Gå til innhold

kombi bilsete 9 kg+, hvor lenge bruker dere det bakovervendt?

Anbefalte innlegg

Tulla er nå straks ett år og vi var i butikken i dag for å se på neste sete. Hadde bestemt meg for bakovervendt, men selgeren var så negativ til dette. Pga vanskelig montering og at de tar mye plass i bilen. Og han sa at vi sikkert kom til å snu setet rett vei etter noen mnd?

Jeg skjønner jo poenget med dårligere liggestilling i bakovervendt. Men, tenker sikkerhet først jeg da. Sjelden vi kjører langturer og.

Vi kom hjem uten sete, og veldig i tvil.

Hvor lenge bruker dere acta graco cosmic, be- safe eller andre bakovervendte seter??

Fortsetter under...

Vi har izi Combi, gutten er 21 måneder, og vi kommer nok til å ha det bakovervendt lenge ennå. Det er anbefalt å ha dem bakovervendt i hvert fall frem til tre år.

Vi velger å heller ha det litt trangere i fremsetet enn å gjøre kompromiss når det gjelder sikkerhet. Gå for bakovervendt!! Absolutt det tryggeste!

Var selgeren negativ til bakovervendt sete når barnet ikke er 1 år engang?? Da burde nok dere snakke med en annen selger, for det der er rett¨å slett helt på trynet. Unnskyld utbruddet.. Anbefales å sitte bakovervendt til barnet er 3 år, vet at det er mangen som ikke gjør dette pga div årsaker. Plassmangel til bein osv.

Gullet er snart 1 1/2 år, når hun skal snus har vi ikke begnt å tenke på en gang.

Men det som kan være greit er å kjøpe en stol som dere kan ha begge veier. F.eks. HTS combi, Graco Cosmic eller Britax two way elite.

Hadde jeg vært dere hadde jeg gått til en annen selger.

Lykke til i bilstoljungelen.! :)

Ja jeg syntes han var dum! Lo litt av svenskene som lot barna sitte med bøyde bein til de var 3 år... Sitter vi voksne med strake bein i bil liksom??

Noen her inne som har større barn som fremdeles sitter bakovervendt da?

I en frontkollisjon blir barnets hode slengt framover, med kanonkulefart. Vi velger bakovervendt ja, det er tross alt barnets sikkerhet som er poenget med hele bilsetet. Vårt barn, 13 mnd, sover alltid i bil uansett stilling. Vi kjøpte det setet som var best i test med tanke på sikkerhet. Dyrt og vanskelig å motere, men sikkert! Når det er sagt, har vi allerede kollidert en gang med baby i bilen, og har fått oss en kraftig påminnelse om hvor viktig dette er.

Annonse

Jeg hadde sønnen min sittende bakover til han ble 3 år. Da var han ca 103-104 cm og det begynte å bli vanskelig å få ham inn i setet pga av lengden. Bøyde ben hadde han lenge før det, men det har jo jeg også når jeg sitter i bilen...

Jeg ville kjøpt et bakovervent sete. Det er ikke uten grunn at det er påbudt i Sverige! Et tips når du kjøper sete er å ha med bilen og ta med setet ut i bilen for å prøve det ut der før du kjøper det! Noen seter passer dårlig i enkelte biler og bedre i andre. Det er lurt å få et som passer deres bil!

Om du har fester i bilen din så kan dere jo også kjøpe et Isofix sete, det er det jo praktisk talt umulig å sette inn galt, så da er du sikker på at det er montert riktig. Det er dyrere for du må ha med en festeplate, men det er veldig sikkert!

Dette ble liktt langt, men jeg lar meg rive litt med når det handler om sikkerthet til barna! Lykke til!

vi kjøpte izi combi da snupp var 10-11mnd og har ingen planer om å bytte det ut før hun er for stor til det. ei venninne av meg har hatt sønnen sin bakovervendt til han ble 3år og det har gått helt fint (først da han begynte å klage på at han satt vondt i bilstolen sin). setet tar stor plass i bilen, ja, men jeg ofrer villig litt beinplass på meg selv hvis det gjør at snupp sitter tryggere om vi skulle være uheldige å kræsje. virka noe snålt å IKKE anbefale bakovervendte/kombistoler på grunnlag av det selgeren sa...

Har også bakovervendt - og kunne ikke tenke meg å velge noe annet. Men - et spørsmål til dere som også har det. Hva gjør dere når dere drar på ferie til land hvor det ikke finnes - tar dere med (de er jo så sinnsykt store) eller tar dere til takke med forovervendt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...