Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg slenger meg på det som Bjørnen og Birma sier her, er det virkelig mulig å komme med sånne innlegg, er ikke dette en side for vordene mødre og fedre...., vi er her for å backe opp hverandre, ikke skjikanere.... gud så umodent. syns virkelig synd på deres barn, om dette er deres form for forbilde......

Når hårfarge angår, skjønner jeg hun som begynte dette innlegget, det er jo litt morsomt å spekulere og filosofere litt om hvordan babyen sin kommer til å se ut. jeg har en venninne som har gullerotrødt hår...., og hun er for meg den mest vakre personen i universet.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rødt hår går ofte igjen i annenhver generasjon (med mange unntak, men likevel). Så dersom foreldrene til deg eller sambo har rødt hår, øker sjansen for at barnet kan få rødt hår.

Skrevet

slik jeg har forstått det så er d fars hårfarge som er dominant..........

men får du mange barn kan det bli litt av hvert....

eks min pappa er blond, faren hans er blond, jeg r blond.. men jeg fikk barn med en mørk fyr og da ble hun av den slaget som blir mørk. hun mørkner på lik linje som faren gjorde......

rødt er ikke dominant......! men hvis en lys og en rødt håret får tror jeg at den røde er mer dominant siden d var far som var rødhåret.

også er d ingenting som er så skjønt heller da som en liten rødhåret rakker med fregner på nesen ;-)

men som sagt.. fars hårfarge har mye å si!!!!

mamman min er jo helt svart håret... og helt mørkebrun.. pappa er hvit og rosa om sommeren og helt blond. jeg er blond men har evnent til å bli brun da.. så d har jeg nok arva av mora mi og d er jeg glad for ;-) blond og brun er fint det ;-)

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om at det er fars hårfarge som er dominant, det er bare nødt til å være tull, altså. Eller så er det et meget spesielt tilfelle og et stort unntak innen genetikk! Så vil jeg bare si at jeg ikke er spesialist på hårfarger, men at jeg har hatt generell genetikklære på videregående, og tror nok at det er endel manglende kunnskaper ute å går ja, gitt.. Ikke for å virke ovenpå altså, men. Hallo.

Altså, hør her, du som skriver dette:

"slik jeg har forstått det så er d fars hårfarge som er dominant..........

men får du mange barn kan det bli litt av hvert...."

Det kan umulig stemme. Sjansen for at en viss hårfarge skal gjøre seg utslag hos et barn er like stor om man er nr 1 i barneflokken som om man skulle være nr 20! Logikken er helt blåst.

For opplysningens del: når man skal se på arveanlegg så er det genotypen (genene som ligger bak hårfargen) og altså ikke fenotypen (den hårfargen ungen faktisk får) vi må se på! Selvsagt kan man trekke enkelte slutninger (gjetninger?) av å si at "mora mi har ditt og faren min har datt, jeg har det, så da får nok barnet....", men uten at man vet hvilke gener som ligger i bunn kan man ikke med sikkerhet si hvilke farge man har å velge mellom. Langt mindre hvilken hårfarge ungen får!

Puh, jeg ble bare så fryktelig frustrert av å lese diverse over her, det kan godt hende jeg tar feil altså, men jeg har ihvertfall lært dette sånn! Det virker som enkelte har så lyst til å skrive noe at de bare må skrive, uansett hvor langt ute på jordet de er.

Uff, dette ble vel ikke noe svar til hovedinnlegger. Men men, det var godt å få det ut :) Takk!

Skrevet

Jeg er veldig spent på om jeg får en liten rødhåret gutt selv. Faren hans har nemlig knall rødt hår, og jeg ville ha syntes det var flott! Men mannen min ønsker ikke for alt i verden at sønnen hans skal få rødt hår. Han har selv hatt mye problemer med lys hud og sol og eksem (som han setter i klar forbindelse med det røde håret sitt). Heldigvis kan vi ikke bestemme dette selv. Gleder meg til å se og bli kjent med dette lille nurket som sparker og lager så mye ugang i kroppen min. Bare 96 dager til termin!!!

Skrevet

Vet ikke helt hvorfor innlegget mitt (om min rødhårede mann) ble anonymt. Ikke meningen...

Skrevet

Jeg er mørkebrun og mannen min er rød-blond. Begge våre barn er lyse!

Skrevet

Hei Hei!

Begge mine foreldre er mellombrune, mamma med litt varm brunfarge.

Pappa er mer kommunebrun, men har rødt skjegg.

Jeg var mørk da jeg var baby og ble lysere og lysere og har endt opp med gylden mellomblondt ( lys kastanjefarget ).

Jeg blir knallbrun om sommeren, aldri solbrent, og får litt brune fregner i ansiktet.

Så den stereotypen om at folk med rødt hår er hvite som laken, oransje fregner over hele ansiktet og blir rød som en hummer om sommeren stemmer ikke for alle.

Men er gjerne mer typisk at de som har mer "oransje" hår er blekere, akkurat som ekte blondiner ofte og er hvite og blir solbrent i huden.

For ikke å snakke om britene da - blå-hvite selv om noen har mørkt hår..!

Føler ofte at folk forbinder rødt hår med stygge mennesker - moe som ikke stemmer i det hele tatt.

Er like mange "stygge" mennesker med lyst eller mørkt hår - men en legger gjerne mer merke til dem med rødt hår pga at det er sjeldnere?

Off, fælt å si "stygge mennesker" altså.... men dere forstår hva jeg merer :)

Skrevet

Hei!

Rødt hår er fra et recesivt gen - dvs at det må være genmateriell for rødt hår på begge sider av familen for at barna skal få rødt hår, ikke at begge foreldrene må ha rødt hår, men begge må ha det i familien (jeg vet dette fordi jeg har rødt hår selv - pappa har rødt hår, mamma brunt - men mormor har også rødt hår - og dermed fikk jeg det også)

Til dere som kommenterer om stereotypen rødt hår, så vil jeg bare opplyse at rødhårede er like forskjellige som brunetter - og at alle rødfarger er forskjellige. Noen har mere orange hår, noen har nesten blondt (men med rødskjær), andre (som meg) har veldig mørk rødt hår som nesten ser brunt ut. Og rødhårede kan også bli brune, jeg blir. Noen rødhårede, som ei jeg kjenner, har ikke en eneste fregne... Så det er mange varianter;)

Skrevet

I vår familie har både jeg, min bror og en kusine rødt hår, men ingen av foreldrene eller besteforeldrene våre har rødt hår (men det er godt mulig at det er noe rødt lenger bak i slekta da). Sambo har mørkt hår (nesten svart), og datteren vår er blond. Så det er nok umulig å vite på forhånd hva det blir – det er jo så mange gener som blandes.

Og ja – rødhårede kan bli brune. Desverre ikke jeg, men min bror blir kjempelett brun selvom han har rødere hår enn meg (missunnelig? Ja!!)

Skrevet

Min far har rødt hår med fall, mamma har svart hår med fall. Jeg har rødt kjempekrøllete hår, men mine søsken har begge kullsvart og ganske stritt hår! Spennende å se hva babyen får da! Alle farger er vakre!

Ingen av mine besteforeldre har rødt hår (besta og mormor har brunt, bestefar svart og farfar blondt!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...