Gå til innhold

ang. arv av madrass og dyne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har valgt å ikke bruke arvede madrasser. Dyner tror jeg ikke det er så farlig med. Vask dynen på høyeste mulig grad, og legg den i fryseren etter at den har tørket. Det bør drepe det som drepes kan. Den jeg har i magen nå vil arve dynene etter førstemann, men ikke madrassen. Tør ikke å ta sjansen rett og slett jeg... Sengemadrass bruker man jo i tre år ca, så den blir jo heller ikke så dyr å kjøpe ny. Ikke hvis man deler 700 kr på tre år. Vuggen blir jo selvsagt noe dyrere, men jeg velger heller å kjøpe en billigere i skumgummi til vuggen enn å arve. Er jo ikke så tung babyen mens den ligger i vuggen uansett.

Madrass, med overmadrass koster fra 300 kroner.... Det er verdt å la babyen få sin egen, rene ubrukte madrass spør du meg....

Og så heller arve andre ting... Men en madrass som andre, kanskje flere, har ligget i, tisset, gulpet og spydd i - det vil ikke jeg legge babyen min i... Måte på å skulle spare penger.........

takk for svar:) tenker vi kjøper ny madrass.....er såpass usikker, og en vil jo bare d beste for sin lille....og gjerrig er vi ikke:) kjøpt ny madrass til vugga...kom på 300,- og den var bare å spyle og vaske hvis d kom no på den....ellers så finner en madrass på ikea kankskje.... vi finner da vel en løsning :)

Annonse

For noen måneder tilbake siden ble det gjennom media advart mot å la barn arve madrasser. Årsaken er rett og slett at man mente at bakteriefloraen i en brukt madrass er stor, og at det ikke er bra for en baby med "nytt og utrent" immunforsvar å bli utsatt for dette. Er ikke bare gulp og tiss som kan være gått inn i madrassen, også svette og sikkel.

Det er noe som heter å rense og vaske, legge madrassen i frysen og banke den godt, da drepes de fleste bakterier, ungene er ikke helt blottet for immunforsvar da... så å arve madrass som er passe brukt av storebror/søster er ikke så veeeeldig farlig, ganske mange andre faktorer som også skal inn i bildet om det skulle være farlig å legge ungen på en brukt madrass.... jeg skjønner ikke dette hysteri jeg altså... det må da være opp til hver enkelt om de vil bruke en brukt madrass eller ikke...man trenger ikke få pepper om at man er gjerrig ol om man ikke velger å kjøpe en ny madrass, når man har en som er bra nok!!!

Å bruke madrass etter søsken er jo greit nok det. Men å arve en madrass som er 5-6 år gammel, og brukt av 2-3 andre barn høres ikke særlig digg ut. Skal man vaske, fryse, banke, rense og kjøpe ny overmadrass er det jo mye styr for å kanskje spare 50 kroner........ En overmadrass er jo ikke så mye billigere enn en grei nok madrass koster som ny....

Vi har kjøpt ny madrass til lillegutt i magen, men arver dyner og det meste annet av store bror. Madrass i vogna bruker vi samme som store bror.

Vi byttet madrassen i senga for den var slitt og litt nedligget.

Vi kjøpte denne nye på babyverden på Alnabru. Voksi sin madrass til 399. Og det er jo en ok pris. Er fiber madrass.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...