Gå til innhold

Hva er dette med det koffeinet som mange snakker om???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Dette fant jeg på www.matportalen.no/Emner/Gravide:

"Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

* 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

* 3 - 4 kopper te per dag, eller

* 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres. "

Håper du ble litt klokere ;-)

Klem

ja, takk, ble beroliget.

Jeg drikker opptil en liter cola light om dagen. Ikke alltid like mye. Kjeder jeg meg eller spiser mye salt, blir det mye, andre dager lite. Men jeg drikker ikke te eller kafffe eller bruker slike kremer,så da burde alt gå bra. Har alltid drukket mye cola light (pepsi max). Liker ikke vann, men prøver å få i meg et stort glass vann til dagen, men det er vanskelig å få ned. Stopper opp i halsen på en måte.Drikker juice også, og har fått beskjed fra lege om ikke å drikke melk pga hard mage,så noe må jeg drikke.

Tusen takk for svar.

Annonse

Jeg har lest at koffein gjør at blodårene trekker seg sammen, slik at fosteret får mindre næring..Dette gjelder jo sikkert hvis man drikker mye da, og ofte..tar man en kopp i ny og ne har det helt sikkert ingenting å si! Etter en liten stund går jo blodårene tilbake til normalen, men da gjelder det å ikke fylle på m kaffe hele tiden..:)

Og hvis man bare må ha det, så finnes det jo både koffeinfri kaffe, cola og te. Drikker masse fruktte selv, handler på helsekostbutikk og har alltid kjøpt koffeinfri te fordi det merket eg liker best kun har koffeinfri te.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...