Cat&Gullungene Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 Jeg er som sagt akkurat kommet til Norge. Gikk på apoteket og kjøpte GRAVITAMIN, men leste nettopp på pakningen at det kun er for de som prøver å bli gravide og i de 3 første månedene. Står også at en må forhøre seg med jordmor eller lege hvis en vil fortsette å bruke disse utover i svangerskapet. Noen som har peil på dette? Jeg er i 28 uke, er det andre som har fått ok om fortsatt bruk av disse vitaminene? Hvis ikke, hvilke vitaminer eller evt. kosttilskudd bruker dere? Takker for svar.
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 Var på apotek i forrige uke for å kjøpe ny forsyning med multivitaminer. KJøpte en som heter "GRAVID", men oppdaget til min forskrekkelse (he, he) at det står på eska "For deg som planlegger graviditet eller er i første trimester".. - Men, det er jo ikke jeg, tenkte jeg (er i uke 23) og sendte derfor sambo på apoteket i dag for å levere tilbake evt bytte med annet kosttilskudd. Han hadde fårr beskjed om at det var "helt trygt" å ta gjennom hele graviditeten. (Hørt noe så dumt, forresten, som om de samme stoffene som er anbefalt å ta de første 12ukene, ble "farlige" når denne perioden var over...!? ) Så her sitter jeg med ei eske med 60tabletter, og kommer nok til å ta to hver morgen.. I tillegg til kosttilskudd har jeg tatt trantabletter. (Leste nettopp i et blad at en britisk undersøkelse viste at 4-åringer hvis mødre hadde tatt omega3-tilskudd under graviditeten, var mer intelligente, både kognitivt, logisk og sosialt... Så, jada, tran tar jeg!! ) MEN; kosttilskudd og mineraler og vitaminer og alt det kan ikke erstatte et normalt og sunt kosthold.. Med andre ord spiser jeg også frukt og grønnsaker i lange baner..=D
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 Spiste vitaminer for gravide og omega-3 de 3 første mnd. Nå Spiser jeg vanlig multivitamin og omega-3 :-)
pippi78 & prinsessa :) Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 Begynte å ta Gravitamin mens vi prøvde å bli gravide og i de tre første mnd. Har fortsatt med det etter anbefaling fra jordmor + tatt ekstra jern fom uke 20.
Sarah77 Skrevet 2. mai 2006 #5 Skrevet 2. mai 2006 Jeg lurer også på dette med vitaminer. Jeg tar multivitaminer uten A og D. Jeg tar Møllers omega 3 som er tilsatt A, D og E. Får jeg i meg for mye A og D da tro? Det er jo ikke så heldig har jge hørt.... Har tatt dette en stund, og fikk litt hetta her om dagen for at jeg har tatt for mye. Hva slags tran kombinerer dere med vitaminer?
Smånetta 14.mai Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 Uff, har du sett den skremmende meldingen på Skravlesiden? Jeg tar jern pga lav blodprosent (6,7) og tør ikke helt å la være når jeg har fått beskjed om det. Jeg tar også Gravitamin, for den inneholder folinsyre og da trenger man ikke ta ekstra av det. Legen min anbefalte meg å fortsette med det. (Jeg spiser variert og sunt, men jeg har cøliaki og da er det noen ganger litt vanskelig med endel næringsstoffer.) Spurte forresten en dame på apoteket hvorfor det står at man skal snakke med lege før man tar vitamintilskudd i graviditeten (står på pakkene): Det er visst mest sånn for at de skal vite det. Det er ikke noe farlig, men de vil gjerne ha oversikt over hva gravide bruker av tilskudd. Sånn folkehelsemessig, altså.
pippi78 & prinsessa :) Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 Leste det inne på skravlesiden. Jeg ville nå ha stolt på legen min om jeg var deg - ettersom du har lav blodprosent. Det er jo som med alt mulig annet som det forskes på og hvem man vil tro på. Feks med debatten om laks - er det farlig pga den inneholder pcb o.l. Myndigheten sier nei det er ikke så mye at det er farlig mens noen forskere vil ha det på advarselslisten pga de mener fosteret ikke takler miljøgiftene så godt. Hvem skal man tro på?
Duddlidu Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Hei! Jeg spiser vitamineral som er et helt vanlig kosttilskudd som man får kjøpt på butikken. I tillegg spiser jeg ren Omega 3 tilskudd Den er ikke tilsatt ekstra A + D vitaminer, for det er det jo i Vitamineral'en. Hilsen meg
Cat&Gullungene Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 2. mai 2006 Takk for alle svar. Da satser jeg på at det går greit å ta Gravitamin framover...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå