Gå til innhold

2,5 åringen min (snart 3) er så bøllete....

Anbefalte innlegg

Når han sitter og leker i sandkassen kan han plutselig begynne å kaste sand på de andre, eller gå bort og dytte de....

Leker han i barnehagen og jeg henter han ser jeg at han feks. står og slår en jente med en pinne.....

Han slår andre unger viss han ikke får viljen sin, skriker og griner/hyler viss ting ikke går hans vei osv.

Synes det er så utrolig pinlig når vi e rute i sandkassen med de andre ungene her om ettermiddagen og han begynner å slå og hyle og bølle med de andre. Mest de som er yngre enn han, men også de eldre barna. Jeg tar han til meg og snakker alvorlig med han...det varer en ltien stund og så er det på an igjen....

Noen ganger tar jeg han inn igjen i huset, som en salgs straff.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.....

Sånn til dagen går det jo bra, det synes ikke han er noe spesielt bøllete i barnehagen, men jeg merker jo at han ikke helt oppfører seg slik han burde.

Snakker til han, prøver å få han til å forstå at det han gjør er galt osv. men det går inn det ene øret og ut igjen det andre....

Joda, dette kan jo kalles trassalderen, men kan jo ikke bare skylde på det heller.... ingen av de andre på hans aldre i nabolaget som oppfører seg slik.....

HJELP EN FORTVILET MOR.....

Fortsetter under...

Hei,

Sønnen min på snart 2,5 år, er også en bølle fra tid til annen. Spesielt når jeg henter og leverer i barnehagen... Det de sier der, er imidlertid at det er helt normalt - det blir en slags "ingenmannsland"-tilstand, og hvem som bestemmer hva skal testes ut.

Tror ikke du skal bekymre deg for mye. Følg med og gi tilbakemelding på at sånt er ikke lov (som du jo gjør også). Men - jeg forstår godt at du blir frustrert fra tid til annen - det gjør jeg også! Det er jo ikke den letteste alderen dette :-)

Hilsen

Jeg tror mange mammaer opplever dette. Jeg synes du handler riktig når du reagerer. Det er ikke lov å slå og plage andre barn. Fortsett å snakke til han, og gi beskjed : "Gjør du det igjen så må vi gå". Ta han straks bort fra de andre barna når han slår igjen.

Og hvis han slår med leker, så si:" Mamma tar leken hvis du slår". Og ta bort leken hvis han slår med den igjen. I en overgangsperiode så vil det bli mye mer hyling og skriking når du tar bort det han slår med. Det er normalt, men når han ser at du er konsekvent så vil han skjønne at slåing og plaging ikke lønner seg.

Gi masse ros når han sitter og leker rolig. Oppmuntre han til å være snill med andre barn. Hvis du har kjeks med, la han få spandere på andre barn og skryt av han. Å snakke rolig med barnet er bra, men de husker det ikke når de er midt oppe i en situasjon. Snart blir han stor nok til å huske det, så bare fortsett med det du gjør.

Husk, det er vanlig at de slår i perioder. De må lære empati og at god oppførsel lønner seg. Hvis du ikke ser andre unger som oppfører seg slik, så kan det være at de gjør det senere eller at foreldrene har andre vanskeligheter enn du.

Min sønn er 2,2 år og er akkurat som du beskriver.

Føler virkelig med deg der. Og han slår voksne oxo.

Føler meg skikkeli dum og at andre foreldre ser rart på meg lissom.

Og min sønn hører jo aldri når jeg snakker til han.

Har begynt å sette han på en fast plass (hvis vi er hjemme da. ellers tar jeg han ut av leken et par minutter) oxo sier jeg at han må sitte der til han er snill igjen. Har hjelpt litt nå så jeg kommer til å fortsette med det en god stund til tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...