Gå til innhold

Noen som har erfaring med å reise på sydenferie når man er gravid?


Nåharjegto!:)

Anbefalte innlegg

 

Har endelig fått bestilt oss syden ferie, og jeg er i min 24 uke når vi reiser. Jeg gleder meg masse - men sambo er redd for om det er trygt å reise til syden når man er gravid, om jeg kan spise maten der nede +++..., han skal sjekke opp alt rundt dette! :) Prøver å berolige han, og skal finne frem litt om dette på internett. Men noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei..

jeg fikk streng beskjed av legen min at han syns ikke jeg skulle dra til syden. Er nå 7 uker på vei så jeg vet ikke om det har noe og si hvor langt man er på vei.

Hovedgrunnen til at han mente jeg ikke burde dra var maten i syden.

Så det blir visst Norge sommerferie på meg i år igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skal til Syden (Hellas) om 2 uker og vil da være 14-15 uker på vei. Snakket med en jordmor idag om det var noe spesielt jeg måtte ta hensyn til. Hun sa at jeg måtte ikke spise blodig (ikke gjennomstekt kjøtt), samt være forsiktig med frukt og grønt du ikke selv har vasket. Dvs ikke spise salat på restaurant o.l. I tillegg bør man vel ikke eksperimentere så mye i melke/oste avdelingen..

Videre anbefalte hun meg å ha i bakhodet at jeg var gravid og ta hensyn til det. Utover dette skulle det BARE være positivt med sol og varme og ferie.

God Tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var i Thailand da jeg var 10 til 12 uker på vei i sist svangerskap. Jeg var litt forsiktig med hva jeg spiste, og lenktet etter meten hjemme, men ellers gikk det helt fint! Tror det hadde gått bedre dersom jeg hadde vært i uke 24, ellersom jeg var i berdre form i den perioden av svangerskapet! Kos deg og ha en fin ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til syden når jeg er i uke 24... Legen min sier at jeg bør holde meg unna salat, skalldyr og være nøye med at kjøttet er skikkelig gjennomstekt. Selvfølgelig ikke drikke vann fra springen (gjelder jo alle), drikke MYE vann på flaske og passe på så du ikke blir over opphetet, det kan unngås ved å ta et bad eller legge noe lyst over magen. Selv skal jeg ha med meg en spruteflaske nedover:)

Jeg er overhode ikke bekymret for å reise, kjenner mange gravide som har vært i syden. ikke farlig bare man som alle andre tar siden forholdsregler:-) Gleder meg masse!!!

Ha en god tur, det blir nok toppers! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal selv på sydenferie i uke 18.

Legen sa at dette ikke var noe problem. Det jeg burde tenke mest på var å røre på meg under flyturen pga større fare for blodpropp.

Ellers mente han at det ikke er noen stor fare for skumle bakterier i sydenlandene, men at mange råder til å være litt ekstra forsiktig med rødt kjøtt og kylling + at frukt og grønnsaker bør være stekt, kokt eller skrelt (eller skylt i rent flaskevann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres jo ut som det egentli ikke er noe problem og reise,

legen min sa ikke noe om at det måtte jeg velge selv eller at jeg kunne dra bare jeg tok forhåndsregler. Fikk mer inntrykk av at han bare sa klart nei. så da bestilte jeg ikke sydentur... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Takk for svar, jenter! Da er det bare å telle ned til avreise!! (",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra legen nå. Er 8 uker på vei, og skal reise til Syden på torsdag.(Jippi!) Fikk beskjed om at jeg skal passe på at maten er gjennomstekt, og være forsiktig med salater...(pga vasking). Ellers er det bare å nyte. Spørs nok litt hvor du skal også. Vi skal til Hellas, og der kan vannet drikkes fra springen, så.... Skalldyr i moderate mengder er OK. Blåmuggoster og annet upasteurisert skal du holde deg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal 3 (!!) uker til Thailand når jeg er 18 uker på vei. Var veldig skeptisk til det da jeg fant ut at jeg er gravid, men fikk beskjed av legen at det ikke skulle være farlig i det hele tatt. Bare en bor steder der der er rent og er forsiktig og obs på hva en spiser så går det kjempe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei liten2!

 

Hvor i Hellas skal du på ferie?

Jeg har vært veldig mye på ferie i Hellas, og har enda til gode å finne et sted hvor de drikker vann fra springen. Ville vært litt oppmerksom på det om jeg var deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...