Gå til innhold

blind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 3 uker (idag), og hun fester ikke blikke skikkelig. Er veldig vansklig å få øyekontakt med henne. Da jeg var på helsestasjonen når hun var en uke gammel sa helsesøster som veide henne at hun var da tidlig ute med å feste blikket. Hadde så besøk av min helsesøster uka etter, og hun lurte på om vi fikk øyekontakt, da ble jeg faktisk usikker. Kunne ikke huske at vi hadde hatt skikkelig blikkontakt med henne, har to gutter fra før, og så vidt jeg kan huske så hadde vi bra kontakt med dem på denne tiden. Nå har både jeg og gubben prøvd flere ganger siste dagene å få henne til å se på oss når hun er skikkelig våken, men uten særlig resultat. Så vi er litt bekymra for om hun kan være blind. Nevnte det for mamma idag, og hun hadde tenkt samme tanken sa hun, men ville ikke bekymre oss.

Jeg kommer nok til å dra på helsestasjonen nå til uka å snakke med dem, er ekkelt å gå å tenke slik. Håper bare hun er litt seint ute. Hvor mye skal en baby på 3 uker feste blikket og ta blikkontakt egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror de er eldre enn tre uker før de fester blikket. tror ikke du skal være veldig bekymret. mener de spurte på 6 mnd kontroll om hun hadde festet blikket eller om det "flakket" . så utfra det kan det nester virke som de nok er litt eldre

Skrevet

ikke bekymre deg for dette, d er altfor tidlig enda.., d er jammen ikke mye en 3 uker skal feste blikket ....når noen går forbi dem så fester de blikket på forskjellige punkter ....

spør de på helsestasjonen, og får du ikke klart svar så ber du få snakke med en barnelege :)

Skrevet

Takk for svar, litt beroligende å lese. Hun kan stirre veldig lenge på et punkt på veggen eller taket feks. Tenkt at om hun er blind, kanskje blikket hadde vært litt mer flakkende? Kommer uansett til å dra på helsestasjonen over helga å snakke med dem, er ikke moro å gå å bekymre seg.

Skrevet

3 uker er alt for tidlig! Ikke bekymrer deg!

Skrevet

Dette var det de vektla på vår 3 mnd kontroll og der fikk vi beskjed på å prøve å få babyen til å ha mer blikk kontakt med oss. Jeg har også tenkt tanken om at kanskje ikke alt er som det skal, men hadde ikke bekymret meg så tidlig som du!

Skrevet

......tøtta mi er prematur og derfor har vi fått bl a fysioterapi og også besøk av en såkalt marte-meo-terapaut som driver med samspill mellom foreldre og barn.

Jeg også syntes jeg fikk så alt for lite blikk kontakt med tøtta mi, og sa fra til marte-meo-terapauten som ba meg om å prøve å få kontakt mens hun filma nesten et kvarter.

Hun ringte meg et par dager senere, og fortalte meg at jeg hadde en skikkelig "flakker".

Det vistes ingen blikkontakt ved i vanlig fart, men ved saaakte film vistes det helt tydelig at tøtta mi hadde blikkontakt i ca tre til fire sekunder av ganger før hun kunne se lenge på noe annet før hun ga meg noen sekunder til.

Først når tøtta mi var fire måneder ukorrigert, altså to måneder korrigert fikk jeg litt lengre blikkontakt.

Så det _behøver_ ikke være noe galt.

Forresten, tøtta mi var grå rundt øynene der vi voksne har hvitt, og det var i følge legen hennes på St Olav til lenge over etårsdagen, og kanskje også enda lengre.

Skrevet

Mi er også litt gråaktig. Pappan er adoptert fra korea, og guttene våre har hatt helt fra fødslen av helt mørke brune/sorte øyner og veldig hvitt det hvite rundt. Mens hun har lysere øyne, litt gråaktige (jeg har blå..så det kan jo skje at hun får blå øyne selv om det er lite sannsynlig), og det hvite rundt er mer grålig enn hvitt.

Hun hører i alle fall godt, for hun snur seg etter lyder. Det virker av og til som om at hun snur seg mot oss først når vi sier noe til henne. Men ser da sjelden rett på oss, kanskje hun flakker over oss et lite sekund, for så å se på et punkt ved siden av oss eller bak oss.

Er beroligende å lese at det er nok for tidlig til å feste blikket så mye, men vil nok uansett ta meg en tur på helsestasjonen på tirsdag. Tusen takk for alle svarene jeg har fått! :)

Skrevet

min lille alex er 7uker idag...og ikke festet blikket.....er ikke beskymret enda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...