Gå til innhold

Genetisk veiledning?

adventsbaby

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har akkurat snakket med sekretæren til gynekologen min og hun sier at legen har henvist meg til genetisk veiledning. Noen som vet hva dette innebærer, blir jeg innkalt til denne veiledningen slik at jeg rekker å utføre duotest (i så fall bør de poste brevet fort) Har sett at flere inn her har ringt selv for gen. veil.? Trodde gyn hadde henv. for FP, finnes sikkert flere måter å gå fram på, blir så usikker. Dessuten hadde sekretæren ikke hørt om duotest, what...???? Håper noen vet..

Mvh

Fortsetter under...

Skal prøve å svare deg som best mulig...

Jeg har vært på genetisk veiledning. Det går ganske kjapt å få denne timen, de ser jo selvfølgelig på hvor langt du har kommet.

Jeg var i uke 10. Da får du vite de forskjellige måtene, de tar opp alternativene forstervannsprøve, morkakeprøve og selvfølgelig duotest som jeg ble henvist til.

Du kan selv velge hvilken du vil ta ut i fra hvor sikkert svar du vil ha. (Fikk jeg beskjed om i hvertfall...)

Jeg valgte duotest, og tok da blodprøven samtidig som samtaletimen. Deretter får man innkallelse til utvidet ultralyd som skal tas innen utgangen av uke 13.

Nå skriver ikke du noe om hvor langt på vei du er, men hvis du mener du ikke rekker å vente på posten så kan du jo ta kontakt med sykehuset du har blitt henvist til av legen og be om rask time.

At sekretæren til legen din ikke har hørt om duotest er ikke så rart. Når jeg fikk tilbud av legen min om fostervannsprøve så hadde heller ikke hun noe greie på duotesten. Jeg måtte forklare hva jeg hadde lest og be om henvisning til dette. Denne typen testing er forholdsvis ny her, ble lov i juni 2005 mener jeg å huske.

Jeg tror (vet ikke sikkert) at man kan få utført testen på privat klinikk, mener å ha lest Majorstueklinikken i Oslo.

Håper du ble litt klokere av svaret mitt, og lykke til! :o)

Tusen takk Selene! Begynte å lure på om min gyn. ikke er helt god, man tenker jo så mye på disse tingene at man til slutt går helt i surr. Har i tillegg vært inne på pas. sidene til Rikshosp. og der står det ganske godt forklart hvordan prosedyrene er, føles mye bedre nå. Men lurer fortsatt på hva som skjer hvis du får et helt greit svar på duo-test og ikke klarer å slå deg til ro med det, får man fortsatt lov å ta Fp eller Mkp, eller er det bare for de med øket risiko for kromosomfeil etter duo-testen som får det. Tja det er vel slike spørsmål man får svar på under genetisk veiledning, men huff så kjipt å vente.

Uansett takk for at du tok deg tid.

Mvh

Hei. Hvis du velger duotest, og kommer til en endelig risiko på under 0,5% får du ikke fostervannsprøve, nei. Det er kun hvis risikoen din kommer over dette, du kan få gå videre. Dette da det er en 0,5-1% abortrisiko ved fostervannsprøve, og den risikoen vil da være større enn risikoen din for at du bærer et foster med kromosomfeil. Dette fikk vi oppgitt ved genetisk veileding. Velger du fostervannsprøve direkte, får du ingen duotest først. Og du må velge mens du er der, så det lønner seg å ha gjort seg opp en mening først, slik at du bare får en "bekreftelse" på at du har forstått hva du har valgt, ved veiledningen. Lykke til!

Oyy, det var veldig fint at du sier fra om dette, tenkte meg kanskje at det var slik. Er det slik at man ikke kan velge Mkt. som 1.valg også da? Noe med at de som er over 44 år får dette men, ikke vi som er litt yngre? Kort sagt, mitt valg som er 39 er evt duotest, økt risiko for kromosomavvik fra denne testen kvalifiserer til Mkt eller Fp etterpå , eller jeg må rett og slett velge Fp. i utgangspunktet. ???????????

Takknemlig for ytterligere svar.

mvh

Annonse

Hei igjen!

Så du har fått utfyllende svar på ditt neste spørsmål. Der hadde nok min kunnskap stoppet opp så det var godt noen andre kunne svare :o)

Jeg valgte å stole på svaret av duotesten siden sjansene for å få ett barn med downs var 1:65000, og disse andre kromosonavvikene 1:16000 for min del.

Regner det som veldig gode odds...

Ønsker deg lykke til på veiledningen, de er kjempeflinke så du vil få god hjelp. Husk å notere deg alle spørsmålene før du drar slik at du får svar på alt du lurer på, det glemte nemlig jeg... he he

Kom på en del etterpå og måtte ringe.

Heisann!!

Tenkte jeg ville legge til litt i tilegg til den informasjonen du har fått!

Når du får brev fra sykehuset med innkalling til genetisk veiledning, får du med masse og god informasjon om de ulike prøvene som er tilgjengelige. (Vi fikk innkalling etter bare noen dager etter vi var hos lege, Under en uke, så det går fort)

Kan fortelle om vår erfaring... Vi valgte duotest først, for dette virket som det mest "ufarlige". Men når vi fikk svar på disse prøvene, og det viste seg at vi hadde økt risiko for det meste, må jeg si at verden "falt litt sammen"... Den tiden det da tok, før vi fikk tatt fostervannsprøve, og fikk svar på denne, var kjempetøff. Fostervannsprøven ble satt på hurtigdyrking, så vi fikk svar fort, men alikevel...

Nå vet vi at vi får en fin gutt, og alt er bra!

Vil ikke råde dere til noe som helst, men ville bare gi deg min erfaring.

Lykke, lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...