Gå til innhold

I need help:)

elisabeth87

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnest ein link til det her inne tror jeg, men er litt usikker på hvor akuratt nå. Men her er det jeg kommer på i farta.

Ikke spis: Kjøtt som ikke er skikkelig gjenomsteikt. Det vil også si rostbiff osv. Laks. Blåskjell, maks en liter cola eller 2 kopper kaffe om dagen. Reinsdyrkjøtt fra enkelte områder.... hmm..trodde virkelig det var mer, men jeg kommer rett og slett ikke på resten.

Ja og så må du ta folsyre.

Du kan spise akkurat det du spiste før du ble gravid, det er mens man ammer man skal være forsiktig med hva man spiser, me er lurt og gjennomsteikte kjøtt og slikt fordet om..

Men var obs på at enkelte legger på seg fortere en de gjorde før om de spiser mye snop og slikt under gravidieteten (det gjorde nemmelig jeg :P)

Men ellers kan du spise det du spiste før du ble gravid, det sa både min mor, lege og jordmor til meg da jeg gikk gravid, men når man skal amme så skal man holde seg unna ting som man selv kjenner at man får luft i magen av for det kn gå over i morsmelka og gjøre magen til babyen urolig..

hmmm...

Dette stemmer ikke overens med det min lege sier og hva som står i boken som jeg har fått av legen (svangerskapsboken)

KJØTT:

unngå

*rått kjøtt av alle typer (speke kjøtt, gravet kjøtt eller tartat)

*Reinsdyrkjøtt kan være radioaktivt i enkelte områder.

*Hvalkjøtt og selkjøtt (kan inneholde store mengder kvikksølv)

*Spis oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig

FISK OG SKALLDYR:

ungå

*ferskvannsfisk som gjedde og abbor (over 25cm lange) ørret og røye (over 1kg)

*Fiskelever (også posteier som inneholder mer en 50% fiskelever, som feks Svolverspostei og Lofotpostei)

*Krabbeinnmat fra krabbe (gjelder ikke det hvite kjøttet)

*Eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks kan trygt spises)

*Gravert eller røkt fisk bør spises så fersk som mulig

MELK OG OST:

*Upasteurisert melk (skjeldent i norge)

Ost av upasteutisert melk.

Myke og halvmyke oster (Feks brie og Camembert) og muggoster bor inntaes ferskest mulig.

KAFFE OG TE:

ungå store mengder koffein. 1-2 kopper kaffe eller 3-4 kopper te eller 1liter Cola per dag.

DIVERSE:

*ikke spis måkeegg

*Ikke spis sopp fra steder med forholdsvis høy radioaktivitet

*Du kan spise honning, men ikke gi det til barn under 1år

*Ungå kalkproduktet "Calabash chalk" mot morgenkvalme, det inneholder tungmetall bly.

*Ikke bruk kosttilskuddet CLA

Dette finner du også inne på mattilsynet.no og noe finner du også på baybyverden no.

Dette er noe som jeg trodde var allmen kjent hos gravide i dag og at leger/jordmødre innformerte om. Så jeg kan ikke helt skjønne at din lege og jordmor sa at du kunne spise akuratt som før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...