Gå til innhold

Ukene sett i mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

1-4 uker 1 mnd

5-9 uker 2 mnd

10-13 uker 3 mnd

14-18 uker 4 mnd

19-22 uker 5 mnd

23-27 uker 6 mnd

28-32 uker 7 mnd

33-36 uker 8 mnd

37-40 uker 9 mnd

Kjekt å ha :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

juhuuuuuuuuuuuuu!!!! Da er jeg faktisk på starten av den 6.måneden.. Gulp... Spennende.

Syntes tida gikk fryyyyktelig saaaakte de første 12-15 ukene, men nå har det liksom satt litt fart. Fint det! :) Har sikkert litt å gjøre med at det er blitt vår, lysere og varmere..

Skrevet

Takk !!!!! Det har jeg lurt på ;)

Hvor fant du det ?

Skrevet

jeg trodde at naar en var 17,5 uker paa vei, saa er det 4 mnd..

Skrevet

Har egentlig aldri skjønt hvorfor man regner på dennne måten jeg heller. Hvis man ser på listen over så varierer det om hver måned teller 4 eller 5 uker. Hva som gjør dette aner jeg ikke.(Antagelig for å få det til å "gå opp") I "virkeligheten", når man skal regne ut lønn osv. regner man 1 mnd. som 4,33 uker, og da stemmer det nokså godt med at 17,5 uker tilsvarer 4 mnd.

Som førstegangs har jeg fått utfordret mange av mine oppfatninger angående graviditet. Kjekt med hjelp og forkalringer fra folk som har opplevd detta før! :-) Noen ting skjønner jeg ikke, andre ting bare godtar jeg for det det er......

Skrevet

En annen metode er å ta utgangspunkt i datoen for første dag i siste mens. Min var den 29. november. Den 29. april var altså merkedagen for 5. måneder... På den måten slipper man problemet med antall dager i en måned..... Lærte det av en jente her inne. Kjempesmart.

Skrevet

Jeg fant det på www.babyverden.no. Inne på diskusjonsforumet.

Skrevet

Til Lilje74:

Problemet med den løsningen er at da blir svangerskapet nærmere 10 måneder enn 9. De første 2 ukene er jo strengt tatt ikke en del av svangerskapet. Jeg regner bakover fra datoen jeg er satt på. Er satt den 24. sept, ergo ble 24. april 4 mnd. Dette er den "publikumsvennlige" metoden som de fleste skjønner, derfor bruker jeg den.

Ellers er det fint å ha en liste over ukene slik som det er hos hovedinnlegger, hvis man vil være helt nøyaktig.

Skrevet

Ehhh!!!?

Har vel skjønt nå at vi faktisk går gravid i nesten 10 mnd vel?

Skrevet

Gjør man som lilje74 blir svangerskapet 9 mnr og ca 10 dager det er da virkelig ikke nærmere 10 måneder.!

Jeg har aldri sett på dette som noe problem men bruker både dato for første dag i siste mens og termin dato alt etter hva som er nærmest.

17. april var jeg 5 fullgåtte måneder og den 26 april var det 4 måneder igjen de færreste som spør setter sørsmålstegn ved de 9 dagene

Skrevet

Et svangerskap er 40 uker og 2 dager i følge legene og babyverden. Da regnes det fra første mensdag i siste mens. Svangerskapet regnes jo fra dette og ikke fra unnfangelse/befruktning. Man teller mors uker, ikke fosteret.

Samtidig skal det sies at de fleste ikke føder på termindatoen, men man går ut i fra at et svangerskap er 40 uker og 2 dager, altså 10 mnd og 2 dager.

Men hvis man tenker fra når de fleste finner ut at de er gravide kan man jo trekke fra 4 uker ikke sant, og da blir det sånn som det er på folkemunne, at svangerskapet er 9mnd. Og skal man være korrekt 9mnd og 2 dager. Tror det er pga dette at det er forvirring.

Uansett så kommer jo babyn når den kommer... hehe, så vi får bare håpe den holder seg der inne til den er klar og sterk nok til å klare seg ute i den store verden:)

Skrevet

Denne har jeg:

1 - 4 = 1.mnd

5 - 8 = 2.mnd

9 - 12 = 3.mnd

13 - 16 = 4.mnd

17 - 20 = 5.mnd

21 - 24 = 6.mnd

25 - 28 = 7.mnd

29 - 32 = 8.mnd

33 - 36 = 9.mnd

37 - 41 = Høygravid, siste ventetid

• 3 uker senere...
Skrevet

*dytter*

Skrevet

for og si det slik da...

et år er 52 uker....

et svangerskap er 40 uker og 2 dager...

da mangler man 12 uker på at det blir et år.

et år er 12 mnd langt...

et svangerskap er 9 mnd og to dager...

da mangler man 3 mnd på et år..

er en grunn til at det er trimestere.. det er 4 trimestere i løpet av et år.. 4 ganger 3 mnd.. vi går 3 trimestre.. altså da 3 ganger 3 mnd.. det blir oxo 9 mnd..

40uker+12uker er 52uker....

9mnd+3mnd er 12mnd...

40 uker blit 9 mnd uansett hvordan en regner det ut... kan ikke bli noe anna.. det året en går gravid er jo ikke plutselig 53 uker...

Skrevet

Vi går i 9 fullgåtte mnd,vill si att vi går inn i 10 mnd..Viss vi tar 9 * 4= 36 uker. Men 10* 4= 40 uker.. Så vi går i 40+2 uker

Skrevet

det er jo ikke 10 mnd..... for er jo 12 mnd i et år.. og 12 uker er jo ikke 2 mnd......

Skrevet

vi blir nok aldri enig om dette, hehe.. vi for spørre i morgen om det..klem

Skrevet

viss du tar 40/4=10..men for vite det i morgen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...