Gå til innhold

Jeg prøvde et kjerringråd mot forstoppelse som funket veldig bra...

Anbefalte innlegg

Fikk tips av mamma, som igjen har fått tipset av sin svigerinne som igjen har fått tipset av... osv.. Tenkte bare å dele tipset med dere siden det hadde så god og umiddelbar virkning:-)

Ta en q-tips, dypp den i matolje og stikk den forsiktig litt opp i rompa i et par sekunder og ta den ut igjen. Jeg syntes dette hørtes ille ut så jeg hadde ikke lyst til å gjøre det. Men etter tredje dagen uten avføring var jenta litt i ulage (pleier å bæsje hver dag), så da fulgte jeg dette gamle kjerringrådet. Deretter gikk det 5 minutter, jenta begynte å trøkke og så spraket det i bleia og fikk endelig kvittet seg med avføringa på en helt uproblematisk måte:-)

Fortsetter under...

Men tukkler man for mye med endetarmsåpningen kan man ødelegge ringmuskelen og barnet blir avhengi av mekanisk stimuli for å få bæsjen ut. Lukkemuskelen blir ødelagt og barnet klarer ikke presse bæsjen ut selv. Og årasken til forstoppelsen er det som er viktig å korrigere. q-tip og tempmål stimulerer bare til økt muskelaktivitet og gir økt pressetrang, men bæsjen er jo like hard og magen like forstoppet fordet.

Jeg fikk dette tipset av jordmor, ikke fordi at magen var hard, men fordi tarmen ikke var helt utviklet i starten...tulla pressa og pressa men ingenting kom. Skulle IKKE bruke q-tips, da bomulla kunne falle av og danne en "propp". Måtte bruke febermålet. Og man skal ikke "rote rundt" der inne, bare stikke 0.5 cm inn og "ta tempen". Da er det ikke farlig for lukkemuskelen heller fikk jeg beskjed om. Etter noen uker med slik behandling hver 3. dag begynte hun å bæsje selv:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...