Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Alle disse diskusjonene her inne ang bilsikring gjør meg gal!!!!!! Vet ikke hva som er best, eller hva vi skal velge eller noen ting. Bilkjøring var stress for meg før vi fikk barn og det har IKKE blitt bedre nå!!! Vi låner for tiden et 4-5 år gammelt sete, men skal snart kjøre langt og har da lyst til å bruke bag med nett. Han sitter ikke godt i setet, det er grunnen til at vi vil prøve bag. Men hvis det er SÅ lite sikkert som mange skal ha det til, så vet jeg neimen ikke hva jeg skal gjøre (jeg nekter også å tro at noe som er livsfarlig bilsikring er tillatt i Norge).....Velge mellom pest eller kolera er ikke enkelt. Får vel bli hjemme...

Bare et lite hjertesukk fra meg :o\

Håper enkli ingen svarer, for da blir jeg vel bare mer forvirra....... Ikke at jeg ikke er taknemlig for tilbakemeldinger, men det hadde vært fint med litt ny info eller litt mer håndfaste kommentarer enn det som vanligvis dukker opp....

Fortsetter under...

Svarer litt selv om du ikke ville ha tilbakemelding jeg..og selv om jeg ikke kan komme med så mye konkret info, men mer mine egne tanker rundt temaet. Jeg har selv vært i din situasjon, forvirret og usikker på hva som er det beste å bruke i bilen til de små. Jeg leste det jeg kom over på internett , uten å bli så mye klokere. Det jeg har fått inntrykk av er uansett at selv om Norge er et strengt land hva sikkerhet angår, så er vi ofte litt mindre oppdatert enn andre land på sikkerhetssiden. I svært mange land i Europa har det lenge vært forbudt for barn under 150 å sitte i framsetet, det har vært påbudt med refleksvest i bilen etc. Dette er regler som blir gjeldende i Norge også fra nå i mai. Bag med nett er fremdeles lov i Norge, men det er ikke lenger brukt i de fleste land i Europa (om det er lovlig vet jeg ikke) og jeg vil tro det er en grunn til at de fleste forsikringsselskaper ol som leier ut sikkerhetsprodukter for barn i bil ikke lenger leier ut slike men kun bilseter. Hvis setet dere har ikke er noe godt for babyen deres å sitte i, kan dere ikke leie et godt sete hos forsikringsselskapet deres til denne turen?

Vegdirektoratet vil at det skal bli påbudt å ha refleksvest i alle biler her i landet.

Vesten skal være lett tilgjengelig for bilføreren ved nødstans, for eksempel punktering eller motorstopp. Påbudet kan være på plass ved årsskiftet, skriver Dagsavisen.

Allerede nå anbefaler Vegdirektoratet at du legger en refleksvest i bilen, selv om direktoratets forslag til forskrift ennå ikke er trådt i kraft.

Også om dagen

- Bruk den selv i dagslys for å synes bedre for andre bilister som suser forbi, sier leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen.

Sikkerhetsvest i bil er i dag påbudt i Portugal, Italia, Spania og Østerrike.

Annonse

Jeg bruker nett til min jente på 12 uker. Hun sitter heller ikke godt i stoler og dessuten liker hun det ikke. Bare hyler. Roer seg i bagen .Hun sover så mye bedre i bagen. Mye bedre for ryggen. Jeg tror ikke at babybutikker hadde solgt eller leid ut nett hvis det er så farlig som folk sier. Jeg bruker nett med godsamvittighet.

Takk for tilbakemeldinger :o)

Har idag fått høre om enda noe nytt (hvertfall var det nytt for meg). Det er et slags bagnett med ramme og seler. Altså spenner du fast baby med seler nede i bagen, samtidig som det er nett over. Virker litt smør på flesk for meg, men det må vel bli som en boxette på en måte, bare i vognbagen.

Noen andre som har hørt om denne varianten??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...