Gå til innhold

Kan man se på en nyfødt om h*n har downs? Og hva er tegnene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg vet de kan se det, men er ikke så sikker på hvordan. Men jeg vil ha det til at jeg har hørt at de ser det på øynene..De har jo noen særegne øyne. Kort nakke/hals. Ser det ofte på nesen og hele ansiktet også, men vet ikke om det gjelder nyfødte.

Man kan få mistanke om downs etter ordinær ul men det er lettes å se dette ved ultralyd i uke 12. Det er derfor at man skal ha gode medisinske grunner for å få ul i uke 12. Da ser de på nakkefolden samt nesebenet. Dersom det er avvik på disse punkter kan man ta fostervannsprøve for å bli helt sikker. Dette var vært diskutert i mediene i fobindelse med en ny lov som kom for noen år siden. Dersom downs oppdages i uke 12 kan man søke om å få avsluttet svangerskapet. Er ikke helt sikker på hvordan dette stiller seg etter ul i uke 18-20.

Annonse

De har smale øyne, bred,tykk nakke. Ørene kan være lengre ned,nesen kan enkelte ganger skille seg ut. De har også ofte en annen hodefasong, men det trenger man jo ikke se med en gang. Er vel ingen tvil hvis et barn har dette syndromet.

Det man kan merke det på før fødsel er som sagt ovenfor, men i tillegg at det er veldig lite aktivitet.

Allerede i 8 uke sa min gynekolog at sjansen for downs var liten iom at at det var så mye aktivitet.

Ser at noen allerede har svart deg riktig på dette ovenfor, men jeg kan jo bekrefte;

Man kan lettest se om babyen har Downs på UL i uke 11-12. Har noe med lengde på nakke å gjøre. Mange allmennpraktikere/fastleger har UL, og da har man jo mulighet til å sjekke dette tidlig:-)

Du ser det ganske tydelig på ansiktet ja, var i begravelsen til ei lita tulle som bare ble noen dager gammel og man så trekkene tydelig.

Ser du har fått svar om veske i nakken osv.. Det er et tegn til, lillefingeren til barn med downs er gjerne helt bøyd. Dette kan de se på ordinær ul også.

Det er blitt mye mere vanlig å beholde barn med downs nå. i perioden 1998-2002 ble over 90 % av svangerskap med påvist downs syndrom avsluttet.. så seint som i uke 20 av svangerskap om det ikke var oppdaget før. Nå er tallet gått ned til 75 %, så flere velger å beholde babyen selv om de får påvist downs.

Men det er mange som ikke har sett på ul at barnet har downs og vet om to som fikk for ett par mnd siden baby og de ikke hadde hatt noen mistanker før de så barnet. dette på samme uka.. Ble litt skremt da ja.

Downs barn har en ekstra nakkefolde som kan påvisest ved ul rundt uke 12. Jeg tok ul i Tyskland rundt denne tiden, og legen der sa at der ikke var noen nakkefold. Ellers sier en at de som jobber på fødestuen vil se det med en gang om barnet har downs. Kan være vanskelig for foreldrene å se det med en gang. Men en vil bli informert av lege elr jordmor etter hvert.

Ikke alle nyfødte har så særpreget utseende, at du ser det uten å kjenne til det du skal se etter, det er stor variasjon..det fins mange grader av DS også.

Men du ser det i handflaten til babyen, de med DS har ikke de tydelige linjene og tror heller ikke at de har øreflipp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...