Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille knott på 17 mnd har et gulbrunt belegg nederst på fortennene nede. For meg ser det ut som tannstein. Synes det er litt rart hvis det er det, for vi er sååå nøye med tannpuss 2 ganger om dagen og fluortablett om kvelden. Han drikker heller aldri søte drikker, kun vann og melk. På kvelden får han heller ikke noe annet enn vann etter at vi har pusset tenner. Noen andre som har dette?? Kan det være at han får for mye fluor kanskje?

Synes det er trist hvis han skal få problemer med tennene allerede nå.. Hvertfall når vi er så påpasselige med det!

Takknemmelig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten helt sikkert noe som kalles barnebelegg.

Det står veldig lite om det på internett, men begge mine eldste barn hadde dette.

Det kommer av en bakterie som noen barn har mer av i munnen enn andre. De danner et ganske hardt belegg på tennene. Det ser ut som tannsten, og blir det mye ser det selvfølgelig ikke så pent ut. Det kan ikke pusses vekk, men dere kan gå til tannlegen og gjøre det.

Man kan få bort en del selv, med et slipepulver dere kan få hos tannlegen, og jeg fikk også tips av en venninne med barn med samme problem, om å bruke sånn voksentannkrem med slipemiddel i (f.eks. Denivit) og elektrisk tannbørste uten vann. Men din gutt er såpass liten at det ville jeg ikke ha gjort enda.

Det "gledelige" er:

-Det har ikke noe med dårlig tannhygiene å gjøre. Det kommer uansett hvor bra dere pusser og hvor lite sukker han får.

- Det forsvinner helt/reduseres kraftig når de blivede tennene kommer

- Det beskytter mot hull, så barn med barnebelegg får sjeldnere hull i tennene enn andre barn.

Skrevet

Tusen takk for kjempefint svar! Dette er noe jeg aldri har hørt om, men hvis det er det han har så virker det jo nesten som det er positivt da.. (bortsett fra at det ikke ser så pent ut.)

Uansett; Tusen takk!!

Skrevet

Hei.

Jeg ser at det jeg sa om hvordan man kan ta det vekk selv kanskje kan misforstås.

Jeg mente at du kanskje ikke bør bruke den voksentannkremen nå, men det pulveret tannlegen har kan du sikkert prøve selv om han er liten. Så sant han ikke slår seg helt vrang altså =)

Skrevet

Takk for informasjonen, jeg har også en liten som har gule tenner. Jeg trodde det var fordi vi ikke var flinke nok med tannpussen, men jeg tror nesten det må være dette.

Når begynte du å bruke elektrisk tannbørste på barna? Jeg har lurt på å begynne med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...