Gjest Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 samboeren min har rødbrunt hår, mens jeg er mørk. lurer veldig på hvilken hårfarge babyen kommer til å få!! kan vel bli omtrent hva som helst.. noen som har noen "erfaring" med dette? (rødt hår selv eller barn med rødhåra.. )
Solita 79 Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Dette kan slå hvilken som helst vei for hvilket som helst par. Jeg kjenner par hvor den ene er helt lys den andre mørk og ungen knall rød. Kjenner par hvor begge er røde og ungen mellom blond. Selv har jeg rødblond hår og far er lys blond og barnet er blond. Men hvorfor er det så viktig da?? Barn med rødt hår er da like vakkre de
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 tror begge foreldre må ha rødt gen for at ungen skal få rødt hår. rød er den sjeldneste hårfargen i verden. den er ikke dominant.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Mørk farge er dominant, men det betyr ikke at par hvor den ene er mørk garantert får mørke barn. Rød hårfarge oppstår oftest når en av foreldrene er lys og den andre er mørk. Også der hvor det er to ikke dominante farger hender det at barna får rødt hår dvs. den ene er rød og den andre lys. Med andre ord: aldri noen garanti for en bestemt farge.
Gjest Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 det er ikke viktig i det hele tatt, vi bare snakket om det og lurte på hvordan babyen vår blir
Solita 79 Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 Et lite svar til anonym der oppe. Min far er mørk blond min mor er svart i håret og jeg er da som sagt født med rødt hår. Så nei, begge foreldrene trenger ikke være rødhåret. Til deg aggi81, skjønner godt at dere er nysgjerrige altså. Det er vi også det :0) Mente ikke noe surt med dett jeg skrev til deg altså. Men vi må nok vente og se. Spennende. Lykke til videre. Klem fra meg
Lilje74 Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 Jeg trodde rødt hår gjerne oppsto som en blanding mellom lyst og mørkt? Hm... Veldig fint med rødt hår. Skal nok mye til for vår baby og bli rødhåret siden vi begge er blonde...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2006 #9 Skrevet 1. mai 2006 Jeg er ihvertfall sikker på at rød ikke er dominant. Tror det er omtrent umulig for f.eks. en mørk afrikaner og en blond nordmann å få rødhåret barn. I deres tilfelle tror jeg ikke det er særlig stor sjanse for rødt hår, siden dere begge er såpass mørke i håret, men man vet jo aldri sikkert!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2006 #10 Skrevet 1. mai 2006 Min morfar hadde rødt hår og fikk fem barn hvorav ett (min mor) fikk rødt hår. Av søskenbarna har jeg fått rødt hår. I tillegg har jeg en kusine og en fetter som har det. Ingen av de "inngifte" har rødt hår.
birma og tredjemann Skrevet 1. mai 2006 #12 Skrevet 1. mai 2006 Av og til lurer jeg virkelig på hva som feiler folk! Hvordan går det an å være så frekk? Skjønner godt at du signerer som anonym. Hvilken hårfarge folk har spiller vel ingen rolle? Personer med rødt hår kan være rålekre eller bare helt normale. Men det kan nå jammen meg de med blondt eller brunt hår være og! Syns det er utrolig barnslig å legge inn sånne innlegg! Du kunne kanskje tenke litt over at dersom du selv skal bli mor, bør du ikke drive med mobbing. Beklager å virke sint, men ble bare så utrolig oppgitt da jeg leste svaret her! skjerp deg!
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 1. mai 2006 #13 Skrevet 1. mai 2006 Mamma var mørkhåret uten antydning til noe rødt i det, mens pappa var brun rødhåret. Jeg ble mellomblond rød :-)
Prinsessa78 Skrevet 1. mai 2006 #14 Skrevet 1. mai 2006 Spennende å tenke på hvordan barna vil se ut!! Når det gjelder rødt hår så har jeg hørt at det må ligge i genene (må ikke ha rødt hår selv) til begge foreldrene...men ikke 100% sikker.
tullejenta Skrevet 1. mai 2006 #15 Skrevet 1. mai 2006 ingen av oss er naturlig rødhårete, men både pappa og svigermor er. veldig spennende. Men tror nok at samboers mørke krøller er mest sannsynlig å arve. Selv har jeg komunefarget hår som jeg farger knall rødt. Har drømt at gutten min har glatt rødt hår da. spent på øyenfargen også, brun er jo mest dominant, men vi har jo masse gener for blå også da
Mamma28MedSpire Skrevet 1. mai 2006 #16 Skrevet 1. mai 2006 søsteren til bestevenninnen min er fra Chile. Hun fikk barn sammen med en helt blond norsk mann. Og ungen fikk rødt hår Det er jo ikke noe galt med det da! Rødt hår er fint!! og de som mobber bør skamme seg
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 2. mai 2006 #17 Skrevet 2. mai 2006 Hoved-spørsmålet har jo klart bare å gjøre med nysgjerrighet,ikke angst for en rødhåret baby...duh Rødt hår er ikke dominant og kan gjerne skippe mange generasjons-ledd før det dukker opp igjen. oldefar med rødt hår kan gi oldebarn med rødt hår,uten at noen har hatt fyrig farge i mellom... Eller det kan hoppe fra foreldre til barn. Er rimelig tilfeldig alt det ...Men,tror det må være i genene ett eller annet sted. Og,det er det jo som oftest uansett, ihvertfall her,-så nærmt irland ;P
Bjørnen Skrevet 2. mai 2006 #18 Skrevet 2. mai 2006 Det er større sjanse for å få rødt hår hvis den ene foreldren er mørk og den andre mellomblond. det kan slå ut i rødt om den ene er mellomblond og den andre er lys også, men det er ikke så vanlig. Det er det mellomblonde som er utslagsgivende, for det er i sammensetning og nyanse omtrent det samme som rødt. Mensannsynligheten for å få barn med rødt hår om man selv har det er ikke større enn at andre får det, det erderfor det ikke er like vanlig som lyst eller brunt. Selv har jeg rødt hår, men det er nesten hvitt i tinningene (det tynne babyhåret) og mørk blondt i nakken. Og med noen lyse striper, så er det ingen som er sikker på hvilken hårfarge som er min.. ;o) Jeg tror barnet deres blir ganske mørk, med varm refleks i håret. Og det er jo veldig fint! ;o)
Bjørnen Skrevet 2. mai 2006 #19 Skrevet 2. mai 2006 Er du helt dust eller? Det er jo ikke noe vits i å si sånt! Jeg har rødt hår og jeg liker det, utrolig nok. Og mannen min kaller meg prinsesse gullhår..
Bjørnen Skrevet 2. mai 2006 #20 Skrevet 2. mai 2006 Og ingen andre i min familie har eller har hatt rødt hår, alle har vært mørke. iallefall så langt bakover som jeg vet, tipp-oldeforeldre på begge sider.
EleResa Skrevet 2. mai 2006 #22 Skrevet 2. mai 2006 Jeg er stolt av mitt røde hår jeg, og har alltid fått komplimenter for det :-) Hadde vært stilig om barnet får min hårfarge og ikke pappaens, han har vanlig kommunefarget brunt hår.
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 3. mai 2006 #23 Skrevet 3. mai 2006 Heisann. Begge mine foreldre er mørke i håret. Jeg og min bror har ordentlig rødt hår, men søster er kullsvart i håret ! Min far har rødt i barten sin (når han har bart) og min mor hadde en oldefar med rødt hår, ellers er det ingen andre som hadde rødt hår, for inntil fire år siden. Da fikk jeg et søskenbarn som også har rødt hår (heller ingen der av foreldrene har rødt hår). Så har jeg møtt en som er mellomblond. Da jeg gikk gravid sist så forventet jeg å få en rødtopp, men hun er faktisk mellomblond, og blir nok mørk når hun blir eldre. Hun har i dag (2 år) mørke øyevipper. Nå venter vi nummer to. Er like nysgjerrig denne gang. Om hun bli blond, mørk eller rødhåret. Vi har jo anlegg til alle tre !!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2006 #24 Skrevet 3. mai 2006 Jeg kjenner et par med tre barn der han er rødhåra og hun mørkblond. Alle barna er knall-røde i håret!!! Å de er søte, så det så! Har også ei venninne med to mørkhåra foreldre, hun har verdens nydeligste røde korketrekkere. Og det er skikkelig rødt, ikke oransje, men rødt-rødt. Nydelig, det er en sjelden farge syns jeg, oftest er jo rødhårede mere oransje egentlig.
Amalita+lillegull, 17.09.06 Skrevet 3. mai 2006 #25 Skrevet 3. mai 2006 På min side er det mange rødhårete, min søster blant annet. Mamma er helt lys og pappa helt mørk, så det med mørkt+lyst = kan bli rødt, stemte jo. Selv er jeg lys og pappaen til babyen min er mørk, så det kan jo bli en rødhåret liten baby da. Åh, gleder meg såååå til å se h*n!!! I likhet med HI synes jeg det er så spennende å tenke på hvordan barnet blir! Men for ordens skyld (slik at ingen skjeller meg ut): det spiller ingen rolle hvilken hårfarge det blir – det er bare morsomt å tenke på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå