Gå til innhold

Det rykker i babyen min!

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg merket en del rytmiske rykninger hos babyen min som er 11 uker. Disse kommer bare i våken tilstand, feks under måltider, bleieskift eller rett og slett ved bæring. Det er særlig i armene, men av og til ser jeg det i hodet og bena også, og enkelte ganger bare helt svakt i hendene. Hører det forresten også ved skriking, da blir det rytmiske avbrudd i skrikingen i takt med rykningene. Vi har en del småtrøbbel, og venter på time hos barnelege på sykehuset og hos manuellterapeut med tanke på å sjekke en del ting. Men er det noen andre som har erfaringer med sånne rykninger? Hva kan det være? Blir jo ganske bekymret.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4926158-det-rykker-i-babyen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

De første ukene hadde babyen min også slike rykninger - faktisk så kjente jeg det allerede før han ble født. De gikk over etter et par mnd men alle babyer er jo forskjellige;o) Spør om du er bekymret, men jeg tror det er ganske vanlig de hos spedbarn. Det var flere på helsestasjonen som snakket om akkurat dette når jeg var på barselstreff.

Kan du forklare litt mer hva slags rykninger?

Min gutt hadde noe som høres lignende ut. Merket det mest på ham når han lå på magen min, plutselig rykket han til i hele kroppen - akkurat som om det kom fra nedi beina, egentlig. Husker ikke hvor lenge det holdt på, men det gikk da over til slutt. Det begynte forresten ganske tidlig her, etter en eller to uker.

Var redd for at noe skulle være galt, men da jeg forklarte det for en barnepleier så sa hun at det kom fra magen..

Og det gikk vel egentlig over på den tiden da magevondten ga seg, når jeg tenker etter.

Skal ikke piske opp bekymringen din. Mest sannsynligvis er det ikke noe spesielt. Er ganske normalt at små babyer har litt sånn rykninger i ny og ne. Men jeg har ei pie som lå lenge på sykehuset pga tidlig fødsel. Hun hadde MASSE rykkninger i kroppen, spesielt med hendene. Men hun fikk ekstra med kalsium i et par dager, og det roet seg beytydelig ned. Har fortsatt noen smårykkninger, men kan ikke sammenlignes med tidligere. Det er heller ikke alvorlig i fra før (så vidt jeg forsod på legen), men kan være ubehagelig for babyen. Spør helsesøstera di hvis du føler at det er ubehagelig for babyen din? Kan også bare være en normal bevegelse for å igjenvinne en balanse eller noe?

Tror ikke det har noe med balanse å gjøre, det kommer i serier på en måte, en god del taktfaste rykninger etter hverandre altså i større eller mindre grad før det gir seg, og så kommer de ttilbake igjen etter en stund. Har altså hittil kun sett det i våken tiltand, ikke når babyen sover. Skal ta det opp med legen når vi skal dit snart!

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...