Gå til innhold

Gravid igjen men ammer (20 mnd), hvordan slutte?

Anbefalte innlegg

Jenta mi (20) mndr er mer og mer interessert i pupp. Får morgen og kveld, men nå bør jeg trappe ned pga nygravid og vil gjerne ha en lengre pause mellom ammingene (slik at hun er helt avvent)

Greia er at hun våkner gjerne før 6 om morgenen, og amming har vært en god utsetting på å stå opp.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem, har noen et tips?

Fortsetter under...

Så lenge graviditeten er ukomplisert, så er amming i løpet av grav. helt greit. Som du kanskje vet, morkaken forhindrer melkeproduksjonen til en stor grad, pga hormoner. Derfor blir det mindre og mindre melk etterhvert, og helt automatisk. Smaken forandrer seg også mer og mer, noen barn sier at de ikke liker det mer. Er du nygravid så kan du kanskje ta dette litt på langs, barnet er etterhvert så stort at det kan forklares ting. Dere kan kanskje snakke om babyer og pupp?

Ellers er avledning det beste middelet for å slutte med et så stort barn, og kveldspuppen er kanskje mindre pop enn morgenpuppen, så du kan begynne der? En evt sambo/mann kan kanskje ta det store barnet opp når det våkner og spise frokost tidlig, så får du hvile litt? Litt god tid sammen hver morgen?

Tandemamming er ikke så uvanlig, faktisk, ofte er det tilogmed praktisk å ha en dreven dier som tar ettersupen i begynnelsen. (Søk i forum.) Mange barn vil også smake, selv om de har sluttet, ofte er det nok at de får lov, så gir de seg med det.

Gratulerer med godt påbegynt nr 2!

Omsider ser det ut til at sønnen min på 18 mnd har "glemt" puppen. Jeg begynte med avvenning i januar/februar, på den tida fikk han pupp en fire-fem ganger om dagen tenker jeg. Først kuttet jeg ut all pupp på dagtid, og det gikk igrunn helt smertefritt, avledet han de gangene han kom og ville ha. Så kuttet jeg ut kveldspuppen, og var litt spent på hvordan det skulle gå. Men også det gikk helt greit. Hos oss var det morgenpuppen som ble vanskeligst å kutte ut, for når han kom opp i senga om morgenen og dro vekk dyna og forsynte seg selv, var det ikke så lett å si nei. Både fordi jeg var trøtt, og kapitulerte. Men aller mest fordi han ble dødelig fornærma, og begynte å hyle, og jeg fikk litt dårlig samvittighet. Prøvde å avlede, polstre meg godt inn i dyna eller ha på meg en t-skjorte så ikke melka ble så lett tilgjengelig, så avtok interessen gradvis. Noen morgener har han fått, men det ble lengre og lengre mellom hver gang, og nå har jeg bestemt meg for at jeg si konsekvent nei hvis han kommer flere ganger. Det er under tre mnd til termin, og jeg vil han skal ha glemt puppen når nestemann kommer, og da er det vel på tide med ammestopp.

Ikke sikkert dette fungerer for dere, men det var slik vi gjorde det.

Lykke til!

Sluttet å amme da tulla var 16 mnd. Da var jeg 4 mnd på vei med nr 2. Vi hadde puppet bare morgen og kveld i noen måneder, og jeg gruet meg for å slutte å amme. Og så bare sluttet vi. Pappaen tok morgen- og kveldsstellet i noen dager, og vi snakket ikke om pupp, bare lot som ingenting. Det var helt uproblematisk! Puppene sprengte bra etter et par dager, men det var til å leve med. Og tulla spurte ikke etter pupp en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...