påskebarn-06 Skrevet 2. mai 2006 #1 Del Skrevet 2. mai 2006 Vi hadde fått tips av jordmor å ha sex for å starte fødselen, noe som jeg ikke hadde noe tru på.Det ble ikke noe av siden lysten ikke var til stede. To dager etter termin, 16 april, tenkte vi at vi kunne jo prøve...Ca 20 minutter etter samleie begynte jeg å få kynnere i 13.30 tiden.Det var ca. 10 minutter mellom dem.De fortsatte utover ettermiddagen og jeg synest disse kynnerne var det noe annet med.Gikk ned i 7 min. og 5. og tilslutt i 18.30 tiden var det 3 minutter mellom og varte ca. 45-50 sekunder.Klokken 19.45 ca., ringte jeg opp til føden og hørte om det kunne være rier. Jeg snakket med en snill, eldre jormor. Hun sa jeg måtte bare ta turen opp for å sjekke, eller jeg kunne vente viss jeg ville det.Siden det var midt i leggetid til datteren min på 2 år, fant vi ut at vi kunne reise opp etter å ha levert henne til barnevakten. Var oppe på føden 20.10.På undersøkelsesrommet ble det ctg, og jeg lå med ubehagelige "rier".Jeg var forberedt på å reise hjem igjen.Jordmoren tok og sjekket meg, og skuffelsen var at jeg var umoden, knapt 1 cm! Det dumme var at riene mine ble ikke registrert på papiret, og da ble jeg veldig skuffet da jordmor kom inn igjen."men jeg har hatt rier!" sa jeg.Var engstelig, og sa at jeg aldri kom til å få sove med disse maseriene eller hva det nå var. Vi trengte ikke reise hjem. Fikk tildelt familierom der jeg kunne slappe av.Da var klokken ca. 21.00.En lege snakket om at jeg skulle få petidin og noe å sove på, men det ville jeg ikke.Begynte å få så veldig vondt at jeg trengte nok koma for å få sove. Gikk på rommet og hadde rier med 3 minutter mellom.Alt så svart ut siden jeg var umoden.Begynte å puste og pese, stod litt i dysjen og spylte meg nederst på magen når vondtene kom.Hadde så ubehagelig vondt nederst i magen.Vonde menssmerter.Klokken 23.30 ca. orket jeg ikke mer.Ringte på jordmoren, en ung, behagelig og snill jordmor, fortalte henne at jeg hadde så vondt.3 rier på 5 minutt.Hun tok og sjekket meg.Da hadde jeg nesten 4 cm åpning.Da ble jeg veldig glad for at dette førte til noe.Så hadde jeg en vannblære, eller hva det heter.Det forklarte nedtrykket, at jeg hadde så vondt nederst.Nå ville jeg ha epidural! I tolv tiden fikk vi fødestue.Var veldig glad for at jeg var i fødsel.Jormoren som sjekket meg da jeg var umoden, hadde nok ikke tru på at jeg skulle føde.Riene var tette hele tiden.Badekaret kunne jeg bare glemme.Lå i sengen og fikk puste i lystgass.Det var en del bedre enn å puste uten.01.30 kom anestilegen og satte epidural.Skulle virke innen 10-15 minutter, men jeg følte den aldri virket.Ville bare ta toppen av riene sa anestilegen.Jeg som trodde jeg skulle bli smertefri slik som sist.Men den virket litt likevell .Ble satt på drypp pga epiduralen, og riene var hyppige.Lystgassen var god og ha.Hadde da ca 5-6 cm åpning.Jormoren tok hull på vannblæren i løpet av denne tiden tror jeg, men vannet mitt ville aldri gå. Rundt 4 tiden var det ca 8 cm.04.15 ca var det 9 cm, og jormoren skrudde av epiduralen.Tiden gikk ganske fort nå på en måte. Det ble raskt 10 cm, og hun spurte om jeg hadde trykketrang.Ikke så mye følte jeg.Følte jeg lå en evighet med 10 cm, riene var så tette at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av armer og ben. Lå i fødestilling på rygg og tilslutt sa jeg at nå vil jeg trykke selv om trangen ikke var helt til stede, men litt trang hadde jeg. Fikk trykket to ganger i løpet av en ri.Hjertelyden til babyen forsvant en gang under trykkinga, men da jeg pustet i oksygenmaska etter riene, steg hjertelyden igjen. Barnepleieren ringte opp på gynekologen i tilfelle barnet ikke ville komme ut snart.På 3 rien tok jeg så hardt i at i ettertid har handa mi vært litt hoven.Plopp så var jente ute, helt plutselig, det gikk så fort! Det var helt fantastisk. Det var som om tiden stoppet opp også da hun var ute.Var ikke noe vondt i det hele tatt å presse henne ut.Rivnet litt i det gamle arret fra sist, men det merket jeg ikke.Hun var så nydelig!!!Fikk henne opp på brystet, og hun tok brystet med en gang.Lå og tuttet i ca. 2 timer, mens vi tittet forelsket på henne.Hun ble født mandag 17. april, klokken 04.36, var 3505 gr og 51 cm lang og 35 cm rundt hodet.Alle smertene er glemt, det er så verdt det! Nå koser vi oss hjemme.Hun skal hete Mathilde! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4933457-min-f%C3%B8dselhistorielitt-lang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mai 2006 #2 Del Skrevet 2. mai 2006 Gratulerer så masse!! Kos dere ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4933457-min-f%C3%B8dselhistorielitt-lang/#findComment-4933534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå