Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente. Hun er fire måneder og 3 uker.

Hunn har siden hun var 2 måneder bitt og gnagd på nævene. Og når hun greide å så vidt kontrolere bitering så har hun bitt på de.

Vi har allerede brukt 2 flasker dentinox.

Hun har ett par kuler oppe, der hjørnetennene skal være, og de har hun hatt i over 1 måned.

Ingenting annet i munnen.

Sikler ikke nevneverdig mer enn før. Og absolutt ikke så mye at smikke er påkrevd sor å si det sånn.

Hun har siden 1 mnd alder fått kun nan. Nan 1 først og når hun rundet 4 mnd gikk vi over på nan 2.

Hun får ikke noe malt eller noen ting, for hun har altid hatt "bløt" avføring.

Og fargen har vert jevnt sennepsfarget.

Hun får IKKE fast føde enda, bare nan 2.

Men nå de siste 3 dagene har hun vert i dårlig humør, grått mye, litt sånn utrøstelig. Stapper fingrene i munnen og gråter og kroker seg sammen. Men allmentilstanden er som før, ikke feber, eller forkjølt eller noe slikt altså.

Avføringa har blitt kjempebløt. Og det kommer masse luft. Det høres av og til ut som om hun fyller bleia noe veldig, det buldrer og braker, er lilla i fjeset. Og så skifter vi bleie, og alt som er i bleien er "en fis med følge".

Og den er veldig bløt, hun har bæsjet på stellebordet noen hanger også de siste dagene, og det som kommer ut av endetarmen er lysebrunt/grønt "vann" med litt bløt bæsj i...hvis dere skjønner...???

Men hun tar jo i så veldig. Så mye at jeg ser innsiden av tarmen i endetarmsåpninga.

Høres fælt ut, men kanskje det er fler som har opplevd dette????????

Vel, nå er det sånn at jeg lurer på om kanskje det er noen sammenheng mellom det dårlige humøret, og avføringa....kan ha noe med tenner å gjøre?

Men jeg leser mye om "riskorn", men har ikke sett noe slikt i mynnen hennes.

En annen ting er at hun har blitt så sår. Har ett kronestykkestort merke på rumpa, og ett på ene kjønnsleppa.

Det er som en kake, og de vesker bittelitt.

Har de siste 2 dagene brukt nesten en hel tube INOTYOL.

Men jeg synes ikke det blir bedre.

Ikke rart hun er sår heller da, for den vann/flytende avføringa er nok temmelig "streng" tror jeg. Og når det kommer sånne "fiser med følge" ørten ganger for dag, vinner jeg ikke stort mer enn å skifte bleie.....

Huff, nei dette var ett veldig langt innlegg, men jeg har vel egentlig 2 spørsmål.............

*Er det tennene som er på vei, derfor humøret er så labert, derfor hun har fått slik bløt avføring??????????

*Hva er deres beste råd mot sår stump?

(har brukt masse sink og inotyol.........ER potetmel bedre???)

Håper noen kan svare meg på dette. Jeg er litt fortvilet og lei meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en evig diskusjon om tenner følger magevonde eller magevonde følger tenner. Uansett er det ofte en sammenheng.

Når det gjelder stelling av sår rompe:

Jeg bruker å la stumpen lufte til den er helt tørr. I perioder med hyppig avføring sånn at huden ikke rekker å ta seg igjen på egen hånd, smører vi på et tynt lag med silulen, som er en sinksalve.

Håper det retter seg snart med tuppa di! Lykke til!

Skrevet

Jeg tenker at det kan vel være tennene, men jeg syns kanskje du har greid å bruke mye dentinox allerede... Jeg er ingen ekspert, men dette er jo sterke greier. Kan magen hennes reagere på det? Jenta mi gnaget også mye på hendene iden alderen, rimelig vanlig, Men første tanna kom ikke før hun var godt over 7 mnd. Fikk da en bløtere avføring, men ikke diare. Og den luktet veldig vondt. Den var brungrønn, og seig. Angående sår stump, så er det inotyl mange anbefaler. Men også potetmel, så prøv det. Bare husk at salver og potetmel/pudder ikke er noen god kombinasjon. Ellers er det beste middel å la stumpen lufte seg, mye, uten bleie. Legg henne på gulvet, eller på ett underlag du lett kan gjøre rent. La henne ligge og sprelle uten noe på stumpen, så mye du kan.

Når det gjelder diare så har jeg ville kontakte helsestasjonen hvis dette vedvarer til tirsdag. Mange dager med så tynn avføring er ikke bra, pass på at hun får nok drikke. Hvis hun ellers har feber, nedsatt allmenntilstand så hadde jeg nok kontaktet lege, hvis jeg var deg.

Lykke til! :)

Skrevet

Kan jo være lurt å prøve med bittelitt malt - kanskje hun er obstipert? Ved obstipasjon kommer det gjerne sånn som du forklarer - litt vannholdig avføring, mens den skikkelige avføringa ikke vil ut - men sitter i tarmen. Dette kan jo selvfølgelig gjøre vondt,, derav sammen krøkinga?? Kan være verd et forsøk:))

Jenta mi oppfører seg akkurat som du forklarer når hun skal ha avføring,, hun er ofte litt hard i magen og får derfor malt hver dag.. Hun er også 4 mnd.

Skrevet

Jentemmma:

Men hun har aldrig hatt hard mage.

Altid sånn kremet konsistens.

Kan det plutselig ha stoppet opp langt inne i tarmen da?

Fikk malt de første ukene etter vi begynte med mme, men DA ble hun dårlig i magnen da. Trodde det var kolikke vi. Men når malten forsvant ble det bedre. Jeg brukte malt forde jeg TRODDE den skulle brukes forebyggende, og ikke ETTER at avføringa ble hard, surrehue jeg da.

Men kan det virkelig tenkes at hun EGENTLIG har hard mage?

Merkelig.

Hvet dere hva jeg skal gjøre i kveld?

Jeg skal sette på oljeovnen på full guff ( til helvete med strømprisen) og så skal snuppa få ligge uten bleie masse i morra.

Og lufte stumpen!!!

Skrevet

Potetmel funker ikke her!!

Skrevet

Jeg tror det er lurt å huske på at de små alltid KAN bli forstoppet av mme... Det er jo ikke sikkert babyen din er det,, men sånn som du skrev tenkte jeg tanken da jeg har erfaring med obstiperte mennesker (voksne). Kanskje du kan gi henne litt sviskesaft?? Den skal også virke regulerende på magen sånn som malt:)

Men for all del det kan jo hende jeg tar helt feil:)) Hender støtt og stadig det *smiler*

Lykke til hvertfall... Og det med å lufte stumpen hørtes lurt ut =)

Skrevet

ikke alltdi bra å bruke for mye salve heller... hjelper på jenta mi. men ei jente jeg passa fikk skikkelig kjøtt sår av å bruke zink salve.. la henne ligge mye naken å lufte rompestumpen istede du... mye bedre d

Skrevet

Hehe, tar stadig feil jeg også...lol........er bare sånn det.

Og som mamma er jeg "førstereis", så da er jeg usikker på alt.

Jo jeg vet at man jan bli forstoppet av mme.

Men siden hun altid har hatt fin kremaktig konsistens på avføringa, og så plutselig blir den slik som den er nå, så tenkte jeg ikke på at avføringa kunne være hard....for det er jo så bløtt.

Men så var det det med tenner da....er det derfor?

Ååååhhhh jeg er så usikker.

Skrevet

gutten min ble skikkelig grinete et par døgn og fikk litt mykere avføring rett før den første tanna kom. han får også bare mme, og grøt da. bruker alltid malt i grøten uansett hvordan avføringen er... ring helsesøster eller noe sånt du:) det ville jeg gjort. hun kan jo være hard i magen slik at avføringen ikke kommer ut og så blitt løs i magen etterpå slik at bare den løse avføringen kommer ut. blir ille for henne hvis hun har mye hard avføring som bare blir sittende fast der... syns du burde få sjekka henne..

Skrevet

Hei! Jeg kan anbefale KRYSTALLFIOLETT mot sår stump. Det kjøper du på apoteket, og det er helt fantastisk spør du meg.. Det Lukker på en måte sårene Prøv det! når huden er etset bort av skiten.. Det er veldig bra på sår hud i halsen også..Det er knall lilla, så det ser ikke så braut, og det går aldri bort om du får det på klær, men det funker som bare det!

Skrevet

Mange gode tips for sår stump, takk skal dere ha.

Skal teste ut fler av dem jeg!!

Ser fler mener avføringen er hard.

Synes fortsatt det er så rart.....at den er hard når det er så bløtt lissom....

Vel, skal se det ann noen dfager.

Men tror dere det kan være tenner??

Skrevet

Hei!

Jenta vår fikk kun nutramigen, og hadde grei avføring. plutselig fikk hun diare sånn som du beskriver, og hadde det i 5 uker før vi kontaktet lege. Da fikk vi vite at det kunne være forstoppelse, eller delvis forstoppelse! Det hadde vi ikke tenkt på når det var diare i bleien men det var det altså. Han anbefalte oss å gi henne maltekstrakt i hver flaske i en uke var det vel selv om hun altså hadde diare. Ikke en hel ts i hver flaske, men litt, lurt å fordele det. Det var altså bare det flytende i avføringen som kom igjennom og noe hardt satt fast i tarmen... Etter noen dager var avføringen normal igjen og etter dette gav vi ca 1 ts maltekstrakt hver dag.

Hun var forresten ca 4-5 mnd da dette skjedde og det var en barnelege vi var hos.

Jeg ville prøvd med maltekstrakt noen dager for å se om det hjelper, men du må gjøre det i noen dager altså for å se effekten. Legen anbefalte en uke tror jeg eller så var det 14 dager.

Tenner har jeg ikke noe råd for dessverre.

Mot såre stumper er det bare en ting som gjelder når det er blitt så ille! Få slutt på diareen, den er jo etsende. Var ganske fortvilt med jenta vår men det ordnet seg fort når ikke diareen rant hele tiden.

Har prøvd krystallfiolett i tillegg til det du nevnte, ellers er det en salve som heter Avene Cicalfatcreme som de har på apoteket som er veldig god.

Beklager alt avføringssnakket...

Lykke til, håper det ordner seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...