Gå til innhold

Kan noen gi en beskrivelse av skrike-metoden? ( Ferber)

Anbefalte innlegg

Gutten min er 5 mnd, og synes vi sliter med å legge han. Han sovner ved puppen, men blir lys våken når han blir lagt ned. Så begynner han å skrike etter ca 5 minutter med håpefull sang, putte inn smokk, og klapping. Ender med hyling og da har jeg til slutt ( etter kanskje 15 min) ammet han i søvn..

Dette er jo feil, er det ikke?

Hvordan er den skrikemetoden igjen? Funker den? Annbefaler dere den?

Fortsetter under...

Ikke bruk den på så små barn. De bør være nærmere året. Små barn tror at foreldrene er "borte" dersom de ikke er i synsfeltet, så du kan risikere å få et barn som blir hysterisk.

Du må nok bare innfinne deg med at du må bysse ham i søvn, event stryke på ham i sengen helt til han sovner.

Vi benyttet "Ferber-light" da datteren vår var 8 mnd, med stort hell.

Kan du beskrive "Ferber Light"?

Sikker på at man ikke kan bruke det en på 5 mnd?

Han sovner ikke av å bli klappet, strøket og bysset... eller kanskje jeg har tydd til puppen for tidlig? Anbefaler du å la han hylskrike i sengen og klappe/synge framfor å ta han opp?

Jeg anbefaler ikke Ferber nå. Barn bør ha objektkonstans(noe de får ved 8 mnd alder). Da forstår de at foreldrene ikke er forsvunnet, selv om de er ute av syne.

Jeg synes du kan la ham ligge og gråte i sengen(såfremt det ikke går timer..), så lenge du er ved siden av ham. Han tar ikke skade av å gråte litt, så lenge du er der og stryker på ham. Jeg forstår at det er slitsomt å alltid måtte puppe ham i søvn, og at han våkner relativt fort. Jeg ammet også datteren min i søvn i begynnelsen, men da hun var rundt fem uker, la jeg henne i vuggen og rugget henne i søvn. Dette holdt jeg altså på med helt til hun var ca 8 mnd. Etterhvert behøvde jeg ikke rugge lenge før hun sovnet(et par min).

Da hun var 8 mnd brukte vi en mild versjon av Ferber. Selve metoden er streng fordi den opererer med bestemte intervaller ift når du skal gå inn til babyen.

Det vi gjorde var å legge henne i sengen og synge en sang. Stryke henne på kinnet og si "nå er det natta". Deretter gikk vi ut av rommet. Den første kvelden protesterte hun veldig. Vi lot henne gråte i et par minutter før vi gikk inn til henne hele denne kvelden.

Andre kvelden gjorde vi nøyaktig det samme, men ventet i ca fire min før vi gikk inn.

Tredje kvelden økte vi til fem min.

Hun gråt kortere og kortere for hver kveld, inntil hun den fjerde kvelden sovnet i løpet av ti minutter.

Det som er viktig er at du/dere bestemmer dere for at barnet SKAL finne søvnen alene. Ikke gi dere. Etterhvert blir leggesituasjonen trygg for barnet, fordi det vet hva som skal skje. I tillegg slipper du kanskje at barnet våkner på natten og er utrygg fordi mamma eller pappa ikke er i rommet(de var jo her når jeg sovnet!!).

Datteren vår er nå 16 mnd, og er veldig glad i sengen sin. Vi legger henne kl 19 og da ruller hun seg rundt på magen og sovner i løpet av et par minutter.

Lykke til!! (men vent noen måneder..)

Tusen takk for fint svar.

I morgen skal vi prøve å legge han, og heller synge og stryke framfor å ta han opp.. og ihvertfall ikke amme han i søvn.

Det som er rart er at det er først nå problemet har oppstått. Fra han var rundt 5 uker gammel jeg lagt han våken, og så har jeg sunget/ strøket og så har han sovnet innen 10 minutter. Men nå er det akkuart som om dette ikke fungerer lenger, det er det som er så frustrerende. Forstår ikke hvorfor han plutselig nå, i en alder av 5 mnd har begynt å slå seg vrang når han skal sove??

Ellers sover han 10 timer i et strekk når han først sovner.. så det er jo deilig.

HI

Hvorfor han plutselig slår seg "vrang" nå, er fordi han har forstått at han klarer å påvirke omgivelsene(en mild form for "trass"). Det at han ønsker kontroll, er noe du kommer til å erfare fremover.. han får mer og mer vilje, og mer og mer utholdenhet;-)

Lykke til!

Annonse

Jeg har samme problemet som deg. Men min hyler ikke, hun bare klager og klager, men jeg klarer ikke høre på det, tar henne opp til hun roer seg, legger henne ned igjen. etter noen minutter begynner hun igjen, samme prosedyre. I kveld tok det 50 min før hun sovnet til slutt. Har bestemt meg for at hun ikke skal "puppes" i søvn mer. Så nå tar leggingen lang tid, håper det bedrer seg.

Ja, nå har jeg lest litt om Ferber, og har vel mer eller mindre bestemt meg for å droppe det. Ihvertfall ikke før han er 8 mnd.

Men i morgen er planen klar: Etter kveldsmåltidet han får rett før leggetid er det ikke snakk om å ty til puppen for å roe han!

Får heller bruke lenger tid. Tross alt er jo ikke en times tid så lenge. Tror nok det er andre som har det værre enn oss..

Lykke til til deg også!

HI

vi brukte denne metoden på sønnen vår. etter en helg sov han hele natta, og har ikke skadet han på noen måte. vi ble anbefalt det av helsestasjonen faktisk, sønnen min var da 4 mnd.

han har et utrolig sovehjerte nå, og våkner aldri.

Jeg vil heller anbefale " The Babywhisperer Solves All Your Problems " og Pick up Put Down. Det brukte vi på gutten vår da han var 4 mnd ca. Vi måtte amme eller bysse han i søvn før det. Metoden fungerte kjempebra og etter noen dager var det bare å legge han i senga, gi smokken og si god natt.....-så sovnet han av seg selv.

Metoden går ut på å ta babyen opp når han gråter og legge han ned igjen med en gang han roer seg (men max 4-5 min oppe) og fortsette slik. Fortell han med rolig stemme at: nå er det natt og du skal sove... Sutrer han bare, så la han ligge, men med en gang han gråter tas babyen opp.

Jeg fikk også anbefalt skrikekur på helsestasjonen, til tross for at han bare var 4 mnd, men jeg hadde ikke hjerte til å prøve det på han, så derfor lette vi etter litteratur med alternative metoder.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...