Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei !

På fredagen hadde jeg time hos naturterapeut som driver med akupunktur,soneterapi,homeopati og kostholdsveiledning.Dyktig dame med flere års erfaring.

Jeg fortalte henne at jeg fikk diagnosen PCOS i 2000,da utredninga starta.Men at jeg syntes det starta i mitt første svangerskap i 1997...fikk merkelig hårvekst.Dessuten slet jeg med litt uregelmessig mens før jeg ble gravid i 97.(men skjønte ikke helt dengang hva som var i gjære)

-Damen sa at jeg var typisk tilfelle av at pcos blomstrer opp og gjør en vending under graviditet.

Jeg sa at jeg slet med uregelmessig mens og EL + at metformin sluttet å hjelpe meg i januar.Har ikke hatt mensen siden da.Men hadde de 8 mnd før det helt regelmessig.

Damen ga meg en homeopatisk kur med Sepia D 200.

Den skal bringe mensen tilbake,samt eggløsning.

Skulle jeg bli gravid,så fortsetter vi med Sepia i en annen form.Den styrker på en måte ,at den forebygger SA og fostre skal holde seg der inne.

Dette er jo gunstig for meg,har jo mistet i uke 6 og uke 18....har et levende barn på 8,5 år (heldigvis og så takknemlig for det)

Hun ga meg også 1 akupunktur behandling,for å løse opp tunge "ting" i kroppen min som stopper energi flyten.Disse tunge greiene er så typisk for pco kvinner.Hun satt nåler langs leggene og noen midt på magen.Hun sa at det egentlig skulle ha stått med tusj pco punkter på leggene,de er så typiske.

Kjente nokk at noe skjedde,merkelig følelse langs leggene og fikk korte ubehagelige vonde tak på venstre side av magen....+ at jeg var helt tommelumsk resten av dagen.

Det var positivt tegn sa damen:-)Da har det begynte flyte i kroppen ,slik det skal.

Det rare var at hun kunne se på tungen min at jeg hadde pcos.Tunga var litt hoven med tann merker på sidene.Det var helt typisk.Pga disse tungene greiene i kroppen gjør tungen også litt mer hoven....og tennene hviler på tungen.

Hun sa at det er et kinesisk navn på disse tunge greiene og er ikke lett å oversette til norsk.

Men uansett så blir dette spennende.Selvfølgelig sa hun at kostholdet er viktig og bare positivt å gå ned i vekt.Men hun sa at vi med pco har vanskeligere å gå ned i vekt og det er urettferdig.

Ellers anbefalte hun å fortsette med metformin og øke dosen.

Ville bare fortelle dere dette....kanskje vi slipper ivf,når jeg starter på det her opplegget.

Fortsetter under...

....glemte å si at hun påminte meg om at dette er svært arvelig fra mor....så jeg måtte passe på kostholdet til min datter.Jeg selv har arvet det hos min mor....

Har ikke noe lyst at min datter skal få "samme skjebne" !!!

høres jo bra ut, sepia er det mange som bruker her nede, har selv ikke prøvd det.

Hun har jo rett i at pcos er arvelig og overvekt gjør det værre. men kosthold kan ikke forebygge sykdommen hvis den ligger i genene tild atteren din,. jeg arvet pcos etter min far tror jeg (typisk tegn hos menn, skallet før de blir 30)

Søsteren min har en mye mildere form for pcos, og blir gravid veldig lett

Lindynatt !

jeg fikk faktisk to år siden tilbud om sepia hos en homeopat i Finland.Men hun hadde litt vanskelig å følge meg opp,lang avstand.Så det ble bare tull og jeg tok pillene hist om pist:-(((

Men nå er det noe annet og jeg skal følge til punkt og prikke!

Det hun mente med min datter var at hun ikke burde legge på seg allerede i ung alder,for da kan pcoen bli mye sterkere når hun blir eldre.Hun veier litt for mye,men ikke noe alarmerende...men vi bør tenke på kostholdet.

Faren er jo at hun med litt for mye vekt,kommer i tidlig pubertet...som jeg er redd hun er på vei inni.Uansett skal vi ta tak i kostholdet,bare godteri på lørdagen !

Så urettferdig at søsteren din har mildere pco....har hun fått mange barn ?

hun har 2 gutter, hadde ikke mer enn ca 3pp med nr 1 og nr 2 kom fortere enn de forventet.

Og det er helt greit å passe på kostholdet som barn, skulle ønske foreldrene mine hadde gjort det.

En venninne av meg soms elv er kraftig (ikke pcos) merket at datteren begynte å bli litt kraftig og at hun 6-7 år spiste like mye som moren. Da kuttet hun ned på porsjonene og istedetfor saft, fikk datteren vann å drikke. Samt kun lørdagsgodt og mer grønnsaker og datteren gikk ned. Hun nevnte aldri slanking eller slike ting, kun små forandringer

Annonse

Hei igjen !

Søsteren din er virkelig heldig stilt....

Dette med kosthold er jo viktig og man skal jo for all del ikke snakke om slanking og lage det til et mareritt for barnet.

Når du skrev om din venninnes barn,så var det som å lese om våres situasjon.....hun spiste i 7 års alderen like mye som meg og noen ganger mer.Veldig glad i mat.

Men et problem er jo sitte foran tvn og tegnefilmer og spise mat....da spiser man mer enn anbefalt.Så det må lukes ut her,våres feil å ha tillat det...men ante ikke at det skulle bli et problem.(middag spiser vi ved kjøkken bordet)Hun er dessuten veldig glad i vann:-)

Har alltid vært glad for at hun er alt etende og spiser godt.Tenker på alle de som bare spiser nugatti brødskive og pirker i middagsmaten.

Ja,ja vi jobber med saken og nå er det vår ....unger er også i mer aktivitet og mye ute:-)

Hvordan er det med deg ellers nå?

Hei

Dette var spennende lesning. Jeg var hos en osteopat i høst og hun snakket også om tunge ting i kroppen og svært liten energi. Så hun jobbet litt med med disse energibanene. Men desverre visste hun lite om pcos og hadde også en svært negativ holdning til legvitenskapen så jeg sluttet hos henne, og valgte og følge rådene fra gynekologen istede. Følte rett og slett jeg måtte velge. Derfor var det så bra og høre at hun du hadde vært hos anbefalte at du fortsatte med metformin.

Har vurdert å prøve en homeopat jeg har fått anbefalt. Nå fikk jeg enda mer lyst til å forsøke dette.

Lykk til!

Jeg har forresten også en sønn (på 3,5 år) som kom helt av seg selv, selvom jeg alltid har hatt svært sjelden mens. Så det går ann!!

Hei kreps 74 !

Så spennende at osteopaten også viste om disse energibanene,det er nokk sannhet i dem.

Homeopati er absolutt noe å forsøke.Husk å undersøke at det er skikkelig homeopat,at hun eller han har enslags diplomat grad eller innenfor Norges Homeopati forbund...noe sånt.

Synd at osteopaten var negativ til legevitenskapen.Det var ikke min homeopat.Hun sa at de fleste pco kvinner hun behandler går samtidig på metformin,og anbefalte å fortsette.

Det er positivt at terapeuter ser muligheter med legevitenskapen samtidig.Selv om de sikkert ikke er overbegeistret for alt.

Koslig at du har en liten sønn på 3,5 år:-) Min datter kom også til av seg selv,men hadde allerede da rot i syklusene....men skjønte ikke hva det var dengang.Nå er hun som sagt 8,5 år,gullklumpen våres:-)

Hun kunne ha hatt en søster på 3,5 år ,visst vi ikke hadde mistet lille Camilla i uke 18.....

Ønsker deg lykke til og ta kontakt med homeopat:-)

Hei! Interessant å lese om deres ergaringer. Jeg hhar selv PCO og har nå i 4 uker gått til en homeopat/akupunkør/soneterapeut en gang i uka. Hun har sagt at det er bra at jeg står på metformin x 3 daglig som gyn har gitt meg, og at hennes behandling er fokusert å å gi meg mer energi og fjerne de tunge tingene i kroppen, og forhåpentligvis gi meg mens. Jeg får fotsoneterapi og det føler jeg virker. Den første gangen jeg var der og hun trykte under foten min, fikk jeg en veldig frysning som startet i foten og gikk raskt oppover legg og lår, og satte seg som en krampe i livmor området. Ganske spooky! Etter det hadde jeg to uker med småkramper i livmorområdet og det var først etter den 3. behandlingen at dette begynte å gi seg. Det fortalte hun at var bra og at det var et tegn på at ting i kroppen min begynner å ordne seg. Føler også at tarmene og urinsystemet mitt fungerer bedre etter at hun har behandlet meg. Til onsdag skal jeg på min 5. beh. Etter det tar vi en pause fra de ukentlige beh. og ser om det kommer en mens. Spennende! Har også vært til forsamtale for ivf og har ny time der om 4 uker. Hadde jo vært gøy om mens hadde kommet tilbake før vi skal dit.

PS. har ikke fått noen tablett kurer av henne, men hun synes at det er bra at jeg spiser "FEDON" mat og tar metformin x 3 daglig

Hei Kasa !

Inntressant at du også går til naturterpaut.Litt rart at hun ikke har gitt deg pillekur av noe slag....ellers kanskje hun prøver noe annet ut først.

Virker som det har fått igang noe i kroppen din.Jeg hadde absolutt trengt mer energi.....er så typisk pco slapp,hangler mye og giddasløs.Hun ga meg bare engangs behandling med akupunktur + pillene....men det skulle hjlpe sa damen:-)Begynne i morgen på pillene,ble tilsendt i går.

Kostholdet mitt kan jo ha innvirkning på dette med energien min ,spiser ikke typisk "Fedon" mat,virker så innviklet og lite innbydende.

Tar du 3 x 500 mg daglig? I såfall rart at det ikke har gitt deg mensen.Har du gått lenge på den dosen?

hei Chaisy

fedeon pur er litt innviklet ja, selv fant jeg en måte å spise low carb på som passet meg.

F.eks middagen i dag. Grillet kjøtt med basmatiris, agurk og revet guelrøtter. Halt har lav glykemisik index og er derfor bra for oss med pcos.

Ikke så vanskelig det vel? :)

Jeg fikk ikke mensen regelmessig av 3x 500mg metformin daglig, selv ikke ved 4x 500mg daglig fikk jeg det, derimot fikk jeg masse bivirkninger.

Akkurat for tiden velsigner jeg pcos, sikkert lenge til jeg får mens igjen (sluttet på p pillen etter 3,5 måneder pga depresjoner) og da vi ikke vil bli gravid for tiden, slipper vi egentlig å tenkte på prevensjon.

Vi har jos nart vært sammen i 9 år og allerede i begynnelsen begynte vi å slurve med kondomene, ble ikke gravid så ;-)

Må jo se det positive i det også. Sparer penger på prevensjon og tamponger/bind

Annonse

Hei Chaisy!

Har hatt litt datatrøbbel, så derfor har jeg ikke svart før nå.

Går på 3x500 mg daglig og det har jeg gjort siden midten av mars. Har ikke fått mensen av det.

Forresten er ikke Fedon så innviklet, man unngår raffinert sukker og stivelse (brød og andre hveteprodukter, ris, pasta, poteter...) Har kjøpt Fedons oppskriftbok naturlig slank og der er det masse fint bilder og gode oppskrifter som er lette å følge. Prøv den, det er ikke så innvikla!

Klem

Hei kasa !

Jeg har begge bøkerne til Fedon.Klarer ikke å komme igang med de oppskriftene....tror jeg har kanskje prøvd en oppskrift for leeeeeenge siden.

Skal ta en ny titt i boka:-)

-Du bør sikkert øke dosen av metformin.

Hei Chasiy :-)

Jeg har også tenkt på det med å øke metforminene min. Har ikke vært dårlig pga den nå, så hvorfor skulle jeg bli det om jeg økt til 4 tabletter daglig.

Hva gjelder oppskriftene, så må du nok sjekke boka igjen. Det er lett, jeg lover. Mannen min synes også det går veldig lett, og han er ingen kokk...

Her er en typisk dag for meg "med" Fedon:

Frokost:

- 1 stk fiberrik, knust (de små knekkebrødene.Fins i original, solsikke og tranebær)

- 2 ss cottage cheese

- 1 ss hjemmelaget syltetøy

- en pære i små biter

Dette har jeg i en bolle og rører det sammen. Ved siden av har jeg et glass skummet melk.

Syltetøyet har jeg laget sånn som fedon har beskrevet i boka si:

i pose frosne skogsbær (kjøpt på butikken) tines i en gryte sammen med en ss sitronsaft og litt fruktose. Rør til bærene ar smeltet og det har blitt til en tykk grøt.

Mellomåltid

En banan

Lunsj:

Enten det samme som frokost, eller en salat/rester fra middagen før.

Youplait 0,1% yogurt er fint og kan fint brukes sammen med f.eks. en frokostblanding. Fedon har sin egen blanding, men hvis du ikke finner den i butikken, kan du lage en selv. De som kjøpes ferdige har ofte mye kalorier.

Mellommåltid

12 halve valnøtter/en frukt/gulrot

Middag:

Noe fra Fedonboka. Noe som er enkelt er f.eks kylling fylt med snøfriskost. Den er lett å lage og kjempegod. Hakkebøff og eksotiske hamburgere er også veldig gode sammen med f.eks kålsalat/waldorfsalat.Husk at de tilbehørene som står i boka ikke trenger å være det du må bruke. Du velger selv det du liker best.

Hvis du liker fisk, er ovsbakt laks med sennep og rosmarin veldig lett og god.

Kvelds:

En yogurt

Dette klarer du. Begynn med noe enkelt, og øk på etter som du synes du får det til. Det er mange retter som er lette å lage i boka. Det gjelder bare å lete litt...

LYKKE TIL :-)

Klem

Ja, se i boka du. Det er mange forslag til frokost, lunsj, middag og ikke minst kvelds der. Sett deg ned og skriv en liste over mulighetene du har, så kan du finne ut hva som passer deg best.

(Et fruktfat er flott som kveldskos hvis man er veldig sjesken på noe søtt....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...