbladet). Da er det jo ikke rart om det virker som det er mindre melk i puppene. Men de skal regulere seg etter hvor mye babyen spiser. Når jeg prøver å gi min gutt pupp uten at han har bedt om det, vrir han seg unna og vil ikke ha, eller tar et par super og snur seg vekk, og da er han ikke sulten. Kan du ikke ta en dag og prøv å gi henne pupp bare når hun ber om det? Og ikke gi mme. Det kan være at du er "lettmelket" og at hun fort blir mett. Sånn er jeg. Lillegutt gjør seg fort ferdig med brystet og er mett. Lykke til! Prøv å slapp av og kos deg med ammingen, hvor vanskelig det enn kan høres ut. Ofte er det bare det som skal til. Fortell oss gjerne hvordan det går. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/#findComment-4939740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ettbarnsmammaen Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 2. mai 2006 Hun vil ha puppen. Tar den hver gang jeg legger henne til nå og suger for harde livet, men gir opp når det ikke kommer noe særlig. Da hun var yngre, sa hun ifra når hun var sulten. Det gjør hun ikke nå. Hun spiser på hendene hele tiden, men jeg merker når hun er sulten, for da suger hun på den på en annen og mer febrilsk måte. Merker jo også om hun får i seg melk eller ikke på måten hun omgås puppen. Nå i kveld la jeg henne til. En stund siden sist. Da hun kom på fanget og forsto at det var "puppetid", ble hun helt febrilsk og kunne ikke få brystet fort nok i munnen. Hun suget aktivt, men det kom ikke noe og da satte hun i å gråte sårt. Det var så grusomt. Fikk roet henne og la henne til det andre brystet. Der fikk hun helgigvis ut litt, og suget til hun sovnet, som vanlig. Vet godt at stress hemmer utdrivingsrefleksen, men med så mye problemer som jeg har opplevd i forbindelse med ammingen i disse månedene er det ikke rart at jeg er stresset. Jeg har prøvd å kose meg med ammingen i tre måneder, men det er ikke lett med et barn som hele tiden sovner og ikke får i seg nok. All min tid har gått med til å få i henne mat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/#findComment-4940471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamelukken Skrevet 2. mai 2006 #4 Del Skrevet 2. mai 2006 Heisann! Jeg ser av innlegget mitt at det kanskje kunne virke som jeg trodde jeg hadde svar på alle dine problem. Beklager det, men jeg prøvde bare å svare deg ut fra min erfaring med to babyer. Selvfølgelig kjenner du babyen din best :-) Hvordan er vektøkningen hennes? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/#findComment-4940752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ettbarnsmammaen Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei igjen! Jeg er bare glad for svar.Det er det som er så fint her inne, at man kan utveksle erfaringer. Men jeg tror det er vanskelig for mødre som aldri har vært borte i et slikt "søvnig" barn, å forstå hvordan det virker. Jeg er bare takknemlig for at jeg har vært forskånet for brystbetennelse, sopp m.m. som en del andre ammende sliter med. Samme hva slags ammeproblem man har, blir man nok veldig opphengt i det, og det er helt naturlig. Har fått henne fint opp i vekt bortsett fra en periode da hun la på seg litt lite for så å gå ned 150 gram på få dager. Hun har lagt på seg litt i minste laget siden 3 mnd kontrollen 10.april. Grunnen til at hun har gått (og evt. går opp i vekt) er at jeg bruker nesten all min tid på å få i henne mat. Det er dessverre ikke bare å legge henne til og så går alt av seg selv her i huset. Et barn som stadig sovner ordentlig ved puppen og slutter å suge, må vekkes. Det gjøres ved å stimulere/kile hender, føtter, hake, kinn, nakke, rygg, mage, legge ned og ta opp igjen, kle av, vaske i ansiktet med fuktig klut. Det er sjelden hun tar brystet, suger aktivt til hun er mett og slipper det. Så når det nå i tillegg er for lite melk og hun ikke tar flaske, blir det ekstra vanskelig. I går kveld da hun sovnet, sov hun litt på fanget. Da hun våknet, fikk hun i seg litt fra det andre brystet.Så tok vi et meget forsinket kveldsstell. Tenkte hun skulle få en siste kveldspupp før jeg la henne, men da var det stopp igjen. Det samme skjedde da en gang til: Hun suget entusiastisk, oppdaget at hun ikke fikk ut noe og begynte å gråte sårt. Men flasken var det ikke snakk om å ta. Jeg forstår ikke at det går an å være så stri, for hun var ordentlig sulten. Det er helt sikkert! Jeg la henne, og det var skrik, noe det sjelden er. Pappaen satte seg ved sengen og fikk roet henne med nattsmokken. Mens hun ennå tok flaske, brukte jeg pumpen aktivt for å spe på med melk på flaske morgen og kveld. Den tok hun før brystet, ikke omvendt. Jeg ernærte henne stort sett utelukkende på min melk da. Det ble derfor veldig vanskelig den dagen hun begynte å avvise flasken. Det var etter dette at hun la dårligere på seg. Jeg vet at hun nå, etter hvert, ikke skal legge på seg like mye som før, men med disse tilleggsproblemene, er jeg redd for at hun skal få i seg altfor lite. Sitter i skrivende stund og pumper meg, og oppdager til min store glede at det høyre brystet igjen oppfører seg normalt. Det har gitt 95ml. Jeg tok vesla opp i søvne og ammet henne med det venstre brystet først, og hun suget aktivt i 10 minutter. Hørte hele tiden at hun svelget. Jeg håper dette er tegn på at tingene er i ferd med å normalisere seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/#findComment-4940898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamelukken Skrevet 3. mai 2006 #6 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei igjen! Så bra at det begynner å gå seg til! Vil bare si at for min del så var puppene mine i 3-4-månedersperioden litt "slunkne", og melkeproduksjonen har liksom gått litt opp og ned denne gangen. Begge mine gutter har vært fort ferdig med hvert måltid. På barsel med nummer en, så trodde de at han fikk i seg for lite, for han diet så kort. Men så var det en barnepleier som, uten å fortelle meg det før etterpå, veide han før jeg ga han pupp, og etter at han hadde spist, og da viste det seg at han hadde fått i seg masse melk, og det var ikke rart at han bare ville sove videre. Og dette var før malka hadde "satt inn" ordentlig. Ville bare fortelle at det går an at de er mett selv om de suger i kort tid. Men jeg har ikke erfaring med babyer som er svært søvnige. En trøst kan vel være at de generelt sover mindre og mindre jo eldre de blir, og at du nok begynner å komme over den verste perioden nå. Utviklinga går jo veldig i rykk og napp. Jeg er sikker på at sånn som du har jobba, og så lenge som du har holdt ut så kan ting bli bare bedre og bedre! :-) Lykke til videre! Og angående vektoppgang; der tror jeg også at barna er veldig forskjellige. Min lillegutt var tung ved fødselen, 4760g, men han har ikke lagt på seg så veldig, så nå er vekta hans mer normal i forhold til høyden. Han har ikke doblet fødselsvekta si enda, og han er 5mnd (7640g nå). Når storebroren hans var på samme alder, var han både tyngre og lengre, enda han var lettere da han ble født. Og de har begge blitt fullammet. Lillegutt fullammer jeg enda. Så jeg tror det kommer like mye an på barnet hvor mye det legger på seg, som på melka. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/#findComment-4949719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamelukken Skrevet 3. mai 2006 #7 Del Skrevet 3. mai 2006 Også en ting til som jeg tenker på som jeg må spørre om: har du prøvd å la det går 3-4 timer før du tilbyr henne puppen? Bare så du er sikker på at hun er skikkelig sulten? I den perioden når mine pupper var heller slunkne, så drev jeg og prøvde å gi han veldig ofte. Både fordi jeg var redd han ikke fikk i seg nok, og for å øke produksjonen. Men da ville han ikke spise mye hver gang. Foruten når jeg har hatt økedøgn, da. Da kan han suge og suge og suge enda puppen føltes helt tom. På den andre side kunne jeg aldri merke noe økedøgn med nummer en, så det finns ikke akkurat noen fasit på dette med amming annet enn å prøve å stole på seg selv... Om kvelden kan det ofte virke som han vil ha pupp, selv om det ikke har gått 3 timer siden sist han spiste, og da kan han noen ganger drikke endel. Men som oftest så ender det med at han suger litt, til det kommer melk, og da snur han seg bort og skriker, før han kaster seg på puppen igjen, suger litt, og vrir seg vekk igjen. Da er det mye bedre å gi han smokken. Virker rett og slett som han har sugebehov, men ikke er sulten. Ofte søker han puppen og gjør på samme vis hvis han har en rap som må opp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/#findComment-4949860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ettbarnsmammaen Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 3. mai 2006 Økedager..... Har hørt at de skal komme når de er 3 mnd, men ha ikke merket noe til det. Jeg ble anbefalt på helsestasjonen å la det gå 3-4 timer mellom hvert måltid. Får prøve det når dette er over. Etter 10 min. på puppen ved 5-tiden i morges våknet hun et par timer senere og gjorde tegn til at hun var sulten. Tok henne opp, men da hun fikk puppen i munnen, sovnet hun igjen. Det samme skjedde et par timer senere. Da stod vi opp. Klokken 10.15 hadde jeg fremdeles ikke fått i henne noe, så jeg gjorde i stand litt i flaske. Det tok hun naturligvis heller ikke. Laget så 30 ml. grøt. Fikk i henne det, men det var vanskelig. La henne igjen, og hun sov til 11.15. Da la jeg henne til brystet der hun sov og suget litt i ca. 5 min. Hun har aldri vært så lenge uten mat. Det merkelige er at hun var blid og fornøyd. Hun er stort sett blid og fornøyd, et harmonisk barn. Prater mye og gråter lite. Problemene kommer bare i forbindelse med matingen. Det er bare da hun er søvnig, ikke ellers. På helsestasjonen fikk jeg ammet henne litt ved 14-15 tiden. Vel hjemme igjen fikk hun mer pupp og en ordentlig lang dupp. I kveld tror jeg hun har tatt igjen for i går og første del av denne dagen. Kanskje det går seg til nok en gang.....? Tror det skjedde noe i brystene da jeg hørte den såre gråten da hun ikke fikk ut noe melk i går kveld..... Jeg håper...... og håper......og håper....... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4938848-det-var-den-ammingen/#findComment-4952115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå