Gå til innhold

Overvekt/fedme og graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lese meg frem men føler jeg ikke kommer noen vei.

Jeg blir lei meg og frustrert av alt dette..

Jeg er 22 år og sykelig overvektig. har tatt dette opp med forskjellige leger de siste årene. Dette å bli mor er noe som jeg i mange år har ønsket og har prøvd å gjør noe med vekta. Nå veier jeg 117kg.

Hva gjør jeg?

Jeg ønsker å bli gravid, men vil jo ikke gjøre skade på barnet mitt, utsette det for noe.

Er jeg en "bombe" om jeg blir gravid nå, og alle legers skuende øye.

HJELP....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4924558-overvektfedme-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei

Jeg veier en del flere kilo enn deg og ingen leger har sagt at det er farlig for barnet at jeg er overvektig.Han har det helt tipp topp i magen min,ingen problem.eneste med meg er at jeg får ekstra oppfølging pga blodsukkeret,mange i familien har diabetes,men ikke jeg pr i dag.Så langt i svangerskapet har jeg ingen problemer,har nå 40 dager igjen.Gleder meg masse.LYKKE TIL.

Ja jeg føler meg i fin form å alt sånn der, er bare så redd for at hvis jeg blir gravid å kommer til legen at det skal bli "er du gravid å veier så mye" blablabla

Vet jo at det er mange kvinner som er overvektige og får helt friske og sunne barn og ikke får problemer selv under svangerskapet og fødsel...

bare jeg kunne bli en av dem.. :D

Takk for svar :D

Hvor overvektig du er har jo noe med hvor høy du er også. Men; du har et sterkt ønske om å bli mor, og du har sterk vilje. Det du må fokusere på er at du må passe på å ikke gå opp så mye i svangerskapet. Tror ikke du skader barnet ditt så lenge du passer på hva du spiser. Vet også at man kan få spesiell oppfølging ( i hvertfall på rikshospitalet i oslo) Der man får hjelp av ernæringfysiolog, og spesialister på overvekt og graviditet.

Men jeg hadde bmi på 39 før jeg ble gravid. Og jeg har ingen spesiell oppfølging av den grunn. Eneste "ekstra" jeg har hatt er en sukkerbelastning... Legen har jo snakket litt om kosthold også.

Hvis du blir gravid uten at det var planlagt? Hva da?

Må legene på død og liv vite at det var planlagt da?

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt det "stå til".

Store klemmer!

Så lenge du er en frisk overvektig er det ikke noe farligerer for deg å bli gravid enn for andre. Ikke la frykten for heslevesenet stoppe deg i hvert fall. Det kan være et problem hvis dere er nødt til å få hjelp med å bli gravide.

Jeg er i hvertfall gravid med mitt andre barn og har ikke møtt noe annet enn positive mennesker så langt. BMI sikkert ganske lik din tenker jeg. Skal til jordmor for førset gang i morgen da, så er litt spent på henne. Men det går nok bra. Bare å kutte ut Jordmora hvis vi ikkke kommer over ens.

Og uansett: det er verdt det!!

Lykke til.

Annonse

Dersom du er overvektig er det større sjanse for at barnet blir det også.

TIPS: Star på en organisert trening. Trenger ikke være noe tungt. Bassengtrening f.eks. (med instruktør)

Ikke spis deg stapp mett, men spis heller små, men ofte måltid.

AMBEFALES!!!

Lykke til, håper det beste for deg!

Jeg er en god del tyngre enn deg... (hadde en startvekt på 138kg) Jeg har ikke fått noe pepper hverken fra lege eller jordmor for at jeg er overvektig og blitt gravid.. De er faktisk veldig fornøyd med meg.. Jeg har gjort en del forandringer for meg selv etter jeg ble gravid da, og det er å kun spise godteri i helgen (og spiser det ikke hver helg en gang) og drikker så og si aldri brus lenger.. Drikker MASSE vann hver eneste dag.. Er nå 7 mnd på vei, og har bare lagt på meg 6 kg.. Jeg får litt ekstra oppfølging på blodsukkeret mitt, da min søster hadde svangerskapsdiabetes i sitt siste svangerskap, pluss at min mamma har diabetes.. men ellers har jeg et supert svangerskap, og ikke noe tegn på diabetes her:o) Lykke til!!!!

klemmer fra

hei :)

Jeg hadde startvekt på 127kg ( er 182cm høy)...er nå 125kg i 22 uke...

Var hos en lege et halvt år før jeg ble gravid og han brakte opp fedme og graviditet etc med skulende øyne ,selv om jeg var der pga plager med øynene egentlig. Så jeg var litt bekymret. Men etter at jeg ble gravid,så har alle bare vært positive. Det er faktisk litt søtt hvordan JM/leger ordlegger seg og kommer med forsiktige hint og råd,-for ikke å tråkke meg på tærne...

"du som jo har litt runde former,må jo passe litt på vekten", "du som er ganske formfull vil få ekstra oppfølging", "store jenter som deg blah blah"... herlige snille folk :)

Bli gravid om du vil,du ... Ta det som det kommer :) . Eneste som bekymrer meg er evt å få svangerskaps-diabetes....Har nemlig ekstrem sprøyteskrekk...Og hadde slitt med å sette sprøyter på meg selv.

Hva med å fortelle om problemet ditt til legen? Si at du gjerne vil ha hjelp til å passe på vekten fordi du ønsker deg barn. Legen kommer sikkert til å ha stor forståelse for at du ønsker deg familie, "alle" gjør jo det! Det kan jo hende at kommunen din har en plan for overvektige, eller i det minste at du og legen din kan sette opp en motivasjonstabell for deg. En graviditet er jo en perfekt sjanse til å virkelig gjøre godt mot kroppen sin, fordi det ikke lenger bare er for sin egen del, men også for den lille! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...