Gå til innhold

ADHD/ADD eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Vi er til utredning med vår datter på 6 år hos BUP. Har tatt utallige tester hos PPT som mener hun har flere autistiske trekk.

Likevel, når jeg leste en artikkel om ADHD (ADD) hos jenter så fant jeg utrolig mange trekk som passet på henne.

Problemet er vel at hun er utrolig vill hjemme, men veldig rolig og nesten litt engstelig på skolen.

På BUP sa de at de ofte ikke gav noen klare diagnoser, og jeg er nå redd for å ende opp med bare diffuse forklaringer. Alle diagnoser ligner på hverandre føler jeg.

Datteren vår ser dessuten så "normal" ut, så elskelig og søt ut, at fagpersoner ofte blir lurt på en måte. Hun smiler så søtt og svarer på spørsmål som om hun forstår alt. Jeg er så redd for at vi ikke kommer til bunns i problemene.

Dette var vel bare et lite hjertesukk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4911609-adhdadd-eller-noe-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

dere må kontakte ppt.det er de som setter diagnosen.

mine 2 eldste jenter på 6 og 8 er under ADHD/ADD utredning no.

vi har sloss med ppt og bup for å bli tatt på alvår.begynte da hun eldste på 8 var 4år.

da ble hun utredet for asbergers syndrom(autisme)men det hadde hun ikke og da lukket de bare hele saken.og da har vi holdt på i nesten 2 år.

når er saken gjennopptatt igjenn her.

Kimby, jeg må bare legge til at det ofte er BUP som setter diagnosen.

Gutten min ble fulgt opp av PPT i mange år i bhg, me for å få diagnose ble det sendt henvisning fra fastlegen til BUP. De såg også gjennom papirene fra PPT, men det var de som testet og satte endelig diagnose.

Men til HI, du må stå på og bare mase. Uheldigvis er det ofte slik en når frem.

Annonse

Hvor bor du Kimby?

Synes bare det var litt rart, fordi ADHD er en medisinsk diagnose som følges opp av medisinere. Leger med spes innen barnepsyk, evt psykiatere. på BUP er det også psykologer som tester, men de har ikke kompetanse til å følge opp den medisinske dele. På PPT har de kun ansatt psykologer og lærere med spes.ped som fag.

Hos oss (i Haugesund) ble vi henvist til BUP for å få stilt diagnose, selv om gutten min hadde vært under PPT i mange år allerede.

jeg bor i mo i rana.

kanskje det er forskjell fra plass til plass???

her er det mye rot.vi ble henvist fra lege til BUP...fra BUP til skolen og i fra skolen til PPT...og da fikk jeg beskjed fra PPT at jeg måtte henvises av fastlege til PPT..men da ba jeg dem om å gi seg hehe

så jeg tror det er mye rot her...kan jo hende det er vansligst sånn som dere har det???høres mer logisk ut uansett :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...