Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har tips til hvordan jeg kan få sønnen min til å krype? menerå ha lest et sted at det er viktig at de kryper før de går. nå åler han seg på en måte bortover. det går ganske greit for han, og han har en god fart. men han drar seg med begge armene samtidig, og opp med rumpen, ser nesten ut som butterfly (svømming) hehe. vil helst at han skal åle seg med en arm om ganger og en fot om ganger mer som kryping. hvordan kan jeg "lære" han dette? Er redd han ikke ser vits i å lære seg å krype nå når han kommer seg dit han vil med å "svømme" bort.

takker for alle råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn er forskjellige, og alle finner sine metoder for å komme dit de skal!!! Ene jenta mi hverken krøp el krabbet før etter at hun lærte å gå, hun ålte seg fremover på rumpa. Hun er nå 5 år og ingenting i veien med motorikken der i gården!!! Hun lille hadde også en periode på ca 1,5 mnd hvor hun krøp slik som din, og så begynte hun å krabbe! Så ta det helt med ro og la gutten din finne ut av dette selv!

Skrevet

Det kan godt hende at det kommer av seg selv, men fysioen vår viste oss å ha barnet liggende over skinneleggen, men føttene låst mellom leggene våre og spennede leker på utsiden ved armene. Da ble mage og armer trenet. Og så satt vi bak henne og styrte beina under henne, slik at armer og bein kryss-krabbet slik du nevner. Plutselig tok hun tegningen, og krabbet etter 1år og en dag ;).

Skrevet

mener å ha hørt at det er viktig at de kryper fordi det er mange som får dysleksi om de ikke gjør det .. har selv en datter på 12 som ikke krøp og hun har fått en lett grad av dysleksi. det er snakk om koordineringsevnen ..

Skrevet

uff, nå ble jeg bekymret og, har ei datter som er 11 mnd og viser ingen tegn til kryping enda, men reiser seg opp nå.

Skrevet

Samme her. 11 mnd og bare åler, har begynt å reise seg opp.

Skrevet

tror man skal ta den "dysleksi-regelen" med en klype salt...jeg har aldri krabbet og kunne lese og skrive før jeg ble 5 år...

Skrevet

Hvor gammel er han da? Vår baby ålet seg en stund før hun begynte å krype på ordentlig (begynte rundt fem mnds alder å åle såvidt, krabbet på ordentlig ca drøyt 7 mnd), og det selv om hun fikk god fart på ålingen.

Leste et sted at noen forskere mener at krabbingen er bra for koblingen mellom høyre og venstre hjernehalvdel; men det er jo ikke slik at de som ikke krabber automatisk blir mindre kreative, dårligere i språk osv likevel. Slik jeg forstår dette er det en FORDEL at babyen krabber, men ikke en nødvendighet, om du skjønner hva jeg mener.

Kanskje et dumt råd, men hva med å la han være sammen med babyer som krabber på ordentlig? Det er kanskje tilfeldig, men mange av milepælene her har inntruffet etter å ha vært sammen med babyer som ligger litt foran i løypa!

Skrevet

det er sant det med krabbing og skrive lese vansker, det står tilogmed i psykologi boka som veninna mi har på universitetet!!! jeg krabba og har litt lese skrive vansker!! så det gjelder jo ikke alle!!

Skrevet

Dette anbefalte fysioterapeuten niesen min:

La barnet ligge på et ru underlag. feks et teppe som ikke glir, lekematte... Hensikten er å gjøre det vanskeligere å åle seg / ake på rumpen. Barnet vil dermed prøve ut enklere måter å komme seg frem på. Datteren min er mye oftere å se "oppe på alle 4" og gynge i et rom med vegg til vegg teppe, enn feks på de glatte flisene på badet der hun åler seg el. aker på rumpen i turbofart... Dette gjorde underverker på niesen min i allefall! Verdt å prøve.

Litt knotete skrevet men håper du forstår!

Skrevet

prøver å la han ligge på teppet, men han åler seg der også, for han løfter kroppen på en måte. vanskelig å forklare. men dersom han ligger i bare bleien på parketten sliter han litt. kanskje jeg skulle skru opp varmeanlegget og la han slite litt i bare bleien på parketten..?!

Skrevet

Sånn lærte sneipen min seg å krabbe... Jeg la ham naken på baderomsflisene. Viste seg da at han kunne allerede krabbe, reiste seg raskt opp på alle fire, gynget fire/fem ganger og krabbet i vei. Etter noen morgenen på baderommet, valgte han å krabbe ellers også. Fant vel ut at det gikk fortere :-)

Så det er nok et godt tips å sørge for mye friksjon. Det var en fysioterapeut som sa til meg at mange barn ikke krabber nå, og hun kalte det for parkettgenerasjonen. De færreste har vegg-til-vegg-teppe nå for tiden, og uten friksjon, behøver ikke babyene å krabbe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...