Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmm.. høres ikke kjekt ut for noen av dere.

Da ville jeg faktisk droppet hele tannpussen en stund (til hun har glemt at hun hater det).

Gutten min fikk sine første tenner ved 4 mnd - og da startet vi med tannpuss. Men vi gjør det slik:

Jeg har ham på armen, finner frem min tannbørste og tar tannkrem på. Så får han sin tannbørste, med litt vann på. Så pusser jeg mine tenner mens han "pusser" sine.. Og når jeg er ferdig så tar jeg tannbørsten fra ham og pusser litt til. Han har nettopp begynt med fast føde, så nå skal vi egentlig ha bittelitt tannkrem på, men det har vi ikke husket på enda. :)

Men her går tannpussen altså veldig greit.. Han er veldig glad i tannbørsten sin (og speilbildet sitt). :)

Kan det være at det hadde hjulpet med to tannbørster, en som hun kan plukke på og en som du kan pusse med? Vi må gjøre det med med grøten, nemlig. Hvis ikke han får sin egen skje så blir han så opptatt av at han skal gjøre sjøl, og grabber desperat etter skjeen (i stedet for å åpne munnen) - da ender det som regel med en gutt full av grøt alle andre steder enn i magen :)

Ja, det må ha skjedd noe her i heimen. I begynnelsen bare eeeelsket hun kosten. Var også 4 mnd da de kom nede. Men nå er munnen den streken. Huff. nei, jeg skal prøve å kjøpe en til hun kan holde på med mens jeg lister den andre inn. Takker så mye.

Ja, tanken er at man skal starte med tannpuss når de får tenner.

Men det er ikke slik at de må skrubbes, altså, SÅ nøye er det ikke. Ideen (i tillegg til tannhygiene) er at bebisene skal bli vant til tannbørsten.

Tannkrem tror jeg ikke er nødvendig så lenge man fullammer. Og det skal veeeeldig lite tannkrem på, bare slik at den såvidt er synlig på tannbørsten.

Forøvrig så syntes gutten min det var helt supert å bli pusset på de nye tennene - tror han klødde litt en god stund etter at de var kommet gjennom.

Annonse

Kanskje det er den berømte viljen som dukker opp! :)

Blir spennende å se her også da, om gutten min plutselig kniper igjen en dag! Vi hadde en runde med søvn for noen uker siden - plutselig skulle han IKKE sove, uansett hva jeg gjorde. Trodde noe var alvorlig galt, men det ga seg etter en uke, da ble han plutselig en engel. Så nå tror jeg det hadde mest med utvikling å gjøre, og at han plutselig merket at han kan bestemme litt han også :)

Selvfølgelig skal man pusse tennene på de. De kan få hull i tennene akkurat som du kan hvis du ikke pusser dine.

Mange flere unger med tannråte nå enn før på grunn av foreldre som gir ungene saft og annet og ikke pusser tennene deres.

Ja, det er kanskje viljen. Hun sover faktisk dårlig på dagtid for tiden. Ligger og hyler av glede i sengen, men sove?? Skal vi sove?? nei du det skal jeg love deg at jeg ikke skal. jeg bare tviholder på de soverutinene hun har og håper det er en fase;)

Annonse

Jo også mm.

Husk at også morsmelk og melk inneholder sukker og kan være uheldig å gi barnet nattestider etter at det har fått tenner. Spyttets beskyttende evne er nemlig nedsatt om natten.

Dette er hentet her fra:

http://www.babyverden.no/templates/Article____4129.aspx

Og det står mye mer om det hvis man søker på gogle.

Ok,

jeg har hentet min informasjon blant annet herfra:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/4121327

Det var et innlegg her på Småtroll 0-1 ang. dette også, for en stund siden, men det fant jeg ikke igjen akkurat nå.

Men begge konkluderte i hvert fall med at nattamming var ok.

Helt enig med Halloween-mamma!

Det bør være en lystbetont greie, sånn som det er nå, er det nok ikke noen ålreit situasjon for noen av dere! Prøv å snu situasjonen til noe positivt!

Gutten vår på 7 1/2 mnd elsker å pusse de to tennene sine, vi synger "puss, puss så får du en suss" og lar han få tygge og holde tannbørsten sin selv etter at vi har pusset litt.

Jeg velger forresten å tro at mm ikke skader tennene.

Morsmelk inneholder en lang rekke bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer. Ved normal amming vil disse stoffene virke rensende på tenner og slimhinner

Det kan du lese mer om her:http://www.mozon.no/kvinnehelse/graviditet/et_eller_begge_bryst

kjøp sånn fingertannbørste for å sette på fingeren din, da går det kjempelett! kan brukes til de er 2 år. og dessuten, ser noen her skriver at tannkrem ikke er viktig, men det er nettopp det det er! noe av det viktigste med å pusse tennene når de er så små er at de skal få i seg fluor, det sa helsesøster her. men bare sånn tannkrem med 0,1 eller mindre i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...