Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen min er 20 mnd og har fortsatt lite ord. Han sier desse vanlige som mamma, pappa, vovvov, ja, nei, pip-pip o.l, men lite utover dette. Han har ikke i særlig stor grad begynt å herme etter oss heller. Derimor babler han mye, og er ikke noen stille gutt. Han har også svært god språkforståelse, og gjør seg forstått med mimikk og hender - men det var desse ordene da......

Andre som har like erfaringer???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4918959-20-mnd-og-spr%C3%A5k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere som jeg kjenner har barn på samme alder, og er litt bekymret over dette med språket. Det ser ut til å være store forskjeller på barna i denne alderen. Noen barn babler hele tiden, uten at det er særlig forståelig for oss andre, andre har noe ordforråd, mens svært få snakker som en foss. Men det som ser ut til å være et fellestrekk, er at de fleste barna har stor forståelse. De forstår oss voksne når vi kommuniserer med dem, både verbalt og non-verbalt. Deres eget språk kommer etterhvert. Noen lærer fortere å snakke enn andre. Jeg husker en historie som ble fortalt meg for en del år siden. Det var et par som hadde 3 barn. De to eldste hadde fulgt omtrent samme utvikling, men deres sistefødte var veldig sen med språket. De snakket om å få han sjekket, ettersom de begynte å bli svært så bekymret. En dag da de satt ved middagsbordet, kom det fra minstemann. "Denne maten smakte ikke godt". Foreldrene var både henrykte og overrasket, og sa i sin forvirring: "Du kan jo snakke! Hvorfor har du ikke sagt noe før?" Sønnen svarte: "For jeg har ikke hatt noe å klage på". : )

Kanskje vi foreldre bekymrer oss for mye, og sammenligner utviklingen på vårt eget barn tett opp mot andres barn?

Sønnen til en venninne av meg sa også svært lite da han var 20 mnd. Nå er han 3,5 år og ligger fortsatt bak språklig, men han snakker i steninger og gjør seg veldig godt forstått, om et år eller to er det ingen som lenger vil høre noen forskjell på ham og andre barn, til slutt snakker jo de alle sammen :-) Barn er da ulike også da, vi har en nabojente på 21 mnd og hun snakker som en foss, ordene er perfekt uttalt hos henne (bortsett fra at hun ikke kan si r-lyden), og hun snakker i setninger som "Nei, den bøtten min, ikke låne den!". Tror begge deler er like normalt. 20 mnd min ligger vel akkurat midt i mellom hun og din gutt vil jeg tro, og språkforståelsen er, som kjent, den viktigste på denne alderen :-)

Ja du..... jenta mi ha vært tidelig ute med å gå... hun hopper med begge bena over bakken og har gjort det fra hun var ca. 1 år. :)

Hun blir 2 år 18 mai og snakker veldig lite. Går i ord som mamma, pappa, vovva, pusa osv.... ikke setninger eller noe annet morsomt. Hun sier oii og se og pusa og peker på ting som om vi sier hvor er flyet og bilen osv.

Hun som din, babler i et strekk. Hun prater med mormor på telefonen (som ikke heter momo, men monja....), men det er ingen som skjønner hva hun sier...... :)

Tror det kanskje kan være at når hun først begynner, så vi alt komme veldig fort....(?)

:) Skal snart på 2 års kontroll og det blir spennende å høre hva de sier.

Lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...