Gå til innhold

Kab!

Sunniva- og Majamamma

Anbefalte innlegg

Hei du, har hatt en ufrivillig todagerspause fra BiM pga datatrøbbel, maskina henger seg eller nekter å gå inn på nettet. AAAARRGGGHHHH!

Endelig funker det igjen, da, ser det ut som :-) Joda, vekt, ja.... Sist la vel kiloene seg jevnt over det hele, men mest over baken - der jeg er bred fra før, he he. Puppene ble også enorme, er til vanlig rundt B/C-cup - men fikk enorme pupper når melka kom. Denne gangen har de 7-8 ekstrakiloene lagt seg på mage, rumpe og pupper - ser ut som Pamela snart :-) Jaja, får nyte det mens puppa enda er større enn magen, hi hi. Jeg veide også 70 kilo før jeg ble gravid med Sunniva, men veide ca 74-76 da jeg ble gravid denne gangen. Veide 82 (!) på tirsdag, skrekk og gru. Er 177 cm høy....

Jeg har ennå ikke hørt noe om ordinær UL, burde vel ha fått brev snart....? Får vel ringe og purre på. Jeg er forresten sykemeldt videre, helt til og med 9. juni. Legen min syntes jeg var for dårlig form til aktiv sykemelding også, for jeg begynte å stortute på kontoret da han spurte hvordan jeg hadde det. Vet ikke hvorfor jeg gjorde det egentlig, men har vært vanvittig sliten etter at jeg begynte på att. Alt er et ork, synes det er tungt å komme meg gjennom daglige rutiner - og vil helst ligge på sofaen hele dagen. Er ikke deprimert eller livstrøtt, er glad og optimistisk - men har ikke fnugg av ekstra energi. Han mente jeg burde ta det mye med ro, spesielt siden jeg har et barn å ta meg av i tillegg. Har jo mannen min også, men han har akkurat fått seg ny jobb der han må jobbe mye i starten. Ofte kommer han hjem rundt 19, og da skal jo Sunniva legge seg. Ettermiddagene er som et maraton til tider, og da hjelper det på å ha tatt det rolig på dagtid. Tror nok dette er det lureste, kjenner at jeg ble voldsomt lettet da han sa det. Han sier jeg er en av de som reagerer negativt på det ekstra østrogenet jeg får av svangerskapet - at jeg har et snev av svangerskapsdepresjon. Jeg mener jo at jeg ikke er deprimert, men han sier at man slettes ikke trenger å føle seg livstrøtt for å ha en depresjon. Whatever, jeg skulle bare ta vare på meg selv og konsentrere meg om å komme meg gjennom ettermiddagene.

Vi har kjøpt hus (kanskje du så gladmeldingen min på mandag?), og det er jeg vanvittig glad for - men pga formen min (og mannen min sin jobb) skal vi vente til neste vår med å flytte inn. Kommer til å sette håndtverkere på saken, og la de gjøre alt klart for innflytting.Orker ikke bo på en byggeplass - gravid og uten energi, med en (snart) toåring. Da tror jeg det ender med mentalsykehus på meg og/eller skilsmisse, he he.

Før jeg avslutter for natta: Du må ikke plage deg selv med dårlig samvittighet for jobben din, du må ta vare på deg selv og babyen - så går hjulene rundt der uansett. De klarer seg, og det er ikke ditt ansvar. Det at de er forståelsesfulle og greie er jo kjempebra, men det skulle egentlig bare mangle, ikke sant? Du gjør jo ikke noe galt, liksom....

Nei, får hoppe i loppekassa - har vært på foreldremøte i timesvis. Forresten: Det å bli innkalt til sitt første foreldremøte i barnehagen er en snodig opplevelse, da skjønner man at man er FORELDER og voksen. Ble kjemperørt da brevet kom, husker jeg, hi hi. Nå føler jeg meg som veteran, omtrent - dette er mitt tredje :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5019929
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hvordan går det?

Jeg har hatt min første dag på jobb etter 9 uker sykmelding. Kjenner jeg er sliten, selv om det bare var halv dag. Jeg lurer på om jeg har kynnere skjønner du. Får så lett mensensmerter også blir magen hard nederst. Spesielt om jeg sitter lenge rett opp og ned eller ligger på siden. Synes det er litt rart å eventuelt ha kynnere så tidlig?!

I går kveld brukte jeg lang tid på å sovne. Har i det siste hatt en del hjertebank. Lurer på hva det kommer av? Kan det komme av at jeg har lavt blodtrykk eller er det noe annet? Skal til kontroll igjen i morgen så tenkte jeg fikk spørre legen da. Men om du eller mannen din vet noe om dette så vil jeg gjerne høre:)

Damene på jobben i dag mente de så at jeg begynte å få litt form på magen, men jeg synes det er vanskelig å se det heletiden jeg. Er jo 14+6 i da, så det burde vel begynne å synes litt snart..

Kjenner jeg er litt nervørs for i morgen. Er litt redd for at legen ikke skal finne hjertelyd. Da vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg kommer ikke til å gå fra legekontoret før jeg da har fått rekvisisjon til ul.

Uansett håper jeg at legen vil gi meg 50% sykmelding. Jeg skjønner etter i dag at jeg ikke makter med enn det sånn som formen er nå. Kjente jeg ble svimmel etter å ha vært på jobb i bare 1 time..er litt guffent. Holdt på å gå i bakken på lørdag. Var på kjøpesenter for å handle litt også plutselig svartnet det for meg... Jeg fikk satt meg ned før jeg deiset i gulvet. Måtte bare bli sittendes i 20 min før vi bare måtte karre oss til bilen og dra hjem. Er ganske guffent, for det kommer sånn plutselig noen ganger.. ja, ja, jeg får ta med meg alt til legen og håpe på at hun skjønner at det er umulig for meg å jobbe mer enn 50%. Nå er det jo bare gått 1 dag av arbeidsuken, blir spennede å se hvordan formen er etter endt uke..

Hva med deg? Skjedd noe nytt på en eller annen front?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5049519
Del på andre sider

Annonse

Hellu hellu!! (var kanskje ikke meg du helluet til, men se jeg bryr meg om det..hihi)

Jo du spurte ang. messa på en annen tråd. Altså det ligger en GIGA annonse helt til høyre her inne på bim da du:))))

Er nå den vi snakker om. Vi drar enten på lørdag eller søndag. Gubben er på jobb nå, ellers hadde det sikkert vært kjekt å dra i dag. Mindre folk på dagtid, hverdag.

Skal du/dere dit en tur?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5088720
Del på andre sider

Hei, damen! Nå har jeg vært SLØV til å sjekke BiM, har hatt noen uker med veldig laber form pluss at dataen har hatt virus. I dag kviknet jeg litt til, og har fått oppdatert meg litt om hva som skjer her inne :-)

Virker som at formen din også er redusert, regner med at legetimen din gikk bra - og at det både ble hjertelyd og sykemelding. Hjertebanken er jo kjempevanlig og utrolig ubehagelig... Hadde det masse sist, men har ennå ikke fått det i dette svangerskapet. Muligens henger det sammen med lavt blodtrykk, for det hadde jeg jo sist...? Nå er jo mitt BT "normalt". Jeg er ellers i grusomt dårlig form (sytesyte), både psykisk og fysisk. Er slapp, har vondt og er stiv i korsryggen, trøtt hele dagen og svinger sånn i humøret. Tuter og griner for den minste ting, og har selvtillit på størrelse med en ert. Føler meg feit, dum, lat og kan ikke forstå hvordan jeg skal handtere to barn - når jeg nesten ikke orker den ene jeg har for tida. Legen sier jeg har en svangerskapsdepresjon, og det er godt mulig - men er verken livstrøtt eller ønsker meg bort fra alt. Har bare sinnsykt lite energi, antar den ligger på 20 % av normalen....Kan bruke hele formiddagen på å manne meg opp til en dusj, så når mannen min kommer hjem fra jobb har jeg som regel akkurat rukket å dusje, lufte hund og rydde litt. Har dårlig samvittighet hver dag, for jeg er like ambisiøs hver kveld og tenker at "i morgen skal jeg...". Skjønner ikke at jeg er så trøtt og slapp, mens andre gravide strutter av glede og styrke. Føler meg unormal og er redd for at alle synes jeg er lat, snufs.... Jaja, nok syting nå. Får vel bare innse at jeg er et vrak når jeg er gravid, om dette går bra skal jeg uansett ikke ha flere.

Hadde forresten en terrorkveld 16. mai. Ble plutselig litt bekymret for babyen dagen i forveien, uten noen spesiell årsak. Fikk mannen min til å ta doppleren hjem neste dag, og seint på kvelden la jeg meg til rette på sofaen. Ingen lyd å høre... Vi lette og lette, jeg gråt og fortvilte og mannen min ble mer og mer blek. Etter nesten en times leting ringte han legevakten, og mens han snakket og gjorde avtale om UL så prøvde jeg på egenhånd - og fant den. Jeg måtte holde doppleren laaangt nede, nesten i lysken. Forrige gang hørte vi den oppe ved navlen, skjønner ikke hvordan den kan være så langt ned???? Mannen min mente det ikke var noe å bekymre seg over, men jeg ble jo selvsagt bittelitt urolig når jeg dagen etter tenkte på det... Hva tror du? Hva gjorde mini der nede, liksom???

Hadde du forresten en fin 17. mai? Jeg hadde det koselig, men stresset nok litt for mye... Hadde først et arrangement i barnehagen, før vi hadde hele familien hjemme hos meg til spekemat. Var sengeliggende i hele går, mye vondt i magen og bekymringer. Huff, dette ble et skikkelig syteinnlegg. Fikk i hvert fall brev i dag om time til ordinær UL mandag 12. juni kl 13. Gledegruer meg......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5090353
Del på andre sider

Hei, du:)

Som deg er jeg veldig sløv for tiden derav treig med å svare på den fine tråden vår;)

Alle sier jo at dette er tiden da du føler deg som den du var før du ble gravid! Man får igjen energien og er i toppform... hvor da?!!?!?! Jeg er ikke i så bra form synes jeg. Jeg er slapp og blir fort sliten. Klart formen er jo bedre enn i 1. trimester, men likevel jeg er langt fra normalen ja. Jeg styrer unna alt som er av middagsselskap(hos meg selv) da jeg ikke har ork til å lage mat, rydde og vaske så det ser fint ut til folk kommer. Skal jeg være sosial må det være borte hos noen andre hvor jeg ikke trenger å gjøre noe og med forbehold om at formen er der så jeg orker å dra ut. Er ikke så veldig gøy, da mange på en måte ikke tror på meg(innbilder jeg meg hvertfall). Får følelsen av at mange bare mener jeg ikke gidder og at jeg er lat og benytter meg av situasjonen. Men ærlig talt jeg orker rett og slett ikke....

Joda jeg var hos legen her den dagen og hørte hjertelyd. Ble 50% sykmeldt. Det holder i massevis.. Jeg har fortsatt ikke gått opp noe i vekt da. Jeg hadde enda gått ned litt over en kilo. Så total har jeg siden jeg ble gravid gått ned litt over 4kg. Men den vekten jeg veide meg på denne gangen var ikke den samme som sist gang, så jeg tror ikke jeg er gått ned noe mer. For da jeg veide meg hos mamma stod den på det samme som sist da jeg veide meg. Uansett så var legen min streng med meg og sa at nå måtte jeg se å legge på meg! Jeg gjør det jo ikke med vilje da... de første mnd spiste jeg jo lite, men det var jo fordi jeg var så kvalm. Men nå har jeg jo begynt å spise mer normalt igjen og har gjort det i 1mnd tid. Jeg spiser nok noe mindre enn det jeg gjør vanligvis, men det er jo rett og slett fordi jeg blir fortere mett. Og ikke spiser jeg så mye godis heller som tidligere. Jeg har ikke så lyst på det. Jeg tror heller det er slik at jeg spiste nok litt vel mye før graviditeten og at jeg nå har et mer sunt og "begrenset" kosthold. Legen sa at jeg burde ha begynt å legge på meg etter uke 12. Og hvis jeg ikke hadde lagt på meg til neste gang..så... ja hva da tenker jeg.. hva om jeg ikke har lagt på meg noe mer til neste gang? Hva skjer da? Jeg håper jo ikke jeg har gått ned noe mer hvertfall da.. Men jeg trodde det var veldig individelt når i svangerskapet man la på seg jeg.. Jeg blir litt redd av dette jeg da.. legen min klarte å skremme meg.. dårlig gjort synes jeg... hvertfall når hun vet at jeg sliter med angst..

Jo også noe annet. jeg var på foreldre og barn messa her om dagen. Jordmor Siri var der, så jeg stilte henne noen spørsmål jeg da:) Har jo hatt kynnere (kan ikke forklares som noe annet tror jeg) i et par uker. Så jeg spurte henne litt om det. Hun sa at siden jeg hadde vært gravid tidligere var det naturlig at jeg opplevde kynnere tidligere denne gangen. Jeg blir faktisk regnet som flergangsfødenede i forhold til kynnere og i forhold til etterier etter fødsel. Dette siden livmoren min har begynt prosessen med å strekke og utvide seg i de andre graviditetene. Ellers regnes jeg fortsatt som førstegangs.

Uff, det hørtes som en fæl opplevelse den 16 mai, da dere ikke fant hjertelyden med det første.. Jeg skjønner litt hva du snakker om. For da legen min skulle finne den her lette hun lenge mens hun snakket om helt andre ting som jeg ikke fikk med meg. Jeg lå og desperat lyttet etter hjertelyd. hun lette rundtomkring lenge. Før hun etter kanskje 5 min sa ja her hører du den... Jeg ble så lettet og fortalte at jeg ble kjemperedd fordi da jordmor lyttet fant hun den med en gang hun satte den nedpå. Vet du hva legen sa da eller?! Hun sa: " Jeg hørte hjertelyden hele tiden jeg, men ville ikke si det til deg, for du ville ikke trodd på meg siden du ikke hørte den selv." HVA?!?!? Jeg ble skikkelig irritert og sa" Du må jo di det da!! Jeg har ligget her i 5 min og vært kjemperedd for at det ikke er hjertelyd!!!!!!! Hun er dårlig på empati den legen min altså. Jeg mener, jeg har vært og er sykmeldt for angst i svangerskapet jo for he......! Blir så oppgitt...

Det med at knerten ligger langt nede tror jeg er vanlig jeg så tidlig i svangerskapet. Da legen lyttet på meg nå begynte hun ved navelen, men jeg hørte ikke lyd før hun var langt nede på magen. Men hun sa jo at hun hørte den hele tiden så kanskje det er fordi man har mindre fett der nede at man hører lyden bedre. Kanskje man kan høre den andre steder også, men at man da må være dreven eller noe. Ikke vet jeg.. Så lenge hjertet slår kan den ligge hvor som helst:)

Hadde en fin 17 mai, men dårlig vær da.. Var å så på en liten fetter av meg gå i tog, så var vi på bløtekakespising hos mormor og bestefar og etter det på middag hos mamma og pappa. Så også borgertoget hos mamma og pappa:)

Ordinær ul 9 juni kl. 14.00.

Har du tenkt å være med på mor barn undersøkelsen forresten? Jeg vurderer det, men vet ikke om jeg orker. Har hørt det er veldig mye styr med deg...

Ja, ja, jeg får vel spise litt frokost. Skal jobbe fra etter lunsj og ut i dag, så må begynne å gjøre meg ferdig her hjemme:)

Vi snakkes:)

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5115461
Del på andre sider

Hei, du!

Godt vi er flere sløvinger, he he..... Unner ingen det samme, men det er godt å vite at man ikke er alene. Skjønner forresten ikke hvorfor jeg er så bekymra for tida, trodde jo bekymringene skulle være over etter den magiske tolvukersgrensa......? Har mye magevondt for tida, enten i form av menslignende smerter eller lengre opp. Er til tider "sikker" på at babyen er død, og blir helt fra meg. Livredd hver gang jeg går på do, er så redd for å se blod. Hva er i veien med meg, tro? Kunne jo bedt mannen min ta med doppler igjen, men 16.mai-opplevelsen skremte vettet av meg omtrent. Tenk om vi ikke finner den?

Hvor langt nede hørte du forresten lyden sist? Vi fant den nesten nede i lysken....

Jeg skal nok være med på Mor&barnundersøkelsen, var med sist også. Det er jo litt styr å fylle ut alle skjemaene, men jeg synes det er en så viktig og bra jobb de gjør at jeg føler at jeg må delta. På grunn av den vil vi få vite mye mer om graviditeten, og kan få bedre informasjon av lege og jordmor. Det gagner jo oss og alle fremtidige foreldre og barn.... Men jeg skjønner at enkelte synes det blir for mye skjemaer. Man må blant annet svare eksakt på hvilke påleggstyper man spiser, hvor ofte m.m. Det er ikke lett å huske på alt, gitt :-)

Interessant det Siri sa om at du regnes som flergangs, det er jo helt logisk egentlig. Kroppen kjenner jo igjen signalene.... Kynnere er jo ikke farlig, men litt ubehagelig. Har ikke hatt det på mange uker, hm... Enda en ting å bekymre seg over, huff. Kjente jo bevegelser for et par uker siden, men har ikke kjent noe som helst etter det. Faen også, at jeg aldri skal klare å slappe av.... Nei, skjerpings, dette må jeg klare å håndtere bedre, ikke sant? Tror jeg skal gjøre en innsats for å tenke mer positivt!

Babyen lever i beste velgående og har det kjempefint, dermed basta!

Håper jeg, da.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5117783
Del på andre sider

Uff, ikke godt å være så redd nei, kjenner til det.

Vi fant lyden på venstre side litt langt nede, men ikke helt ut i lysken nei. Kommer sikkert mye an på hvordan babyn ligger og mye rart. Det viktigste er jo at hjertet slår. Selv om dere hørte lyden så langt nede er det jo ikke sikkert at det er der den ligger?! Det går nok sikkert bra med sneipen din skal du se:)

Har også mye mensenmurringer igjen, men det har jeg skrevet om i det innlegget ditt her på siden.

Ja, tror vel vi skal være med på mor & barn undersøkelsen vi også. Kan være en fin måte å bidra på. Tenk om de finner ut noe kjempe viktig?! Nos som kan hjelpe mange..joda tror nok vi skal være med...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5121101
Del på andre sider

hvordan står det til i dag da? Jeg var mye våken i natt og tenkte ikke så gode tanker. De siste nettene har jeg sovet dårlig, men ikke fordi jeg har vondt i magen(som jeg pleier). Og dette blir jeg jo redd av. Hvorfor har jeg plutselig ikke vondt i magen når jeg ligger på siden?!?!?! Plutselig kan jeg ligge akkurat sånn som jeg vil?! Så i dag ringte jeg jordmor, tenkte jeg skulle stikke innom etter jobb for å høre hjertelyd, men hun jobbet ikke i dag eller i morgen.. Uff, jeg får vel vente til torsdag neste uke og håpe det beste. En stund siden jeg har vært sånn redd og urolig som i natt. Det er ikke godt... Uff, som jeg håper at alt vises å være bra med babyn og at vi vil få en frisk og rask baby november. Gleder-gruer meg som vanlig til ul og sånt.

Har du forresten tatt noen magebilder ennå da? Er så nysgjerrig på hvordan magene til oss som har termin ca samtidig ser ut i forhold til hverandre jeg:) jeg føler magen har stoppet opp nå jeg. Ikke vokst noe særlig på en drøy uke. Hva med deg? Må du bruke mammabukser eler kan du fortsatt bruke "normale" klær? Jeg gleder meg litt til å få større mage. Nå føler jeg at jeg må skyve den skikkelig frem for at det skal se ut som en gravidmage. ...hehe:)

Deilig, i dag har det vært fint vær. Begynte å bli lei av å se regnet nå...

I kveld skal vi sitte barnevakt for et vennepar av oss som har en sønn som blir 2 år i september:) Så vi får vel øvd oss litt i dag:) Vel jeg har mye øvelse selv fra før jeg da. Hatt mange småfettere opp igjennom årene, også har jeg jo jobbet i barnehage, både på småbarnsavdeling og store:) Og sambo har et naturlig godt lag med barn.

Ha en fin kveld og kos deg i det fine været om det er det hos deg da:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5143260
Del på andre sider

Annonse

Hei, snuppa! Rekker ikke skrive noe særlig nå, siden jeg bare tjuvlåner ei maskin hos ei venninne. Telenor har fucka opp internetttilkoblingen vår, og har latt oss være uten tilgang i to dager, AARRGGHHH. Kommer montør i morra tidlig, skriver mer da! Klem.....

Hater Telenor!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5160598
Del på andre sider

DA har montøren vært her, og nå sier han at det er slutt på trøbbelet! Håper han har rett, har altså hatt så mye tull med nettet i flere uker....

Gikk barnepassingen bra??? Han er jo like stor som min Sunniva, så jeg regner med at det gikk kjempebra. Hun er totalt ukritisk i forhold til hvem som legger/steller henne - og synes det er kjempestas med andre enn mamma og pappa. Når hun sovner (aldri noe problem) sover hun som en stein til kl 09 dagen etter - ALLTID! Hun er en drøm i forhold til legging, har vært det siden hun var 4-5 mnd. Fikk et par gode tips av erfarne mødre da hun ble født, og fulgte de rådene. Tror nok det var grunnen til at hun er så flink. Hvorfor gjøre samme feil som andre, når det kan unngås? Kan jo ha hatt flaks også, da..... Nestemann blir vel vrang som bare det, he he.

Jeg har ikke tatt magebilder, rett og slett fordi magen min er ENORM og jeg ser ut som jeg er i 6 mnd allerede. Må daglig fortelle alle jeg møter at "neida, jeg skal ikke ha baby i sommer". Har lagt på meg masse, og føler meg PY. Jeg bruker mammaklær på 5. uka nå, i størrelse 44 (fysjom). Kan arve Pavarottis klær snart.... :-(

Driter egentlig i om jeg blir tjukk denne gangen også, om dette går bra er dette mitt siste svangerskap - og jeg skal klare å ta meg selv i nakken etterpå og bli kvitt disse kiloene en gangfor alle. Om så på Nutrilett!!! Ligger det forresten magebilder av deg her inne? Får sjekke albumene....

Apropos det med vonde tanker, har jeg hatt noen tunge uker med mye usikkerhet og engstelse. Har nesten ikke turt å lytte etter hjertelyd etter den forferdelige opplevelsen 16. mai... I går toppet det seg litt, var skikkelig nedfor - og kunne ikke engang trøste meg med Bim pga feil på linja. Mannen min insisterte derfor på at vi skulle sjekke hjertelyd i dag - og det gjorde vi. Fant den med en gang, sikkert fordi vi lånte nabolegens doppler. Testet mannen min sin doppler på samme sted på magen etterpå, og kunne ikke høre noe som helst med den. Så nå har han bestilt ny doppler, for å unngå å skremme vettet av andre gravide. Ble så glad og lettet av å høre verdens fineste lyd, og når jeg kom hjem og var koblet på nett var dagen perfekt! Håper dette fortsetter, er lei av å sture på sofaen. Dette skal gå bra, føler meg overbevist i dag!

Håper du også får kvittet deg med negative tanker og engstelse. Når man mister nattesøvnen blir man jo helt i ulage, og det er så fælt å ligge og gruble sånn. Kan du stikke innom en annen jordmor eller lege, kanskje? Beste er vel å lære seg å "holde ut" til neste kontroll, men av og til tar jo angsten overhånd og da er det godt å få en bekreftelse. Nå er vi så langt at det er UHYRE sjeldent at noe går galt, husk å fokusere på det! De man hører om utgjør kanskje en liten promille, og det aller, aller mest sannsynlige er at vi får babyene våre som planlagt i oktober/november!

Håper du får bedre nattesøvn i natt, Kab! I kveld skal vi kose oss og feire hjertelyd (og internett, he he) med reker og film. Mamma er her på besøk for tida (bor til vanlig i Finnmark), så vi koser oss veldig. Godt å ha henne her, kjenner at jeg har mer behov for å ha henne i nærheten når jeg er gravid enn ellers. I tillegg får jeg jo selskap på dagtid, når alle andre er på jobb! Håper hun blir ei stund... Nei nå skal Sunniva i seng, snakkes!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5167986
Del på andre sider

Hatt noen uker nå med kynnere på og av... kjenner dem ganske godt. På torsdag hadde jeg masse kynnere hele dagen, og i natt avløste den ene kynnern den andre.. Ikke sovet noe særlig i natt, nei... Ble så redd for at disse kynnerne eller hva nå enn det kunne være skulle sette igang noe som er altfor tidlig... Ringte legevakten til morgenen i dag, og fikk komme dit inn med en gang. Legen prøvde å lytte etter hjertelyd med vanlig stetoskop, men fant den ikke.. jeg ble så redd... det er så forferdelig å oppleve det.. har jo trossalt vært gjennom å miste 2 ganger tidligere, så da jeg gikk ut av kontoret begynte jeg å gråte... jeg så for meg at vi skulle miste babyn vår igjen... Legen ringte Ahus og sa at han sendte oss opp til ul. Kom opp dit og fikk komme inn til ul på føden med en gang. Og heldigvis der så gyn en veldig aktiv baby i 17. uke:):):):) H*n så frisk og raks ut, og banket masse i livmorveggen med armen sin som h*n hadde utstrakt over hodet sitt. H*n gapte og styret fælt rundt inni magen. H*n hadde masse fostervann å kose seg med der inne og så veldig fornøyd ut sa gyn:) Fant ut at jeg har delvis foranliggende morkake da.. Men ikke så mye at det vil være noe problem med vanlig fødsel. Men det kan være vanskeligere for meg å kjenne bevegelser og spark.

Fikk også innvendig ul for å sjekke livmorhalsen. På den måten kunne hun se om den var blitt påvirket(forkortet). Hadde den vært forkortet kunne jeg hatt rier som hadde påvirket den. Hun sa at livmorhalsen normalt var 2,5 cm. Min var over 4 cm, så det var uvanlig langt, og det mente hun var bra.

Så allerede i dag har jeg hatt en veldig følelsesladet og begivenhetsrik dag. Men det viktigste var at alt var bra! Nå kan jeg senke skuldrene litt igjen...

Jeg er visst en av de som kjenner MYE til kynnere og har mye "smerter" i forbindelse med at livmoren og sånt strekker på seg og vokser...

Ja, ja, det var litt om min dag, så langt da...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5173355
Del på andre sider

Jøss, for en dramatikk !?! I all verden.... Så deilig at det endte godt, skjønner ikke helt at legen prøvde å bruke stetoskopet så tidlig...??? Spurte mannen min her en dag, og han sa at det var først når babyen er ganske stor at man kan finne lyden med stetoskop.Flott at du fikk UL så fort, og at dere fant en fornøyd bebis. Så dere ikke kjønn, eller er det hemmelig???? Hvor stor var den nå, da? Så spennende.... Gleder meg sånn til 12. juni, men det er jo så leeeeeenge til, sukk. Nesten fristende å bruke sparepengene sine på 3D-UL, he he.

Sa de noe om hvorfor du har disse kynnerne, tro? Blir du sykemeldt pga de, eller ikke? Livmorhalsen var jo så lang, så egentlig er det vel ikke grunnlag for å ta det med ro pga kynnerne, kanskje. Jeg har så lite kynnere, jeg, håper egentlig jeg slipper unna.

Her på Hamar er det for øvrig strålende vær, masse sol og 14-15 grader. Ypperlig vær å holde på i hagen - ikke for varmt! Hvordan er det på Rælingen i dag? Stemmer det at det ofte er mye tåke hos dere, eller blander jeg nå....? Gledegruer litt til sommeren setter inn, jeg er sånn som koker over av varme, og enda mer når jeg er gravid. Sist isolerte jeg meg oppe på datarommet, der jeg satt og drakk smoothies og surfet på nettet på de varmeste dagene.... Men da var jeg jo høygravid også, fikk Sunniva 10. august! Men det skal bli godt med sommer og sol, gitt - og grillmat, nam....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5181922
Del på andre sider

Hei du:)

Ja, godt at alt så bra ut:)

Jeg spurte sånn inndirekte om kjønn etter at hun hadde kikket en stund og sagt at det så bra ut. Jeg sa: " han er skikkelig aktiv ja, ja, jeg sier han jeg, for jeg innbilder meg at det er en gutt". Da sa hun: " ja, det er jo greit å benytte benevelsen han før man vet hvilket kjønn det er." Og det var det, da sa hun ikke noe mer om det. Vet ikke om det var fordi hun ikke så hva det var eller om hun ikke ville si hva det var. Men jeg spurte ikke noe, da jeg følte at det ikke var så viktig da.. Jeg var jo så redd for at noe var galt, så jeg var lettet over at vi så en aktiv knert:) Men kanskje neste gang, på ordinær ul 9 juni.

Ikke vet jeg hvor stor h*n var nå, hun målte bare hodet. Hodet målte da på lørdag til å være 17+0, men så skal de jo egentlig ta mål av lårbein og mage også, for så å ta gjennomsnittet av dette. Sånn var det hvertfall sist. Da husker jeg at det kom opp forskjellig alt etter som hva de målte. Også tok de gjennomsnittet av dette til slutt, og da ble det så langt jeg var kommet. Tror nok ikke jeg er noe lenger enn det jeg har fått hittil, og det tilsier at jeg dag er 17+0. Men jeg kunne tydelig se at h*n hadde vokst siden ul 13+1:)

Ingen forklaring på hvorfor jeg har disse kynnerne. Noen får dem bare tidligere enn andre og noen kjenner også mer til de enn andre. Gyn på sykhuset sa at jeg kunne få sykmelding, men jeg ville ikke ha det.. Hun spurte om det ble verre av at jeg jobbet, og det tror jeg ikke. Jeg jobber jo bare 4 timer om dagen, og vi har ikke så høyt tempo til vanlig. Så jeg sa at jeg skulle se det an litt. Og det sa hun var greit. Men hvis jeg følte at det ble mer kynnere av å jobbe skulle jeg sykmelde meg fullt. Men, men vi får nå se... Jeg orker ikke tanken på å gå 100% sykmeldt frem til perm.. det er lenge til! Men må man så må man...

Tror ikke det er så mye tåke her egentlig.. ikke hva jeg har merket hvertfall, tror det er helt nomalt mye tåke ;)

I natt hadde jeg ikke så verst mye med kynnere faktisk, men jeg våknet et par timer etter at jeg sovnet og hadde så dårlig med følelse i beina.. var skikkelig guffent.. måtte tå opp og trakse litt rundt. Det gav seg da.. men var litt ekkelt..

Ellers så synes jeg at magen ikke har vokst noe siden 15+0. Den har ikke vokst noe på 2 uker, og det synes jeg er litt rart. Skal på ul neste fredag og hadde liksom sett for meg at man har en del større mage enn det jeg har på det tidspunktet. Rart hva man forestiller seg. Men de fleste sier jo at magen plutselig eksploderer, så vi får jo satse på det. Jeg kan foreksempel fortsatt ligge på magen en god stund. Vil bli rart å ikke kunne gjøre det. Er så vant med å ligge på magen..

Så, hvordan står det til med deg og ditt da? Når skulle du på ordinær ul igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5200686
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg skal på UL 12. juni, kl 13, gulp....13 dager igjen, gledegruer meg!

Hvordan så h*n ut nå, ved 17+0? Er det trangt der inne nå, eller kan de fortsatt stupe kråke og ta salto så lett som bare det? Husker liksom ikke så mye fra sist, for jeg tok så mange UL da også pga leie. Husker at man omtrent ikke så noe som helst etter uke 30, for da var det så trangt der inne.... Lurer på å bestille sånn 3D-time, og ramme bildet fint inn. Vet du når det er best å ta sånn 3D?

Magen din kommer garantert til å eksplodere ut i størrelse om ikke så lenge, du må bare nyte det før det skjer... er selv lei av å ha så stor mage allerede, i uke 18, he he. I dag brant jeg meg på spaghettikasserollen, er ikke helt vant med at magen stikker ut sånn.... :-)

Ellers har jeg hatt noen skikkelige deppedager, der jeg synes skrekkelig synd på meg selv og stapper i meg smågodt. Har imidlertid bestemt meg for å skjerpe meg litt, og heller lete etter alt som er positivt! Vet jo at ting normaliserer seg når barnet blir født, og at dette kun er en liten periode i livet mitt. Jeg må bare bite tennene sammen, ikke sant? Jeg er tross alt heldig og priviligert som faktisk KAN få barn......

Har forresten brukt ettermiddagen til å svare på Mor&barn-undersøkelsen, jammen mye rart de spør om... Har du svart ennå?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5205972
Del på andre sider

Har ikke fått noe mor &barn undersøkelse ennå jeg.. Litt rart siden jeg skal på ul neste fredag! Må man si ifra eller kommer det automatisk i posten?

Man kunne se mye nå. Synes dette var den beste ul hittil. H*n var så aktiv og vi så at h*n gapte og huiet og veivet med armene. Jeg synes jeg så mer nå enn da jeg var 13+1, selv om vi ikke så hele babyn i et bilde, hvis du skjønner? Denne gangen så vi h*n ovenifra, så vi så ansiktet og hånden veldig tydelig:):):) Sist så vi h*n i profil. Jeg hadde en kjempefin opplevelse med ul på lørdag altså :) Håper virkelig jeg får en minst like fin opplevele på ordinær ul. Jeg kan ikke få sagt i ord hvor inderlig jeg ønsker at dette skal gå bra hele veien..

Vet du forresten hva det vil si å ha delvis foranliggende morkake? Den lå ikke i veien for vanlig fødsel. Men ligger den mellom babyn og mageskinnet, eller ned mot utgangen om du skjønner? Jeg tenkte at det var logisk at den lå mellom babyn og mageskinnet siden man skal ha vanskeligere for å kjenne bevegelse, men samtidig er det jo logisk at den ligger ned mot utgangen da man må ta keisersnitt om man har helt foranliggende morkake. ikke vet jeg.. får spørre jordmor på torsdag uansett om du vet eller ikke..

Ikke noe særlig med deppedager da:( Skal ikke være en dans på roser for oss dette her tror jeg.. Men jeg tror at vi kommer til å være dobbelt så takknemlig som alle andre når mirakelet kommer:)

Ang 3d-ul så lurer jeg på om jeg har sett her inne at det skal være best å ta det etter uke 25 eler noe? Mulig jeg tar feil altså, men er hverfall etter uke 20 engang, det er jeg sikker på. Mellom uke 23 og 30 tror jeg..

Nå skal jeg snart hente min kjære på stasjonen, så skal jeg spise en is også er det vel nesten på tide med frustrerte fruer:)

Snakkes:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5206191
Del på andre sider

Tjobing! Is og Frustrerte Fruer hørtes PRIMA ut, ble i bedre humør med en gang, hi hi.

Har hørt at delvis foranliggende morkake også er mot "utgangen", og ikke mot mageskinnet. Husker et innlegg her inne, der en som hadde fått samme beskjed som deg lurte på dette - og fikk svar. Hun hadde også - logisk nok - tenkt at da lå morkaka mot mageskinnet, siden man ikke så lett kjenner bevegelse da. Merkelige greier, men antar at den bare delvis ligger foran åpningen... Legemannen min er ikke hjemme, så jeg får ikke spurt han heller.

Kult å lese om ULen din, gleder meg bare mer og mer nå. Tror jeg bare må bestille en sånn 3Dsak også, er vel moro å ha senere, tenker jeg. Dette blir jo min siste, så derfor må jeg jo tenke gjennom alt nøye denne gangen. Du skal vel sikkert ha flere små Arturer, tenker jeg :-)

Kos deg med samboeren, de Frustrerte Fruene og isen din - skal gjøre presis det samme, jeg. Godt forslag :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5206592
Del på andre sider

Hei, snuppa - bra med deg?

Her er alt bra, hørte hjertelyd i går og kjenner en god del spark. Kjenner du noe ennå? Det er litt ekkelt de dagene jeg ikke kjenner noe, blir jo fort bekymret vettu.... Har fått kraftigere bekkenløsning, og må nok krype til korset og be om fysiohjelp. I dag mått jeg støttes til bilen, etter et dumdristig forsøk på en liten søndagstur med familien. Kjedelig, men sånn er det jo bare....Går dette bra, er det uansett mitt siste svangerskap.

Ultralyd neste mandag (12/6) , spennende og skummelt på en gang!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5259898
Del på andre sider

Hei, nå var tråden vår langt bak... og, ja, det er min skyld.. vært sløv med Bim i det siste..

Men uansett nå har du vært på ul vel? Fortell da!

Du så jo hvordan det gikk på min ul her ... så jeg trenger vel ikke si nnoe mer om det annet enn at det var deilig at alt var i skjønneste orden:)

Jeg kjenner spark ja, men det vareierer veldig i styrke og hvor mye det er. Sambo rekker aldri å kjenne. For det er over alt når han kommer med hånda... Var ganske stille nå i noe dager, så jeg ble litt urolig, men kjente et par små bevegelser i går kveld og noen i morges.. så da regner jeg med at det fortsatt er liv der.. Litt rart at man kjenner så lite når man ser på ul at det er masse, og da mener jeg MASSE liv. Er en aktiv krabat i magen. Så hvis h*n fortsetter sånn kan det jo bli interessant når h*n lbir større..hehe;)

Har lagt ut flere magebilder også da.. i dag er jeg 18+1 i følge den nye terminen.. 15 nov. Men i følge jormdmor på Ullevål er jeg skulle jeg vært 17+6 i dag. Tror hun regner svangerkapet spm 40 uker, ikke 40+2 siden hun kom frem til det og at jeg har termin 15 nov. Får det ikke til å stemme ellers. Så jeg regner for meg selv fortsatt 40+2 jeg og at jeg er 18+1 i dag og ikke 17+6. Hva tror du om dette?

Nei, nå må jeg på jobb.. skal jobbe fra lunsj og ut dagen i dag.. var godt å sove litt lenger i dag.. blir litt uvel når jeg legger meg om kvelden.. litt rart, men sånn er det..

Klem:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4934579-kab/page/2/#findComment-5338373
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...