Gå til innhold

hvor mye må man ta ut i ferie når man har permisjon

Anbefalte innlegg

har valgt 100 % lønn i 42 uker,

og får man ikke lønn når man skal ta ut ferie, og MÅ man ta ut ferie ??

blir man trukket automatisk for 4 eller 5 uker når man har permisjon...trodde permisjon var sammenhengende...d står d jo i papirene...men d er jo da ikke sant om man blir trukket penger for det..

skjønner ingenting....

Fortsetter under...

Du får permisjonspenger i 42 uker sammenhengende med mindre du sier du skal ha ferie i mellomtiden. HVis du ikke ønsker å ta ut ferie så er det jo opp til arbeidsgiveren din om du får overført denne til neste år eller om du mister den. Noen arbeidsplasser har en regel om at man kun kan overføre 2 uker ferie til neste år, og derfor må man ta ut 3 uker ferie det aktuelle året, hvis ikke mister man de.. Når du har ferie og ikke får permisjonspenger så får du isteden feriepenger. Blir det samme som når du jobber og får feriepenger istedenfor lønn.

takk for svar, saken er slik at jeg fikk sparken pga. graviditet ifjor og jeg forlangte å få feriepengene mine ifjor, noe jeg fikk. Så da har jeg feriepengene mine, så de må jeg altså bruke AV de 4 ukene som jeg egentlig har permisjon jeg da...kaller ikke det akkurat permisjon men om d er slik så er d vel slik...

jeg har også igjen 2 uker av oppsigelsestiden min fordi jeg ikke kan ha oppsigelsestid i permisjonen....permisjonen min går ut i midten av aug. så jeg får ringe til trygdekontoret å sjekke hvordan jeg skal forholde meg...

Annonse

Ja, du har vel krav på 100% løønn i 42 uker. Men hvis du har noe ferie igjen som du må ta ut i løpet av permisjonen, så tror jeg det fungerer slik at permisjonen (også utbetaling a fødselspenger) settes på vent de ukene du har ferie, også starter den opp igjen etterpå. De ukene du har ferie har du krav på feriepenger. Men hvis du fikk feriepengene utbetalt i fjor vil du altså ikke få noen penger de ukene du har ferie. Men de trekkes ikke fra de 42 ukene du skal få 100 % lønn.

Håper du skjønte dette :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...