Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Nå er jeg så fortvila.

Sønnen vår på snart 18 mnd spiser omtrent ikke. Han har hatt dårlige perioder tidligere, men ikke så lenge som nå. I ti uker har han kun spist rosiner og druer og litt mme. Kan få i han litt yoghurt og litt middag på gode dager, men det er minimalt. Vi har vært hos en spesialist med dette, men han tok kun blodprøver for å utelukke allergier. Han synes ikke det var så stort problem. Gutten vår veier 9300 og er 79 lang. Det er jo fryktelig lite. Han er egentlig blid og fornøyd, men i det siste har han blitt sutrete store deler av dagen. Bleik og tynn er han også.

Han sover dårlig om nettene og er våken minst fire ganger. Han er vel sikkert sulten?Jeg drømmer om dette om nettene og er totalt utslitt av å tenke nye matretter og triks.Føler jeg har prøvd alt. Hva bør jeg gjøre nå? Dette kan jo ikke fortsette. Har dere noen tips på mat,middagsretter,spesialister, triks osv?Orker ikke tenke på hva jeg skal finne på å gi han i morgen..

Vi har prøvd homeopatmedisin uten effekt.

Håper på mange og gode svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4917475-spiser-ikke-hjelp-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om dere trenger en utredning angående dette. Hva sier legene? Har de f.eks. utredet for cøliaki? Enkelte små nekter å spise kornprodukter når de har cøliaki. Man kan ta en blodprøve for å se sannsynligheten av at man har det. Et varselsignal for å sjekke dette er at man går ut av vekstkurven sin.

Stakkars dere... Synes dere burde ta det opp igjen med Helestasjon og lege, og kreve å få det mer utredet.

Man blir jo utslitt både liten og stor av å ikke spise, eller å hele tiden prøve å finne på noe spennende...

Jenta vår er veldig gla i servelat eller falukorv da hun er syk og ikke har matlyst. Det er jo ikke mye, men da får de iallefall i seg litt.

Vi har også funnet ut at hvis vi er andre steder å spiser, som f.eks en kafe, Mc Donalds, på besøk hos noen f.eks, så er det lettere å få de til å spise. "Glemmer" litt at d liksom er spise de skal og da går ofte maten ned litt lettere.

Håper det kan hjelpe litt. Synes uansett at du må mase på lege og helsestasjon, dere bør slippe å slite med dette alene.

Huff for en fortvilende situasjon!

Viss du gir han en hel grillpølse, bryr han seg ikke om den i det hele tatt?

Min sønn liker å få middagsmaten oppdelt i små biter, men elsker om han får spise utilberedt mat også- Slik som pølse og fiskekake.

Kan det være smaken som han ikke liker? Hos oss går det mye i pølse, karbonader, fisk, fiskepinner og pasta.

Bar ikke mye til hjelp dette gitt.

Masse lykke til!!!

Hei,

Du bør komme til en lege som kan utrede dette nærmere og evt få henvisning til ernæringsfysiolog. Hvordan ligger han på vekstkurven sin? Dersom han ikke legger på seg (flater ut på vekstkurven) er det grunn til å ta dette alvorlig!

Det er vanskelig å vite hva det er, men det KAN være cøliaki.Dvs at kroppen reagerer på proteiner i hvete, bygg, rug som kalles gluten og som ødelegger tarmen slik at man ikke tåler melk og andre matvarer i tilegg. Man blir frisk dersom man ikke spiser gluten. Typiske symptomer er magesmerter, jernmangel og noen har diare og vekstproblemer.

Det KAN være andre allergier. Du må være klar over at blodprøver i seg selv kan bekrefte at man har en allergi men ikke avkrefte at man ikke har det - derfor kan du ikke utelukke dette på tross av at spesialisten tok blodprøver.

Dra til legen. Forklar at du trenger et svar fordi dette ikke er en situasjon som fungerer..du MÅ ha hjelp.Og du MÅ forklare i detalj hva som gutten spiser og hva som har skjedd.Dersom han/hun ikke kan hjelpe deg ber du om å få henvisning til ernæringsfysiolog. Ikke gi deg!

Lykke til!

Annonse

Takk for svar!

Glemte å skrive om kurven hans ser jeg. Kurven har gått opp og ned siden han begynte med fast føde. Nå har den gått litt ned og flatet ut. Helsesøster tar dette alvorlig, heldigvis. Likevel så er det ikke noe hjelp i det,fordi den spesialisten vi kom til avviste oss. Følte meg som en hysterisk hønemor.

Jeg har prøvd både pølse og fiskekaker, men han vil ikke ta på det engang! Ofte gråter han når jeg setter mat på bordet. De få gangene jeg får i han middag er det most sammen.

Vi har vært på kafe og på besøk, men da spiser han ikke. Det er skikkelig styr altså. Det værste jeg hører er de som sier at"han spiser når han er sulten". Det er ikke tilfelle hos oss.

Når jeg leste innleggene deres nå ble jeg mye "bedre til mote". Nå skal jeg mase til jeg får hjelp! Stakkars liten gutt. Jeg er litt i tåka fordi jeg er trøtt pga urolige netter. Vanskelig å tenke klart. Nå gir jeg meg ikke!!

Tusen takk jenter!

Hei, jeg ville også mast mer om dette til legene og ikke gitt meg. Vær hysterisk, og overdriv heller litt ekstra.

Vår sønn har også spist dårlig i perioder. Det som har fungert for oss er at jeg har blandet litt havregryn i youghurten, han har alltid vært glad i frukt så jeg har lagd fruktmos i hurtigmikser iblandet litt havregryn eller brød, middag har vært umulig å få i han, men har jeg vært heldig har det fungert best med helt moset mat. Han har soist svært lite til hvert måltid, men fikk jeg i han en 6-7 skjeer middag var jeg overlykkelig!

Det hjalp å få spise foran tv èn de verste periodene, da så han p tegnefilm og glemte seg liksom litt...

Noen flere triks har jeg ikke , men ønsker deg lykke til og at dere finner ut av det!

Hei

For det første ville jeg kuttet ut mme og begynt med vanlig melk. Mme er veldig mettende og kan forstyrre sultfølelsen hans.

For det andre ville jeg forsøkt å tilsette litt kornblandinger i youghurten som dere får i ham. Da blir det litt fiber med på kjøpet. Kanskje putte i litt banan og annen frukt også.

Ikke gi ham noe utenom måltider. Forsøk å ha faste måltider og faste tidspunkter å spise på, slik at det blir rutine. Sett ham i stol ved bordet og spis sammen med ham slik at det blir en hyggestund. Ikke press eller tving, men vis at dere også nyter maten. Kanskje gjør dere dette allerede, men mange løper etter barna sine med en skive i hånda og forsøker å putte inn en bit innimellom leking. Det er dårlig taktikk (:

Jeg vet ikke om vekta er bra eller dårlig, men dere som foreldre må jo være mer kapable til å se om poden er blek og tynnere enn vanlig enn legen.

Kanskje han har en form for matintoleranse? Har dere forsøkt enkle ting som f.eks. bare steke opp kyllingfilet og la ham spise bitene med fingrene? De trenger ikke alltid ha alt tilbehøret. Bare sørg for at han kanskje får litt tran og/eller Sanasol ved siden av slik at han får i seg vitaminer.

Hos oss har det også gått i rykk og napp. Poden hadde faktisk dårlig matlyst i et par uker, og vi fant til slutt ut at ørebetennelse var grunnen. Hadde ikke hatt feber eller noe, men i bhg sa de at han tok seg til ørene ofte (gjorde ikke dette hjemme). To dager etter at vi begynte med medisiner, kom matlysten tilbake.

Håper dere bare er inne i en lengre fase med spisevegring, men hvis det fortsetter så hadde jeg kontaktet legen igjen (kanskje en annen, ev. helsestasjonen?).

Lykke til.

Min lillebror spiste heller ikke da han var i den alderen, han fikk påvist diagnosen cøliaki. Ville ikke ha noen brød/kornprodukter. Mamma fløy å puttet inn rosiner i munnen på han, han satt ikke rolig. Ville absolutt bedt om en utredning! Det er ikke normalt over en så lang periode som 10 uker. Lykke til, håper de finner ut av det.

Hei

Sønnen vår på 17måneder spiser også dårlig. Han er 86cm og 10,1kg. Spiser en kvart brødskive i barnehagen. Men har heldigvis begynt å spise bittelitt frukt. ( 2 eplebåter og 4druer er en seier fx). Er vi heldig tar han et par skjeer middag.

Mot kvelden lager vi en skikkelig velling, har utvidet tutten på flaska og gir ham. ( Og ja, det er mme i den, fordi jeg vil sikre at han får i seg noe næring) Det holder til sekstiden på morran i hvert fall. Slik at han ikke våkner og er sulten i løpet av natten. Det har hendt pappan har puttet litt proteinpulver i den flaska også.

Imidlertid er sønnen vår rimelig aktiv og ser ut til å være en av de som styrer det litt selv. Han er også blid og fornøyd.

Hvor lenge har det vart? Kan han ha en infeksjon? ( Øre - nese - hals) eller har han fått alle tenner? Ingen sopp i munnen?

Er han i barnehage el.l.? Noen barn spiser bedre med andre barn..

Lykke til i hvert fall! Og er det noe som funker så SKRIV DET NED!

Siterer fra Gro Nylander...

Når barnet ikke vil spise

- Har du et godt råd til bekymrede foreldre med et kresent barn?

- Kanskje de vil forsøke det jeg kaller ”Hagas hestekur” etter barnelegen som beskriver den i sin lærebok: Til måltidene sammen med resten av familien sitter barnet i sin egen stol, og blir tilbudt mat som svarer til alderen – men som det vegrer seg for å spise. Vann til drikke. Når familien har spist, går alle fra bordet, også barnet. Man kan fortsatt la mat som barnet ikke har spist stå tilgjengelig mellom måltidene, da tar kanskje sulten og nysgjerrigheten overhånd. I løpet av to-tre døgn spiser barnet i de fleste tilfeller, skriver Haga. Dette forutsetter at barnet er friskt. Ved den minste tvil om den saken bør lege kontaktes. Min erfaring er at hestekuren ofte virker veldig fort. Men den forutsetter at man ikke maser, ikke snakker om spisingen, ikke har annen mat på lur. Problemet for foreldre er å klare å ignorere at barnet ikke spiser tilstrekkelig.

Kjenner igjen fortvilelsen din. Vi har en datter på 2 år og 8 mndr., hun er 10,2 kg og 86 cm lang.

Hun er født prematur og fødselsvekten var kun 650 gram, men i dag bærer hun ingen preg av dette i det hele tatt, bortsett fra størrelsen....

Her er det også perioder med spisevegring; hun har hele tiden vært ekstremt finspist. Vi prøver og prøver og av og til føler jeg vi prøver for mye. I den tiden hun stort sett spiste grøt, sang jeg maten i henne til hvert måltid. Etter hvert ble også TV et middel for å få i henne mat. De som har greie på spising og spisevaner vil sikkert slakte metodikken vår..... Nå har vi prøvd å innføre 0 TV under måltidene, og det går som regel greit, selv om hun da av og til får mark i rompa ganske fort og ikke vil sitte stille. Det er også en utfordring, hvordan få en jente på 2 år og 8 mnd til å sitte stille ved bordet når bøyla er borte på tripp-trapp-stolen...?

Her i gården spiser hun sjelden flere ting på en gang; hun er ikke glad i grønnsaker og potet, men pasta og potetmos kan gå ned, Ellers liker hun veldig godt ostepannetter av kylling & kalkun, chicken nuggets (på Mc Donalds kan 4 slike gå rett ned på en god dag,,,), tomatsuppe, fiskekake, pølser, kjøttboller av kylling, og så kan hun finne på å ta en pizzabit i ny og ne, helst med kun ost på.... Utfordringen er at hun spør etter mat og er tydelig sulten, men hun blir tydeligvis veldig fort mett, for etter noen få biter begynner hun å tulle.

Hun er glad i Safari - på isen-youghurt og hun får fremdeles fruktmos fra Nestle (de små hvite begrene).

Brødskiver spiser hun også litt av; da helst med leverpostei, prim eller peanøttsmør på. Av snop er det ikke mye hun liker; det eneste hun spiser litt av er potetgull og ostepop (tilbys ikke så ofte da...) Det hun drikker er melk og vann (men aller helst melk...)

Jeg har bestemt meg for ikke å stresse dette noe særlig, for jenta vår er i god form og blid og fornøyd (dvs. vi ser vel litt trass-raptuser innimellom, men hun er ikke ute av form).

Siden gutten din har blitt sutrete og forandret seg ville jeg stått på mitt og krevd å komme til en annen spesialist som tok problemet alvorlig. Lykke til - håper matlysten tar seg opp igjen snart.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...