Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk vesla akkurat 5 uker og 2 dager før termin. Det er jo ganske seint, men man ønsker jo ikke å få premature barn. Jeg lurer på da, om jeg skal ha flere barn om det er noe som jeg skal ta hensyn til? Noen som vet noe om det?

Hvordan var deres graviditet?

Jeg hadde kraftige kynnere fra uke 18, de kom som regel når jeg var i aktivitet. Da ble jeg helt svett og kvalm. De var like kraftige som veer, vet jeg nå da ; )

Så i uke 34 gikk vannet, da hadde jeg fått slike kynnere litt oftere de siste dagene. Men ikke noe regelmessig. Jeg var en gang på kontroll og alt så normalt ut. Det var uke 22/23 (husker ikke helt) Men fikk bare beskjed om at dette ikke var noe jeg skulle bry meg om. Lurer jo veldig på om det hadde noe med den for tidlige fødselen. Noen som har lignende erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått vite noe om årsaken til permatur fødsel?

Er vanskelig å si om det er noe du bør ta hensyn til når du ikke kjenner årsaken. Vet mange her inne har for kort livmorhals etc, og det er noe man alltid vil ha - og må ta hensyn til. Jeg fikk en prematurfødsel pga en betennelse i morkaka. Lite sannsynlig at jeg vil få en ny betennelse, så jeg trenger ikke å ta hensyn til noe ved senere graviditet. Men tankene vil komme uansett da... :)

Ang. kynnere vet jeg ikke. Hadde ingen kynnere i svangerskapet. Hadde et kjempefint svangerskap, ingen smerter, ingen belastning, kjempefin form helt til riene plutselig startet i uke 29. Men klarte meg akkurat over til 30.svangerskapsuke før den lille kom :)

Skrevet

Nei, jeg har ikke fått høre noe om det. Jeg får ta å spørre min fastlege, så får han undersøke. Det er jo slikt som kan være greit å vite. Så man slipper at kanskje neste gang kommer den lille enda tidligere.

Håper alt er bra med din lille som ble verdensborger 10 uker tidligere enn ventet ; )

Skrevet

Hei! --Jeg fødte også 5uker for tidlig men sannsynligvis pga at jeg hadde altfor mye fostervann, det ble tappet i uk 32. Men vannet kom på nytt, så det var kanskje årsaken til min prematur fødsel. Men jeg hadde MYE kynnere,rundt uke 24 kanskje og også etter det. Ble VELDIG bekymra, gikk til gynekolog osv. Men det gikk bra. De fant det med for mye vann i uke 31-symfysemål var for store...

Ellers har jeg egentlig tenkt å dra til sykehuset og prøve å få snakke med noen om dette, å spørre hvor sannsynlig det er at jeg får problemer og event. tidlig fødsel neste gang og...

Forresten var mine kynnere HELT forskjellige fra veene, totalt!! Ved fødselen ventet jeg hele tiden på at disse kynnere kommer men det skjedde aldri. Kynnere hadde jeg i magen, mens veene var mest i korsryggen!!!! SÅ rart...

Skrevet

Jeg fikk endelig bekreftet årsaken når jeg var hos legen til 6-ukers kontroll. Gikk da igjennom fødselspapirene. Men hadde på forhånd sterk mistanke til en infeksjon (pga blodprøver som viste for høy infeksjonsverdier, gikk ned etter antibiotika).

Men av og til klarer de ikke å finne årsaken til prematur fødsel også. Snakk med legen du, så får du nok litt råd tenker jeg.

Takk går med med den lille :) Er blitt litt over 5 måneder gammel, straks 3 måneder korrigert alder. Stor og flott :)

Skrevet

Ja, jeg hadde store SF mål. Rett før hun kom da husker jeg hadde mål som om jeg skulle vært i uke 43 gjennomsnittlig. Jeg hadde fått time til ny ultralyd, de skulle sjekke om forsteret var veldig stort. Så kanskje det er noe der...

Takker for alle svar i alle fall ; )

Skrevet

Glemte å skrive: Jeg kom meg aldri til den UL timen. Jenta kom før jeg hadde fått timen. Fikk brev i posten om UL time menst jeg lå på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...