Gå til innhold

Hva er kjepphestene deres?

Anbefalte innlegg

Altså ting dere er veldig opptatte av når det gjelder oppdragelse o.l

Mine er:

-aldri annet enn vann og mm på flaske (hysterisk redd for hull i tennene)

-brus og saft er for lørdag og kose-seg-anledninger, ellers er det vann og melk

Godterier på lørdager

-Ikke karameller før man er stor nok til å pusse tenner ordentlig (det der med hull i tennene igjen)

-Høflighet

-Prate, prate, prate med barna til de forstår (aldri fysiske reaksjoner)

-mamma og pappa kan også være urettferdige, og må også be om unnskyldning (vi er bare mennesker)

-Ikke si sånne ting som vovov og pipip

-Smokk er kun når man skal sove

-At barna skal sove i egen seng (hadde jentungen i sengen til hun var halvannet...mareritt å plukke av den uvanen..)

Tror det er det meste, er ganske streng egentlig. Hva med dere? Hva erd et dere "brenner" for når det gjelder barna deres?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4916890-hva-er-kjepphestene-deres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut til at vi er veldig enige i mange ting, men også ganske så uenige i andre.

Vi er nok enig i følgende: Jeg er opptatt av at barna mine skal bli trygge, vite hva som skjer rundt dem og få forklaring på alt de ønsker forklaring på. Jeg er nok også ganske streng, tiåringen min oppfatter meg som verdens strengeste (og noen ganger kjipeste) mamma, og stesønnene mine på snart 16 og 18 (som bor hos oss) synes nok jeg er i overkant streng på enkelte punkter, f eks innetider, at vi skal vite hvor de er, og at de skal holde avtaler vi inngår. Ettåringen synes sikkert jeg er verdens beste mamma, som ettåringer flest. Enn så lenge...

Jeg hadde som mål og visjon før jeg fikk barn at vi ikke skulle spise på McD, der har jeg måttet fire på krava. Jeg hadde også som mål å bruke tøybleier, der ga jeg opp etter noen uker med eldstemann, rett og slett fordi jeg så at idealismen ikke nådde over realismen for min egen del.

Likevel har jeg disse punktene som viktige føringer i hverdagen:

* Ikke godterier utover helg eller fest

* Ikke Nugatti eller andre sukkerbomber i uka, verken til morgen eller kvelds.

* Ikke tv eller pc-spill før klokken 18 og ikke mer enn en time, og aldri, aldri, aldri om morgenen før skole/barnehage.

* Vi spiser alltid frokost sammen, alle mann møter til dekket frokostbord og aller helst også middag.

* Jeg forventer (sammen med mannen min) at alle har sine plikter og oppgaver i heimen, det bidrar til snillere og mer medgjørlige foreldre;-)

Så er det helt sikkert mange andre ting som jeg har som kjepphester. Blant annet det du også skriver: Ikke smokk utenom natta/ formiddagslur, ikke "vovvovv", "tututu" eller "pippipp" (det er så godt å se at det er flere av oss, trodde jeg var verdens særeste på dette), og ikke minst høflighet. Ei heller tror jeg på fysisk avstraffelse. Jeg så til min store forbauselse og ikke minst forskrekkelse at en del inne på dinbaby.com knipser eller smekker barna sine når de gjør nor de ikke får lov til. Tenk at det faktisk er noen som gjør det!!

En ting vi er uenige om er dette med egen seng. Jeg har hatt barna mine i vår seng eller i egen seng festet på min seng frem til de er rundt året, og gjerne etter det også ved behov.

Interessant å se hva andre tenker og praktiserer:-)

Vi har ikke kommet så langt ennå siden dette er vår første... må tenke litt mer igjennom dette først :-)

Men, det som i allefall er sikkert er at godteri og søtsaker er for lørdager og fest... Jeg vil ikke ha noe av at alt skal være lov alltid. En ting er at det ikke er sunt. En annen ting er at hvis man ikke skiller mellom hverdag og fest blir det jo ikke noe stas med noen ting heller lenger... ...

tror det er viktig å være konsekvent, og fortelle barna at det som de får beskjed om skal gjennomføres også (små dagligdagse ting som å sitte ved bordet til alle er ferdig). Tror også at man ikke bør "lokke" barna til å gjøre ting de ikke føler for. f.eks: -hvis du gjør sånn og sånn så skal du få is. det skal forklares hvorfor det skal gjøres, og så skal man veilede dem gjennom det.

vanskelig dette her, er redd for å si høyt hva jeg egentlig mener. Redd jeg må bite det i meg senere :)

Redd for å si at jeg aldri skal bruke video og tv spill som barnevakt, men det er i alle fall noe jeg håper jeg klarer å begrense mest mulig. Hater tv spill. Med unntak av disse litt mer aktive og inkluderende spillene på play station. eye toy, sing star og sånt. Det blir litt annerledes

ellers er mat ett tema som er viktig for meg, håper jeg kan få barnet mitt til å prøve ting og like ting, ikke bare si at det ikke liker uten å smake.

En annen ting er snop, vil prøve å drøye det lengst mulig før det er noe de ´må´ha -- te ker som så, at hvis vi ikke har det i hus vet de ikke at det fins :)

-Dette føler jeg meg sikker på at min mor glatt saboterer, men jeg vil nå prøve

Ellers er jo utfordringen med begge disse mat greiene, praktice what you preach

er kanskje litt for glad i snop selv :(

Ellers er jeg vegetarianer (spiser fisk og meieri prod.), og ikke min sambo. Han spiser ikke kjøtt til middag hjemme da, bare kjøttt pålegg. Han spør meg om barnet også `må`bli veggis. Prøver å si at det kan ikke jeg bestemme, det må bli noe vi sammen avgjør og barnet etter hvert selv må bestemme. Men jeg syns nå det er veldig dumt og sikkert ikke sunt å begynne å gi det kjøtt bare for å gi det det. Her må vi komme til enighet.

Ellers så har jeg planer om å holde meg unna Nestle barnemat, velger heller økologisk fra helsekost, når den tid kommer. Hvis melke erstatning trengs vil jeg bruke rismelk eller havre melk. ikke morsmelk erstatninger som er laget av ku melk.

Håper å lage mye av barnematen selv også, syns det er veldig kjekt og interessant med matlaging og kosthold. Gleder meg faktisk til dette, men det er jo såp lenge til. Må jo få pupp først.

Det blei masse om mat gitt...

Andre ting, opp førsel er jo viktig. Respekt for andre menesker, bli flink til å dele...

Ingen bestikkelser..... (håper jeg klarer dette, redd det er vanskelig)

unngå for masse leker, det er sinnsykt hvor masse ting barn flest har i dag,

En ting jeg innser at jeg ikke kommer til å gidde å prøve meg på er tøy bleier. Men prøver på mange andre områder å være så miljøvennlig som mulig.

Ting jeg ikke bryr meg så masse om er vov vov og pip pip snakk, det klarer ikke å irritere meg.

ikke smokken heller (inntil en viss alder da)

En anna ting jeg har grublet på er om han (det er en gutt) skal omskjæres. Pappan er omskjært, han er halvt marokkansk.

Syns personlig at der er veldig hygienisk, men det er jo en drastisk avgjørelse da, kan ikke gjøres om igjen.

Min samboer har ingen sterk mening om det, sier bare at hvis vi skal gjøre det skal det skje på sykehus rett etter fødselen. Det er jo selvsagt. Han selv ble omskjært 5 år gammel på ferie i marokko. Litt traumatisk. Men han har ingen mening om vi skal gjøre det eller ikke. det er litt irriterende.

Det er jo på ingen måte relgiøst for oss, vi har ingen trosretning i det hele tatt.

Også er jeg så smålig at hvis det blir gjort vil jeg ikke fortelle det til min svigerfar, unner han ikke den gleden. ( litt dårlig forhold, stor dust). Flau over dette da.

så eneste grunnen er at jeg personlig syns det er hygienisk, og ntror nok at det ikke veier tungt nok. Så det blir vel ikke gjort.

Kan godt få synspukter på dette hvis noen gidder :)

Blei langt dette... , men veldig interessant tema syns jeg

Hei tullejenta!

Det er jo en problemstilling jeg aldri har tenkt over faktisk, dette med omskjæring. Vanskelig å ta stilling til, og det er jo lett for oss her i Norge å fordømme det. Likevel er det jo en utrolig stor prosentandel av verdens befolkning som er omskjært, av menn selvfølgelig. Vanskelig å komme med synespunkter, synes jeg.

En ting jeg hadde glemt å føye til på min liste, men som jeg kom på da jeg leste ditt innlegg: Jeg kjøper heller aldri Nestléprodukter. Det er heldigvis andre produsenter av barnemat i hyllene, Hipp som er økologisk er kjempebra og en schläger for lillegutt. Selges i vanlige matvarebutikker, og er ikke dyrere enn Nestlé. Jeg helt enig med deg, det er morsomt og gir en god følelse når en lager maten selv. Her har guttene fått mest hjemmelaget mat, og nå er jo Johannes så stor at han spiser det vi spiser (bruker nesten aldri salt eller sterkt krydder i maten uansett).

Sånn. Sikkert maneg som synes jeg er hysterisk og prinsipprytter, men sånn er det bare. Funker for oss.

Annonse

Høflighet: takke for maten, be om lov til å forsyne seg av kaker o.l., takke for jule- og bursdagsgaver neste gang vi treffer giveren m.m.

På butikken: Aldri gi noe mens man er inne på butikken, for å unngå forventninger om å få noe (hyl og skrik). Det som handles inntas ved en senere anledning

Godterier: Stort sett på lørdager, men ikke være rigid når man er på besøk, i selskap o.l. Det er det daglige kostholdet som teller, å skeie ut av og til er jo bare normalt. Noen ganger kan det være på sin plass med en iskrem på en vanlig tirsdag!

Kjepphester: Ikke ha for mange av de før man faktisk har hatt barn en stund, og sett at alt ikke er gjennomførbart. Ikke la kjepphestene "skjemme en ut" sammen med andre, det må være lov å gjøre unntak for fellesskapet. Har selv vokst opp i et kjepphesthelvete, og syntes ofte det var pinlig og vanskelig i forhold til venner. Lovet meg selv å aldri utsette barna mine for sånt :-)

Synes det er deilig å se denne debatten, av og til har jeg på følelsen at ingen setter krav til barna sine lenger. Jeg ble oppdratt forholdsvis strengt, men uhyre kjærlig og ønsker å ha det slik for mine barn. Den kommende far sier at jeg må ta meg av oppdragelsen mens han skal ta seg av det andre. Det er jo sagt i spøk, men jeg tviler ikke på at jeg blir den strengeste i forholdet. Har ikke så mange kjepphester foreløpig da det er første barn og jeg vet at mange må bite i seg det de sier når de har fått barn.

Men her er det jeg er enig i:

- bare godteri på lørdagene, ønsker etterhvert å få til at vi spiser litt finere mat på søndager og da kanskje med dessert, men det er litt utenfor.

- oppdra barna til høflighet og respekt for andre.

- voksne kan også ta feil og skal da be barna om unnskyldning.

- ønsker gjerne at barna skal kunne smake på all mat, dette er noe jeg har tenkt endel over siden faren er forholdsvis kresen. Har funnet ut at det må kunne gå an å si at barnet kan selv velge når det blir voksent hva det vil spise, men før det skal det hvertfall smake på maten.

- la småbarna få oppleve verden rundt seg, la dem få lov til å leke og skitne seg til (selvfølgelig til en viss grad, de må jo lære at når de har finklær skal de prøve å være forsiktige).

- snakke med barna og forklare hvorfor. Likevel må de av og til kunne akseptere forklaringer som "slik er det bare" (ser for meg potensiell situasjon der vi er på farten ut, allerede sent ute til noe og 4 åringen vil ha en teoretisk forklaring på hvorfor han skal ta på sko :)

- ønsker at barnet skal kunne sette pris på ting det får selv om de er små. Husker det strålende fjeset til min lillebror da han fikk sitt eget ullteppe i gave fra besteforeldrene en julaften. Synes barn som ikke skjønner verdien i ting er slitsomme.

Ok, dette er det jeg kommer på i farten. Kanskje listen blir helt anderledes når babisen endelig kommer til verden.

Hørte en gang en liten gutt på kanskje 11-12 år som fortalte at han skulle få en tv til 30000 i bursdagsgave av foreldrene. Hans tv var for liten. Han syns det var litt kjedelig - for det kom til å være julegaven hans det året også (siden det var så dyrt) Jeg tenkte bare HJELP!! Det hadde vært både bursdagsgave og julegave i 50 år fremover, om det var fra mine foreldre....

Jeg tenker nok at leker skal de få ha, men noen egen tv på rommet blir det i hvert fall ikke snakk om. Er selv vokst opp med mange søsken, og har lært å dele med andre. Ønsker nok at ungene mine ikke skal være egoistiske. Siden jeg venter tvillinger får de det nok inn med morsmelka (bokstavelig talt:))

Mannen min er fra Nigeria, og er også omskjært, men vi blir nok ikke å omskjære våre barn. Der han kommer fra omskjærer de også jenter, men han er selv helt imot det. Det er jeg glad for.

Ellers er jeg litt av en snopoman selv. Vi fikk bare godteri på lørdager hjemme. Og selv da var det bare en liten kopp. Husker en gang jeg hadde sneket meg til butikken og kjøpt godteri for noen sparepenger, og mamma oppdaget det.. Hun tok fra meg alt sammen.. Det var så surt. (Har etterpå lurt på hva som skjedde med godteriet.. Om hun spiste det selv eller?? :-) Hovedregelen blir nok "bare godteri på lørdager", men kommer ikke til å være helt fanatisk heller.

Dette ble så langt at jeg ikke skal plage dere mer. Har nok masse annet, bare jeg tenker etter, men man må nesten ta det som det kommer tror jeg.

Nå har jeg en fordel med at dette er ting som for meg har vokst frem med oppdragelsen av datteren min. Vi kan skeie ut i blant, men hun vet hva som er faste regler og at det beyr ikke at det alltid skal skeies ut.

Et råd jeg har å gi i forbindelse med å få barna til å smake på ting er:

-Aldri si æsj til noe foran barna

-Respektere at de ikke vil spise ting som ser rart ut eller lukter rart (det gjør jo ikke vi heller) MEN de får ikke egen mat for det..Da får man spise grønnsaker og poteter.

-Ikke gjøre noen stor greie ut av hva man lager egentlig....Og IKKE tvinge dem til å spise når de er mette. Vi har treskjeer-regelen. Den går ut på å spørre om hun kan spise 3 skjeer til. Stort sett da glemmer hun at hun sa hun var mett og spiser opp, og er hun mett, spiser hun 3 skjeer og sier takk for maten.

datteren min hadde en periode som hun ikke ville spise fisk (selv om hun liker det) fordi det var noen barn i barnehagen som hadde sagt æsj. Vi gjorde ikke noe stort nr ut av det, men neste gang vi laget det så sa vi at det var kjøtt og hun spiste det uten problemer. Når hun var ferdig sa vi at hun hadde spist fiskekjøtt, og etter det hadde vi null problemer med det. Nå elsker hun fisk og spiser heller det enn annet kjøtt.

Nå er hun ganske sær da:-) Hun spiser ikke vanlig rødt kjøtt nesten (da skal det være "ordentlig". Indrefilèt og greier), og hun spiser ikke pølser (kun kjøttpølser), ikke pizza, og ikke hamburger..Eneste junkfood'en hun spiser er pommes frites. Ellers elsker hun salater, grønnsaker og fisk og sånt..Merkelig unge egentlig..:-) Dere kan tro folk blir paffe når hun er i bursdag og de spør henne om hun liker pølser/pizza/hamburger, og hun rister på hodet. De fleste tror hun tuller og må spørre meg om det er sant *ler*. Ikke spiser hun kaker heller.

Enig i det meste.

Viktigst er takknemlighet og høflighet.

Men en liten smekk over klåfingre har aldri skadet noen, hverken fysisk eller psykisk.

Brukte den mye da jenta var litt mindre, og hun driver ikke og raver rundt i andre sine skap og skuffer nå, for å si det sånn.

Det verste jeg vet er at foreldrene lar barna foreta seg akkurat det de har tenkt seg ut/later som de ikke ser det fordi dem ikke gidder å ta det opp med barna, eller å få de til å forstå.

Har hatt slike på besøk, og det er ganske anstrengende at andre barn sliter utav skuffer og hyller, river sundt og knuser ting..

Barna forstår at de gjør noe galt hvis du snakker skarpt til dem, men ofte skjønner de ikke alvoret før man går til det skrittet at de får en smekk.

D I S I P L I N ! Tihi..

Nja..der er jeg litt uenig. Jeg har tatt meg tid til å snakke med datteren min. Jeg tror jeg har smekket fingrene hennes et par ganger i hele hennes liv, første gangen lovet jeg meg selv å aldri gjøre det mer, fordi hun ble helt knust. Ikke tok hun "poenget" heller. Tror også jeg gjorde det en gang fordi hun holdt på å stikke noe inn i en stikkkontakt og jeg ble livredd.

Det tar nok litt lengre tid når man prater, men til gjengjeld så hører datteren min nå stort sett alltid. Hun er 3 år, og trasser som et lite helvete, men hun vet hvor grensene går.

det verste jeg vet er uoppdragne unger og "fri oppdragelse"...*grøss*

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...