Gå til innhold

hjeeeeeelp, brunlig utflod


Gjest

Anbefalte innlegg

Så da har jeg fått brunlig utflod. Nå er jeg virkelig redd for at jeg allerede skal miste. jeg er i dag 5+0. Er det vanlig å ha dette?? Det er ikke noe friskt blod, det er berre litt brunlig utflod, men ikke så mye forløbig. Please svar noen, er det flere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanlig å ha brunlig utflod i uke 5-6,så alt er sikkert helt fint.Krysser fingrene for at dette går bra!!Lykke til videre:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det selv i mine svangerskap, men vet det er veldig vanlig rundtuke 5/6 (du kan lese om det her inne på BIM også)

Så lenge det er brunt, gammelt blod så er det bare rester,begynner du å blø friskt rødt blod er det derimot mer fare på fære.

Så ta det rolig, alt er sikkert helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange som har det?? jeg vet ikke om dette er av betydning. men selv etter at jeg har drukket stor mengde vann og tar en grav test 2 timer etter at jeg sist var på do, så er teststreken fortsatt så og si like sterk som kontrollstreken.

 

Viss man er i ferd med å miste, vil teststreken være svakere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt brunlig utflod i en uke nå. Var til kontroll på sykehuset. Der så de ikke hvor blødningen kom ifra, og ga meg bare beskjed om at noen desverre bare måtte leve med usikkerheten omkring det å blø litt i svangerskapet. Jeg fikk forbud mot sex, da gynekologen mente at blødningene i noen tilfeller kunne komme av dette. Det er alltid godt å få skjekket hvis man har det slik. Sykehuset er gjerne ikke så imøtekommende når man er så lite på vei som deg, men du kan jo prøve. Ellers er det jo private gynekologer som utfører tidlig ultralyd. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ganske vanligt. eg hadde brunligt utflod da eg var 5+ var på ul etter det og alt var heilt fint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gravitest vil slå ut positivt flere uker etter en abort, hcG kan måles i kroppen lenge etter at kroppen har sluttet å være "gravid".

Men du skal ta et helt med ro - som du ser er det flere som har opplevd dette, uten at noe var galt.

Brunlig utflod er ikke et tegn på abort.

Du kan lese om det et eller annet sted her på BIM tror jeg.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men streken vil sikkert bli svakere?? Når man mister har man fortsatt hcg, det vet jeg. men man vil få mindre av dette hormonet, så i mitt hode så tror jeg da at streken vil bli svakere. Men ikke vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt brunlig utflod. Fikk de samme tankene som deg, Tryne_GRAVID!!!. Dro på legevakta og fikk gynekologisk undersøkelse. Fikk det første bildet av barnet og det viste seg at blodet befant seg i livmorhalsåpninga, et godt stykke unna barnet, og fikk melding om at barnet levde i beste velgående. Jeg har hatt likedan utflod i flere uker etterpå, men har ikke vært redd noe mer. Ikke godt å si riktignok hvorfor det har kommet slikt blod, men... Ville ringt etter time hos doktor hvis jeg var deg for å være på den sikre sida. Vi andre her er vel stort sett ikke doktorer som kan komme med fasitsvar heller...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor langt var du på vei da du fikk UL??? de sa til meg at det var ikke vitsen å gha det siden det var for tidelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har og hatt mye brunlig utflod i noen uker nå.

Jeg ble så bekymret så jeg forlanget tidlig UL.

I dag fikk jeg se den lille som koste seg inni magen min.Og hjertet banket som bare juling ;)

 

Nå gleder jeg meg til neste UL i uke 18 :D

 

Jeg er sikker på at det går bra med dere også..lykke til alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje lest det før, men jeg klippet det nå hvertfall ut da:) Håper det hjelper nooooe? c",)

 

 

Hoven i skjeden og økt utflod

Av Jordmor Siri von Krogh

 

Det er normalt å kjenne stikninger i underlivet og skjeden når man nettopp har blitt gravid. Små blødninger er også som oftest helt normalt. Økt utflod er også en følge av graviditeten og normalt så lenge den ikke lukter ille.

 

Hoven og oppblåst?

Denne følelsen av oppblåsthet som mange av oss kan få når vi skal ha mensen får de fleste når de nettopp har blitt gravide også, bare ennå sterkere. Dette har sammenheng med at blodgjennomstrømningen i skjeden og i livmoren ganske tidlig begynner å øke. Det er for å gi fosteret optimale ernæringsforhold. Men det er også for at vevet i skjeden skal bygge seg opp slik at det kan utvide seg nok til at babyen kan passere gjennom fødselskanalen uten at man revner i skjedeåpningen.

Den litt mer kroniske følelsen av å være hoven i skjeden er for noen plagsomt mens det for andre virker seksuelt opphissende fordi man føler seg litt småkåt hele tiden.

 

 

Kroppen er ganske fantastisk laget med alle tingene som skjer for å gjøre deg klar til å bære frem barnet for så å føde det! Vevet i skjeden som utvider seg, økningen av blodets volum for at man kan ernære den lille bedre og også tåle å blø selv ca en halv liter under fødselen uten å bli slapp av det.

 

Sopp

Man er imidlertid mer utsatt for sopp når man er gravid, så hvis det klør vedlig i tillegg til økt utflod, så kan det være det. Sopp kan du prøve å kurere selv med krem som du får kjøpt på apoteket. Hjelper ikke det bør du snakke med legen eller jordmoren din. Det går an å bruke vagitorier også, som fåes på apoteket, men da skal du ikke bruke innføringshylsen som følger med, bare sette den inn i skjeden med fingrene. Lurt å gjøre om kvelden, for da renner den ikke rett ut igjen. Ikke bruk den sterkeste typen, men de som er mildere. Aloevera gele kan også forsøkes. Den skader ikke babyen. Den har bakterie drepende effekt samtidig som den virker kløestillende og kjølende.

 

 

Utflod

Økt utflod er et tidlig tegn på at man er gravid. Den kan gjerne bli litt tykkere og seigere enn når man ikke er gravid. Dette er normalt.

Lukter utfloden ille, eller råttent, eller fargen endres til grønnlig eller brunlig bør du ta det opp med jordmoren eller legen din, for da kan det være en infeksjon. Det kan være Skjedekatarr

 

 

Stikninger

Mange kjenner stikninger i begynnelsen av graviditeten. Det kan være forskjellige årsaker til dette. Livmoren begynner umiddelbart å vokse seg tykkere når du blir gravid, dette presser litt i underlivet for det er ikke så god plass der. Etterhvert som den begynner å fylle litt mer ut i det lille bekkenet (før uke 12) så vil den også kunne presse på noen av nervene som ligger vevet ut og inn gjennom bekkenet. Båndene som holder livmoren på plass vil også strekke på seg etterhvert. De er festet på fire forskjellige steder inne i bekkenet og mange kjenner denne litt støle strekken mer på den ene siden enn på den andre. Denne litt ømme stølheten vil de fleste ha fra tid til annen gjennom hele graviditeten og de første ukene etter fødselen. Etter fødselen oppstår det fordi båndene skal "krympe" tilbake til normalen igjen.

Blir stikningene smertefulle eller du også kjenner en ømhet over nyrene (litt bakpå ryggen under ribbeina) så kan det være en urinveisinfeksjon. Gravide kjenner ikke så godt symptomene på dette alltid.

 

 

Når livmoren stiger opp av det lille bekkenet og svever fritt inne i bukhulen, kun holdt fast av båndene i bekkenet og livmorhalsen, vil de fleste oppleve noen gode måneder uten for mye press.

 

Noen kjenner også at livmoren presser på urinblæren og må tisse oftere de første 12 ukene. I andre trimester (fra uke 13 ca og frem til uke 28) har de fleste det utrolig bra. Så begynner babyen og livmoren å bli såpass store igjen at presset mot urinblære øker igjen frem til fødselen.

 

Bekkenløsning

I noen få tilfeller vil det være snakk om bekkenløsning allerede noen uker etter at de har blitt gravide. Da er det viktig å søke om hjelp for å få avklart dette så tidlig som mulig. Snakk med jordmoren eller legen din om dette.

 

 

Blødninger

Det er helt vanlig med litt småblødninger de første ukene av en graviditet. Noen får en liten blødning når egget fester seg i livmoren i løpet av den første uken etter befruktningen. Andre kan blø litt etter samleie. Noen blør uten noen foranledning og dette kan ha sammenheng med at slimhinnene blir litt skjørere når man er gravid. Er du i tvil om den blødningen du har kan du lese litt mer om dette på blødninger i svangerskapet Kontakt alltid jordmor eller lege om du er i tvil!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde ikke lest det før, så det var da bra å se. Da jenstår det å se om min mørke utflod er en normal eller om det er begynnende på noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde brunlig utflod, få dager etterpå mistet jeg.

 

håper det går bra med deg og at du ikke mister!

men hvis du er nervøs, får feber eller liknende, så ta kontakt med jordmor/lege.

 

lykke til! klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du mye da??? å gidde utfloden sei før du fikk skikkelig kraftig blødning?? Jeg hadde berre litt i dag tidelig, men etter dette har det stoppet, har ikke hatt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...